Władze województwa łódzkiego czekają na rozstrzygnięcie kwestii związanych z dostępnością środków unijnych w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Widzą bowiem potrzebę zakupu nowego taboru kolejowego w perspektywie roku 2030. Najprawdopodobniej koncepcja utworzenia Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej będzie jednak ostatecznie zarzucona.
W ramach kończącej się właśnie perspektywy finansowej UE samorząd województwa łódzkiego rozważał zakup taboru kolejowego, który miałby zostać wykorzystany do stworzenia Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej. Koncepcja zakładała, że pojazdy trafiłyby do spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która znacząco wzmocniłaby swoją ofertę na trasie łączącej oba największe miasta centralnej Polski. Przewoźnik uruchamia bowiem obecnie wyłącznie
kursy weekendowe (w dni robocze pomiędzy Łodzią a Warszawą jeżdżą natomiast finansowane przez łódzkiego marszałka pociągi interRegio obsługiwane przez Polregio).
Zakupy potrzebne do roku 2030. Czy uda się przeprowadzić je w nowej perspektywie? W 2018 r. region zrezygnował jednak z realizacji przedsięwzięcia, bo nie mógł liczyć na tak wysokie dofinansowanie unijne, na jakie liczył, kalkulując kosztorys inwestycji. Wszystko wskazuje na to, że – choć wciąż nie znamy szczegółów nowego podziału środków – koncepcja Ł-WKA nie doczeka się realizacji także w ramach perspektywy finansowej 2021–2027. Władze regionu zapytane o przyszłość projektu nie wskazały go bowiem wśród wstępnie planowanych działań.
Samorząd zastrzega przy tym, że szczegółowe rozwiązania będą opracowywane po wykrystalizowaniu się zasad podziału środków na szczeblu unijnym i krajowym. Poziom inwestycji będzie także uwarunkowany realiami budżetowymi regionu. – Plany województwa są opracowywane zgodnie z potrzebami transportowymi mieszkańców i obejmują oprócz budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej również zakup nowoczesnego taboru w perspektywie do roku 2030 – zapewnia jednak Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Czas nie tylko na uzupełnienie taboru, ale i jego wymianę Dostawy mają być związane przede wszystkim z planami budowy linii kolei dużych prędkości (KDP) do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Drugim z priorytetów regionalnych ma być sukcesywna wymiana taboru należącego do województwa. Wśród eksploatowanych wciąż jednostek znajdują się również pojazdy z lat 60. ubiegłego stulecia. Wykorzystywane są do obsługi połączeń Polregio. Wszystkie przeszły jednak w ostatnich latach gruntowną modernizację.
– Szczegółowe przygotowanie projektów spełniających warunki uzyskania unijnych dotacji będzie możliwe po ustaleniu kwestii legislacyjnych i regulacyjnych w zestawieniu z możliwościami finansowymi województwa – informują służby prasowe marszałka. Na konkrety przyjdzie nam więc jeszcze poczekać, bo wciąż nie ma kompromisu międzynarodowego dotyczącego kształtu unijnego budżetu.