NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: Od dawna zauważamy problem braku połączenia ze Świętokrzyskim

| Kasper Fiszer 04.08.2021 2,6k

Łódzkie: Od dawna zauważamy problem braku połączenia ze Świętokrzyskim
Dworzec kolejowy w Końskichfot. R3TRO20092, lic. CC BY-SA 4.0
Pociągi regionalne nie kursowały pomiędzy Opocznem a Skarżyskiem-Kamienną przez dwanaście lat. Samorząd województwa łódzkiego zapewnia, że od sześciu lat zauważa problem braku dobrych połączeń międzyregionalnych. Podkreśla przy tym, że ustalenia podjęte z Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego dotyczące planowanej oferty nie są ostateczne.
Niedawno samorząd województwa świętokrzyskiego przedstawił „Rynkowi Kolejowemu” podstawowe założenia oferty przewozowej na trasie z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej. Pociągi w tej relacji mają zostać uruchomione 12 grudnia. Zgodnie z zapowiedziami mają kursować cztery razy dziennie niezależnie od dnia tygodnia. Ustaleń tych nie potwierdził natomiast póki co drugi z organizatorów.

UMWŁ: Nie ma jeszcze ostatecznych rozstrzygnięć

– Prowadzimy z województwem świętokrzyskim oraz z operatorem, spółką Polregio, uzgodnienia dotyczące ostatecznego kształtu oferty przewozowej – stwierdza jedynie Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Region zapewnia, że po zakończeniu ustaleń rozkład jazdy zostanie opublikowany na łamach strony internetowej przewoźnika. Do tego czasu jego założenia mogą bowiem pozostać zmienne. Niezależnie od tego pociągi mają zostać uruchomione w ramach rocznego rozkładu jazdy 2021/2022, a więc grudniowy termin otwarcia linii wydaje się niezagrożony.

Wspólna deklaracja wznowienia przewozów po dwunastoletniej przerwie była dużym zaskoczeniem, bo wcześniej samorządy planowały otwarcie połączenia już po ewentualnej modernizacji linii kolejowej nr 25, jaką chcą przeprowadzić dzięki wsparciu z rządowego programu Kolej Plus. Władze województwa łódzkiego zwracają jednak uwagę, że zauważają niedostatki istniejącej siatki połączeń od lat. Już sześć lat temu znalazło to swoje odbicie w dokumentach strategicznych regionu.

Nie ma potrzeby aktualizacji planu transportowego


– Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 [tzw. plan transportowy] w wariancie uzupełniającym nr 1 wskazuje możliwość uruchomienia przewozów na odcinkach sieci kolejowej prowadzących do granicy województwa po zawarciu odpowiednich porozumień lub uzgodnień oraz posiadania odpowiednich środków finansowych – wskazują służby prasowe marszałka. Podkreślają, że dokument ten został uchwalony w 2015 r. Już wówczas wskazano na możliwość przedłużenia linii komunikacyjnej Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno do granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego.

Do czasu wybuchu pandemii koronawirusa Łódź i Skarżysko-Kamienną łączyły bezpośrednie autobusy prywatnego przewoźnika ze Skarżyska. Uruchamiał on dwie pary połączeń. Nie wznowił jednak ich obsługi wraz z kolejnymi poluzowaniami obostrzeń gospodarczych i społecznych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5