NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łódzkie: Dwa lata ŁKA

| Roman Czubiński 15.06.2016 178

Łódzkie: Dwa lata ŁKA
fot. ŁKA
Ponad trzy miliony przewiezionych pasażerów, blisko stuprocentowa punktualność i dobre oceny wystawiane przez podróżnych – to sukcesy, którymi chwali się Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Pierwsze pociągi spółki zaczęły kursować dokładnie dwa lata temu. Uruchomiona w pierwszej kolejności trasa Łódź – Sieradz nadal jest tą, z której pasażerowie ŁKA korzystają najchętniej.
Od czerwca 2014 do maja 2015 r. pociągi ŁKA przewiozły między Sieradzem a Łodzią 578 540 z ogólnej liczby 1 016 713 pasażerów na wszystkich obsługiwanych trasach. W kolejnym sezonie było to już 826 937 osób, podczas gdy przewozy we wszystkich relacjach wyniosły 2 319 381 pasażerów. Liczba połączeń wzrosła przez ten czas z 16 (po przejęciu większości połączeń od Przewozów Regionalnych w grudniu 2014 r.) do 16,5 pary w dni robocze. Na wszystkie trasy ŁKA wyjeżdżają codziennie 82 pary pociągów, obsługujących 54 kolejowe punkty handlowe.

Najpunktualniejsza na sieci PLK

– Dwa lata temu zaczynaliśmy od zaledwie 7 par pociągów na dobę. Pasażerowie jednak nam zaufali i nie zawiedli się – wspomina prezes ŁKA Andrzej Wasilewski. W ciągu całej działalności przewoźnik odwołał ze swojej winy tylko trzy pociągi. – To bardzo dobry wynik. Wysokie są też wskaźniki punktualności, które nigdy nie zeszły poniżej 96%. To najwyższy wskaźnik dla pociągów kursujących po sieci PKP PLK – twierdzi prezes. W pierwszym kwartale punktualnie dojechało do celu 97,23% pociągów ŁKA. – W pozostałych przypadkach winę ponosili inni przewoźnicy, których pojazdy ulegały awarii i blokowały nas na szlaku, lub na których opóźnione pociągi musieliśmy czekać, by zapewnić skomunikowanie – tłumaczy Wasilewski.

Pracownicy ŁKA mogą być zadowoleni z wyników badania satysfakcji pasażerów w skali od 1 do 10. – Najwyższą ocenę – 9,88 – otrzymaliśmy za komfort podróży. Dostępność biletów oceniono na 8,44, a realizację usługi ogółem – na 8,32 – wylicza prezes. Nieco niżej (poniżej 8) oceniono takie wartości, jak jakość informacji pasażerskiej czy stacje i przystanki ogółem. Należy jednak zauważyć, że są to czynniki bardziej niezależne od przewoźnika czy organizatora przewozów. Ogólna ocena ŁKA wyniosła 8,11.

Do Warszawy także w dni powszednie?

Praca przewozowa rośnie przez cały czas. Obok rozwoju siatki połączeń wpływa na to oferta taryfowa, przede wszystkim wprowadzony dzięki porozumieniu samorządów Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Jego sprzedaż wzrosła z 4715 biletów w 2014 r. do 14211 w pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku. W podobny sposób, choć nie tak szybko, rośnie liczba podróżnych korzystających z bezpłatnego przewozu rowerów.

– ŁKA nie tylko jeździ we wszystkich relacjach, które zakładał projekt, ale uruchomiła też dodatkowe, pierwotnie nieprzewidziane połączenia do Skierniewic i Warszawy – podkreśla marszałek województwa Witold Stępień. – Wprawdzie te ostatnie na razie kursują tylko w weekendy, ale mam nadzieję, że z czasem ich siatka zostanie zagęszczona – dodaje. Władze województwa przygotowują się do tego, by objąć siecią połączeń ŁKA także wschodnią część regionu (pisaliśmy niedawno o przetargu na zakup 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych). Podobnie jak w przypadku poprzednio uruchomionych tras, samorząd wojewódzki będzie we współpracy z PKP PLK modernizował poszczególne stacje i przystanki. Zaawansowane są też przygotowania do obsługi zwanego potocznie "łódzkim metrem" przyszłego tunelu średnicowego.

Autobusowy niewypał

Oprócz sukcesów przewoźnik ma też jednak na koncie porażki. Po trzech miesiącach od uruchomienia odwołano pociągi dowozowe Zduńska Wola Południe – Zduńska Wola, podobny los spotkał dojazdową komunikację autobusową w Sieradzu, Głownie i Strykowie. – Z pociągów na terenie Zduńskiej Woli nie korzystali pasażerowie. Ich dalsze utrzymywanie oznaczałoby marnotrawienie pieniędzy publicznych. Natomiast pilotażowe uruchomienie linii autobusowych okazało się nieudane głównie z powodu braku dopłat z budżetów samorządów lokalnych – tłumaczy Wasilewski.

Przewoźnik wykorzystał okazję do poinformowania o najnowszych działaniach podjętych w sprawie bezpieczeństwa ruchu. 21 kwietnia tego roku przedstawiciele ŁKA podpisali Deklarację w sprawie Kultury Bezpieczeństwa i otrzymali certyfikat wydany przez Urząd Transportu kolejowego. Władze spółki zobowiązały się tym samym m.in. do ochrony pracowników zgłaszających uwagi co do bezpieczeństwa oraz do analizy i wyciągania wniosków ze zdarzeń mogących doprowadzić do wypadków. Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, nigdy nie doszło do wypadku z winy jego pracowników lub taboru.

Marszałek wspomina także o przeprowadzonej niedawno w ŁKA i samym Urzędzie Marszałkowskim kontroli NIK. – Kontrolerzy nie zgłosili żadnych uwag – podkreśla z dumą Stępień.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódzkie (1796)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Łódzkie (1796)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5