NUMER 01-02/2021
NUMER 03/2021
Temat numeru:
Ostatnia dekada węgla
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie raczej nie wróci do projektu Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej

| Kasper Fiszer 10.12.2020 20

Łódzkie raczej nie wróci do projektu Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej
Jednostka należąca do województwa łódzkiegofot. Kasper Fiszer
Władze województwa łódzkiego czekają na rozstrzygnięcie kwestii związanych z dostępnością środków unijnych w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Widzą bowiem potrzebę zakupu nowego taboru kolejowego w perspektywie roku 2030. Najprawdopodobniej koncepcja utworzenia Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej będzie jednak ostatecznie zarzucona.
W ramach kończącej się właśnie perspektywy finansowej UE samorząd województwa łódzkiego rozważał zakup taboru kolejowego, który miałby zostać wykorzystany do stworzenia Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej. Koncepcja zakładała, że pojazdy trafiłyby do spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która znacząco wzmocniłaby swoją ofertę na trasie łączącej oba największe miasta centralnej Polski. Przewoźnik uruchamia bowiem obecnie wyłącznie kursy weekendowe (w dni robocze pomiędzy Łodzią a Warszawą jeżdżą natomiast finansowane przez łódzkiego marszałka pociągi interRegio obsługiwane przez Polregio).

Zakupy potrzebne do roku 2030. Czy uda się przeprowadzić je w nowej perspektywie?

W 2018 r. region zrezygnował jednak z realizacji przedsięwzięcia, bo nie mógł liczyć na tak wysokie dofinansowanie unijne, na jakie liczył, kalkulując kosztorys inwestycji. Wszystko wskazuje na to, że – choć wciąż nie znamy szczegółów nowego podziału środków – koncepcja Ł-WKA nie doczeka się realizacji także w ramach perspektywy finansowej 2021–2027. Władze regionu zapytane o przyszłość projektu nie wskazały go bowiem wśród wstępnie planowanych działań.

Samorząd zastrzega przy tym, że szczegółowe rozwiązania będą opracowywane po wykrystalizowaniu się zasad podziału środków na szczeblu unijnym i krajowym. Poziom inwestycji będzie także uwarunkowany realiami budżetowymi regionu. – Plany województwa są opracowywane zgodnie z potrzebami transportowymi mieszkańców i obejmują oprócz budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej również zakup nowoczesnego taboru w perspektywie do roku 2030 – zapewnia jednak Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Czas nie tylko na uzupełnienie taboru, ale i jego wymianę

Dostawy mają być związane przede wszystkim z planami budowy linii kolei dużych prędkości (KDP) do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Drugim z priorytetów regionalnych ma być sukcesywna wymiana taboru należącego do województwa. Wśród eksploatowanych wciąż jednostek znajdują się również pojazdy z lat 60. ubiegłego stulecia. Wykorzystywane są do obsługi połączeń Polregio. Wszystkie przeszły jednak w ostatnich latach gruntowną modernizację.

– Szczegółowe przygotowanie projektów spełniających warunki uzyskania unijnych dotacji będzie możliwe po ustaleniu kwestii legislacyjnych i regulacyjnych w zestawieniu z możliwościami finansowymi województwa – informują służby prasowe marszałka. Na konkrety przyjdzie nam więc jeszcze poczekać, bo wciąż nie ma kompromisu międzynarodowego dotyczącego kształtu unijnego budżetu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

ŁKA (424)
UMWŁ (165)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

ŁKA (424)
UMWŁ (165)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2021
NUMER 03/2021
Tematem numeru jest przyszłość przewozów towarowych w dobie przesądzonego już odejścia od energetyki węglowej. Piszemy również o niepokojącym dla branży braku przetargów PKP PLK. Mamy też jednak dobre informacje, bo wyniki liderów rynku są rekordowe. W tym miesiącu przyglądamy się dokładniej infrastrukturze w regionie łódzkim i dolnośląskim. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5