Wbrew ubiegłorocznym zapowiedziom, mimo dostaw zespołów trakcyjnych serii EN57 i pochodnych po modernizacji, nie udało się wyeliminować niezmodernizowanych pojazdów tej serii z obsługi ruchu w regionie łódzkim. Nadal zdarzają się przypadki ich wjazdu nawet na dworzec Łódź Fabryczna. Według Urzędu Marszałkowskiego zapotrzebowanie na ich pracę spadnie dopiero po przejęciu przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną wszystkich połączeń planowanych w ramach drugiego etapu rozwoju przewoźnika w roku 2020.
W grudniu ubiegłego roku, podczas prezentacji najnowszych modernizacji EN57 („fENiks” EN57FPS oraz EN57ALd), dyrektor Departamentu Infrastruktury łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego Teresa Woźniak zapowiadała rychły koniec wykorzystywania niezmodernizowanych pojazdów tej serii do przewozów w województwie. – Mamy od zarządu PR informację o 10 kolejnych jednostkach, których przybycie jest planowane na połowę przyszłego roku. Myślę, że po ich otrzymaniu nareszcie uda się wycofać stare EN57 z obsługi linii w województwie –
mówiła. Jak twierdziła, zespołów trakcyjnych, które nie przeszły modernizacji, było wówczas w regionie już tylko siedem. O spodziewanych dostawach zmodernizowanego taboru, ale bez podawania konkretnej liczby, mówił też dyrektor łódzkiego oddziału PR Krzysztof Urbaniak.
Klasyczne ezt także na połączeniach międzywojewódzkich
O realizację tych zapowiedzi zaczęli pytać na początku lipca nasi czytelnicy. Z informacji, jaką otrzymaliśmy z biura prasowego UMWŁ, wynika, że na razie nie udało się wycofać ze służby żadnej z „klasycznych” jednostek. – Do realizacji umowy o świadczenie usług na terenie województwa łódzkiego eksploatowanych jest nadal siedem sztuk niezmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych – czytamy w odpowiedzi na nasze pytania. Sześć spośród EN57 stanowi własność Oddziału Łódzkiego PR, a jeden – Województwa Łódzkiego.
Inne dane przekazały nam Przewozy Regionalne. – W Łódzkim Oddziale obecnie eksploatowanych jest 11 sztuk taboru niezmodernizowanego serii EN57 – informuje rzecznik Oddziału Anna Piotrowska. Przewoźnik informuje też o otrzymanych jednostkach zmodernizowanych, których liczba – jak wynika z jego informacji – nie osiągnęła zapowiadanej przez przedstawicielkę UMWŁ dziesiątki ani nie osiągnie jej przynajmniej do końca roku. – Od początku roku 2018 na ilostan Oddziału Łódzkiego zostały przekazane następujące pojazdy zmodernizowane: EN57ALd – 2210 [w rzeczywistości był on prezentowany na dworcu Łódź Kaliska już w grudniu ubiegłego roku – przyp. RC], EN57ALd – 2211, EN57FPS – 1583, EN57FPS – 1711, ED72ALc – 103 oraz ED72ALc – 104 – wylicza Piotrowska. Jeszcze w tym roku ma przybyć kolejny zmodernizowany ED72 o numerze 106.
Obsługiwane przez EN57 bez modernizacji połączenia to – według urzędu – Łódź Kaliska – Skierniewice (1 para), Łódź Kaliska – Częstochowa (1 para) oraz Skierniewice – Kutno. Również tu wersja przekazywana przez PR jest różna od urzędowej. – Wskazany tabor w głównej mierze obsługuje relacje: Tarnowskie Góry – Wieluń Dąbrowa, Kutno – Łowicz – Skierniewice, Koluszki – Częstochowa i Łódź Kaliska – Wrocław – informuje rzeczniczka łódzkiego oddziału spółki. Żadna z list nie jest jednak pełna, ponieważ pojawianie się klasycznych EN57 na dworcu Łódź Fabryczna jest udokumentowanym faktem (zob. zdjęcie).
AKTUALIZACJA
Jak wyjaśnia dyrektor Woźniak, rozbieżność w danych przekazanych przez Urząd Marszałkowski oraz Przewozy Regionalne wynika z różnic w rozumieniu zadanego pytania. Informacje przesłane przez UMWŁ dotyczyły jedynie połączeń wewnątrz granic województwa, tymczasem pracownicy łódzkiego oddziału PR wzięli pod uwagę także kursy międzywojewódzkie, takie jak pociągi Wieluń - Tarnowskie Góry czy Łódź - Wrocław. Urzędniczka potwierdza jednocześnie, że dostawy zmodernizowanych ezt do łódzkiego oddziału PR są mniejsze, niż zapowiadał przewoźnik (np. pojazdów serii ED72 miało być 4). Przypomina też, że umowa PR z organizatorem przewozów przewiduje kary dla PR za wjazd na dworzec Łódź Fabryczna taborem z otwartym obiegiem WC.
Wycofanie? Nie wcześniej, niż drugi etap ŁKA
Kiedy ostatni niezmodernizowany EN57 wyjedzie na tory w województwie? Urząd Marszałkowski dziś nie wskazuje już wprost konkretnej daty. Jego pracownicy zwracają jednak uwagę na znaczenie pełnego uruchomienia tzw. drugiego etapu budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – W roku 2020 przewoźnik [ŁKA – przyp. RC] będzie obsługiwać połączenia na liniach komunikacyjnych Łódź – Skierniewice oraz Skierniewice – Łowicz – Kutno. Powyższe znacząco przyczyni się do ograniczenia zapotrzebowania na tabor niezmodernizowany serii EN57 – czytamy w wiadomości z biura prasowego UMWŁ. ŁKA ma przejąć także obsługę połączenia z Łodzi przez Piotrków Trybunalski do Radomska, tak by w gestii PR pozostały tylko międzywojewódzkie kursy do Częstochowy.
Rzeczniczka łódzkiego oddziału PR podkreśla natomiast zabiegi spółki o sukcesywną odnowę parku taborowego. W eksploatowanych przez oddział EN57 toalety z otwartym obiegiem są wymieniane na próżniowe. Montowane są elementy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz urządzenia ułatwiające poruszanie się osób o ograniczonej sprawności. Pojazdy podlegają też wewnętrznej estetyzacji, obejmującej – między innymi – wymianę siedzeń oraz laminatów na ścianach. – W najnowszych naszych pojazdach są montowane indukcyjne ładowarki do telefonów komórkowych oraz defibrylatory służące ratowaniu życia ludzkiego – dodaje Piotrowska.