Władze regionu łódzkiego zmieniają treść ogłoszenia o zamówieniu przewozów kolejowych świadczonych przez ŁKA. Korekta ma umożliwić finansowanie kursów na dwóch niezelektryfikowanych trasach: do Opoczna i Spały. Oznacza to kolejny krok w kierunku przywrócenia regularnej obsługi znanego letniska położonego w gminie Inowłódz.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego opublikował ogłoszenie zmieniające treść ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania dotyczącego udzielenia zamówienia na przewozy kolejowe. Mowa tu o dokumencie z 2018 r., który poprzedzał zawarcie przez samorząd wieloletniej umowy z własną spółką Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Zmiana dotyczy określenia sieci komunikacyjnej, na której operować ma przewoźnik.
Zapowiedź rozszerzenia siatki połączeń Nowy opis siatki połączeń nie jest precyzyjnie przedstawiony w ostatnim dokumencie. Ten wiąże bowiem zakres współpracy z operatorem z opublikowanym w 2015 r. Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego województwa łódzkiego, tzw. planem transportowym. Standardowo organizator zastrzega sobie prawo do łączenia relacji tak, by pociąg bezpośredni obsługiwał więcej niż jedną linię komunikacyjną opisaną w planie, a także do obsługi połączeń międzywojewódzkich, jeśli zawrze stosowne porozumienie z regionem sąsiednim.
Cel wprowadzenia zmian nie jest więc na pierwszy rzut oka jasny. W istocie nowe warunki mają umożliwić wejście w życie
zapowiedzianych już korekt w układzie komunikacyjnym. – Modyfikacja ogłoszenia związana jest z planowanym pozyskaniem przez ŁKA pociągów hybrydowych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Jednostki te będą kursować na niezelektryfikowanych trasach kolejowych naszego regionu – informuje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Pociągi do znanego letniska Służby prasowe zapowiadają otwarcie przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną dwóch nowych linii komunikacyjnych: Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno (tam kursuje dziś Polregio) i Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała. Władze regionu formalnie zapowiedziały więc zamiar udzielenia dotacji na prowadzenie ruchu na niewykorzystywanej obecnie w ruchu pasażerskim linii nr 53 Tomaszów Mazowiecki – Spała. W ostatnich latach kursowały tam jedynie pociągi turystyczne.
Leżąca w gminie Inowłódz Spała ma formalny status osady. Na stałe zamieszkuje ją ok. 400 osób, ale w weekendy czy w sezonie letnim bywa tam tłoczno – to jedna z najbardziej znanych miejscowości wypoczynkowych w regionie z dość rozwiniętą bazą turystyczną. Znana jest także z funkcjonującego tam ośrodka sportowego. Znakomita większość odwiedzających dociera tam własnym samochodem, bo dojazd autobusem jest bardzo trudny.