Województwo łódzkie proponuje regionom ościennym współpracę na zasadzie tzw. wymiany pracy eksploatacyjnej. Oznacza to, że finansowane z kasy łódzkiego marszałka pociągi dojadą do miejscowości leżących w głębi innych województw, zaś ich włodarze płacą za przewozy na terenie województwa łódzkiego. Ma to uprościć organizację ruchu tam, gdzie jednym z operatorów jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, w grudniu tego roku znacząco zmienią się zasady finansowania przewozów na trasie ze Skarżyska-Kamiennej do Łodzi przez Końskie, Opoczno i Tomaszów Mazowiecki. Aktualnie zarówno województwo świętokrzyskie, jak i łódzkie mają zawarte umowy z ogólnopolską spółką Polregio, która świadczy na ich rzecz usługi przewozowe finansowane przez każdy region osobno. Pociąg przekraczający granicę administracyjną jest więc finansowany przez oba urzędy marszałkowskie w stopniu proporcjonalnym do długości odcinka leżącego na terenie danego samorządu.
Zamiast umów ŁKA z innymi regionami – wymiana pracy eksploatacyjnej Wkrótce jednak ma się to zmienić, bo
UMWŁ zamówi część kursów u własnej spółki – Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Będzie finansować samodzielnie przewozy ŁKA na całej trasie do Skarżyska. UMWŚ zapłaci natomiast za kursy Polregio do Opoczna, Tomaszowa i Łodzi. Potwierdził to UMWŁ. To już drugi przypadek wprowadzenia w ostatnim czasie takiej formy finansowania kursów na trasach wybiegających z województwa łódzkiego: podobnie zorganizowane są rozliczenia z województwem kujawsko-pomorskim dotyczące odcinka Kutno – Toruń, gdzie przewozy również prowadzą ŁKA i Polregio.
– W przypadku, kiedy na linii przewozy wykonuje ma jeden operator, z którym umowę o świadczenie usług publicznych mają oba województwa, przewozy te są finansowane przez każde z województw do granicy. Natomiast w przypadku, gdy na linii przewozy wykonuje więcej operatorów, z którymi każde województw ma zawarte osobne umowy o świadczenie usług, to takie przewozy są realizowane w uzgodnieniu na zasadzie wymiany pracy eksploatacyjnej – tłumaczy swoją politykę w tym zakresie Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Oznacza to, że oba regiony starają się tak skonstruować rozkład jazdy, aby liczba kilometrów przejeżdżanych przez teren drugiego z regionów przy dotacji regionu sąsiedniego była taka sama.
Nie będzie zmiany przewoźnika na innych liniach międzywojewódzkich Samorząd poinformował nas przy tym, że obecnie nie jest planowana zmiana formuły finansowania przewozów na innych trasach międzywojewódzkich – do Poznania i Ostrowa Wielkopolskiego, Częstochowy czy Tarnowskich Gór. Wszędzie tam przewozy finansowane przez UMWŁ realizuje bowiem Polregio, z którym umowę zawarły także województwa śląskie, wielkopolskie i opolskie. Aktualnie nie ma konkretnych założeń zmiany operatora na ŁKA.
UMWŁ zaznacza tez, że częściowa zmiana przewoźnika na linii opoczyńskiej wynika z realizacji przez ŁKA kolejnych etapów unijnego projektu budowy systemu kolei aglomeracyjnej. Na trasę wyjechać mają bowiem dostarczane właśnie do Łodzi dwunapędowe spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne Impuls.