NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: Planujemy przewozy po „Węglówce” od 2021 r.

| Kasper Fiszer 14.11.2018 2,8k

Łódzkie: Planujemy przewozy po „Węglówce” od 2021 r.
Pociąg ze Zduńskiej Woli do Katowic kursujący linią 131 (fot. archiwalna)fot. Kasper Fiszer
Województwo łódzkie kontynuuje prace dotyczące wznowienia ruchu pasażerskiego na ciągu linii 131 i 146 Zduńska Wola – Chorzew-Siemkowice – Częstochowa. Pociągi mogłyby ruszyć na tej trasie w roku 2021. Wówczas zakończyć ma się modernizacja „Węglówki” prowadzona przez PKP PLK, w związku z czym podniesiona zostanie możliwa do uzyskania prędkość handlowa.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o negatywnym stanowisku województwa śląskiego w związku ze wstępnymi planami regionu łódzkiego dotyczącymi wznowienia ruchu na linii kolejowej nr 146. Samorząd województwa łódzkiego nie zamierza jednak rezygnować z dotychczasowych założeń. Wskazuje, że pociągi regionalne na trasie łączącej węzeł Chorzew-Siemkowice z Częstochową mogłyby ruszyć w 2021 r.

Zawieszenie z powodu niskiej prędkości, reaktywacja po jej podniesieniu

Jak poinformowała nas Teresa Woźniak, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWŁ, 6 listopada Zarząd Województwa Łódzkiego podjął już uchwałę, zgodnie z którą samorząd miałby zamówić pociągi kursujące do Częstochowy już w 2021 r. – Wiążemy to z uruchomieniem przewozów na linii 131 – usłyszeliśmy. Miałoby zatem zostać utworzone połączenie (Łódź) – Zduńska Wola – Chorzew-Siemkowice – Częstochowa.

Przedstawicielka samorządu zapewnia, że władze regionu są obecnie w stałym kontakcie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, które zostały poinformowane o planach odtworzenia zlikwidowanego kilka lat temu ruchu pasażerskiego. Według Teresy Woźniak zawieszono go wówczas m.in. z uwagi na niską prędkość dopuszczalną. Ta ma jednak zostać znacznie podniesiona, a zgodnie z harmonogramem prac przedstawionym przez zarządcę infrastruktury mają się one skończyć właśnie w 2021 r.

Czy dotychczasowa polityka transportowa będzie kontynuowana?

Choć na razie województwa łódzkie i śląskie nie zawarły żadnych porozumień w tej sprawie, samorząd z Łodzi widzi kilka możliwości rozwiązania tej kwestii. Na terenie Łódzkiego leży zresztą o wiele dłuższy odcinek linii 146 niż na terenie Śląskiego. Granica administracyjna przebiega nieopodal przystanku Cykarzew.

W sejmiku województwa łódzkiego, a zatem także w jego zarządzie, nastąpi w najbliższym czasie istotna zmiana układu sił politycznych. W związku z uzyskaniem minimalnej większości mandatów przez Prawo i Sprawiedliwość należy się spodziewać powołania marszałka związanego z tą partią (ustępujący marszałek Witold Stępień jest politykiem Platformy Obywatelskiej). Trudno zatem jednoznacznie wskazywać, jaka będzie w tej sprawie polityka nowych władz regionu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5