Przewozy Regionalne mają obsługiwać wewnętrzne połączenia w województwie łódzkim jeszcze tylko przez trzy lata, później całość przewozów przejmie Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Ma to zapewnić jednolity standard usług. PolRegio może nadal obsługiwać relacje międzywojewódzkie.
W zeszłym tygodniu w Pabianicach doradca marszałka województwa łódzkiego Alina Giedryś poinformowała o długofalowych planach samorządu w zakresie komunikacji kolejowej. Największy wpływ na ruch pociągów ma mieć rzecz jasna planowana budowa łódzkiego tunelu średnicowego Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec – Łódź Fabryczna. – Dzięki niemu z Pabianic dostaniemy się na trzy przystanki w centrum Łodzi – podkreślała prelegentka.
Istotne zmiany mają jednak dotyczyć także przydziału pracy poszczególnym przewoźnikom. – Nasze plany mówią o tym, że w roku 2020 obszar województwa obsługiwać będzie tylko Łódzka Kolej Aglomeracyjna – zapowiedziała bowiem doradca marszałka. Zapewniała przy tym, że o zamiarze poinformowane zostały już Przewozy Regionalne. Dziś ogólnopolski przewoźnik pełni istoną rolę w obsłudze relacji peryferyjnych i międzywojewódzkich (w tym do Warszawy). Wykonuje też większość kursów ze Skierniewic do Łodzi.
Jeden przewoźnik, jeden standard – Standard usług i zarządzanie będą więc jednolite – stwierdziła przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. W jej opinii już dziś samorząd dąży do stałego podnoszenia standardu usług, realizując postulaty zgłaszane przez pasażerów w corocznych konsultacjach i badaniach satysfakcji podróżnych. – Ojcem koncepcji rewitalizacji połączeń kolejowych w województwie łódzkim jest zaś maszałek Witold Stępień – oceniła, wskazując na współpracę UMWŁ z PKP PLK oraz na powołanie własnej spółki przewozowej.
Jej zdaniem dotychczasowe działania w kierunku zwiększenia roli transportu szynowego przynoszą znaczące efekty. – Potoki w pociągach ŁKA rosną, rośnie więc także jej akceptacja. Kiedy pasażerów jest więcej, kolej jest w lepszej kondycji i może oferować lepszy standard przy tej samej dopłacie ze strony marszałka – argumentowała. W najbliższym okresie zintensyfikowany ma zostać proces konsultacyjny. Alina Giedryś zapowiedziała cykl spotkań z lokalnymi samorządami i mieszkańcami regionu. – Uwagi na nich zgłoszone będą służyć dopieszczaniu oferty ŁKA – stwierdziła.
Komunikacja miejska – ostatnia nowa rola? Funkcjonowanie pociągów PR na terenie województwa łódzkiego przez najbliższe trzy lata gwarantują przede wszystkim
umowy wieloletnie dotyczące połączeń do Poznania i Ostrowa Wielkopolskiego. Toczą się prace mające na celu integrację kursów Polregio z łódzką komunikacją miejską. – Prowadzone są w tej sprawe rozmowy pomiędzy Przewozami Regionalnymi a Zarządem Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Szczegóły dotyczące obowiązywania umowy są na etapie wzajemnych ustaleń – potwierdziła
wcześniejsze informacje ZDiT Anna Piotrowska, rzecznik łódzkiego oddziału spółki. Wciąż nie jest jednak znany możliwy termin wejścia w życie stosownego porozumienia.
Aktualizacja: PR jednak zostają w relacjach międzywojewódzkich
Jak poinformował na Twitterze marszałek województwa Witold Stępień, pociągi PR będą jednak nadal obsługiwać relacje międzywojewódzkie. ŁKA będzie zaś kursować wewnątrz regionu. Czekamy na szczegółowe stanowisko UMWŁ w sprawie.