Reaktywacja linii kolejowej Piotrków Trybunalski - Bełchatów w ruchu pasażerskim, a w perspektywie kilku lat wprowadzenie pociągów do centrum miasta - to postulaty Centrum Zrównoważonego Transportu. Działacze organizacji promują inicjatywę wśród mieszkańców województwa łódzkiego, chcąc stworzyć narzędzie nacisku na władze regionu.
Projekt byłby realizowany etapami. Pierwszy, niezbędny krok to - wyceniana przez CZT na ok. 40-50 mln zł - modernizacja linii nr 24 na odcinku Piotrków - Bełchatów Miasto. "Dwa 60- i 76-tysięczne miasta położone 25 km od siebie bez kolei. Czy jest drugi taki przykład w UE?" - pytają w wydawnictwach promocyjnych członkowie organizacji. Jeden z problemów polega jednak na niekorzystnym przebiegu linii na terenie Bełchatowa: tory wraz z nieczynnym przystankiem Bełchatów Miasto są położone znacznie na południe od centrum.
Aby zlikwidować te niedogodności, CZT postuluje w drugim etapie budowę nowego odcinka linii ze stacją na terenie miasta. Przygotowano dwie opcje: wariant A (zaznaczony na załączonej mapie kolorem zielonym) przewiduje utworzenie odnogi od stacji Bełchatów, zakończonej stacją czołową w rejonie skrzyżowania ul. Czaplinieckiej i Wojska Polskiego. Wersja "B" (czerwona) zakłada odgięcie na północ przebiegu istniejącej linii. Przedsięwzięcie takie wymagałoby budowy dłuższego odcinka toru i budowy nowej stacji dalej od centrum, lecz pozwoliłoby - po przedłużeniu linii nr 24 w kierunku zachodnim - na uruchamianie pociągów z Bełchatowa do miejscowości położonych na magistrali węglowej, Wielunia lub nawet, jak przewidują działacze CZT, do Wrocławia bez konieczności zmiany czoła.
Według szacunków Krzysztofa Rytla z CZT, do obsługi odcinka z częstotliwością co pół godziny w szczycie przewozowym i co godzinę poza nim wystarczyłyby dwa wagony motorowe. Opcją do rozważenia byłoby uruchomienie połączeń dalekobieżnych w relacjach takich, jak wspomniana już do stolicy Dolnego Śląska czy do Warszawy.
Połączenie Wielunia z Bełchatowem przez Złoczew oraz modernizacja linii nr 24 jest w planach Urzędu Marszałkowskiego na najbliższych osiem lat. - Zakładamy jej wykorzystanie zarówno do ruchu towarowego, jak i pasażerskiego. Pociągi z Wielunia do Łodzi mogłyby wtedy jeździć przez Zduńską Wolę Karsznice, a z Bełchatowa do Łodzi także przez Piotrków. Opracowywanie wstępnego studium wykonalności jest w toku - powiedziała w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Teresa Woźniak.
Urząd zamierza sięgnąć po fundusze europejskie w partnerstwie z Polską Grupą Energetyczną, która myśli o wykorzystaniu linii kolejowej do obsługi złoża węgla brunatnego pod Złoczewem. Planowany przebieg linii nie podoba się jednak władzom gminy Złoczew. Lokalny samorząd domaga się doprowadzenia torów do obszaru planowanej strefy inwestycyjnej (szczegóły tutaj).
2014-12-04 09:04:29 Autor: qbas
---.dynamic.chello.pl
Szkoda, że mapka Bełchatowa przedstawia stan sprzed, tak na oko, 20 lat, bo w okolicach planowanych wariantów powstało bardzo dużo nowej zabudowy. Wystarczy włączyć Google Earth i przełądczyć na najświeższe zdjęcia - z września 2014.
2014-12-04 09:23:23 Autor: wiktor46
---.toya.net.pl
Szkoda, że na lini Zgierz-Kutno nie ma drugie toru ....
2014-12-04 09:41:02 Autor: robert.
---.dynamic.chello.pl
Oooo, Stasio ostro snuje swoje wizje i próbuje naciągnąć kolejne samorządy na realizację swoich marzeń. Ale pasażerów w pociągach w ślaskim to już policzyć nie umiał.
2014-12-04 10:59:06 Autor: krzysztof rytel
---.adsl.inetia.pl
krzysztof rytel qbas: wiemy, wiemy, taki materiał oferuje państwowy zasób geodezyjny. Natomiast robiliśmy to oglądając aktualne zdjęcia satelitarne, wskazane korytarze są nadal wolne. Nowa zabudowa tym bardziej uzasadnia dodatkowy przystanek we wschodniej części.
Dobra wiadomość jest taka, że Instytut Kolejnictwa kończy opracowanie dla linii do Złoczowa, która ma mieć także odnogę do linii Herby Nowe - Oleśnica (czyli połącznie z Wrocławiem), a UMWŁ wydaje się być gotów w przypadku realizacji tego projektu do dorzucenia się do części pasażerskiej. Wszystko zależy od tego czy dojdzie do skutku inwestycja PGE.
2014-12-04 11:06:59 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
@Krzysztof Rytel
To teraz małe pytanko, jak ma wyglądać szczegółowy kosztorys remontu szlaku do Białego Ługu i budowy protezy wieluńskiej oraz jak chcecie rozwiązać kwestię połączenia z liniami kolejowymi 131 i 146?
2014-12-04 12:00:21 Autor: Kuzyn Bozi
---.dynamic.gprs.plus.pl
Ta linia powinna mieć wpisany ustawowy ZAKAZ poruszania się po niej pociągów ekonomicznych TLK relacji Warszawa- Wrocław , ponieważ oznacza krzywdzące pomijanie Najważniejszej Łajby pod Słońcem, czyli Łodzi oraz naszego wiernego sojusznika w sprawach Ygrekowych Kalisza.
Co innego, gdy sprawa dotyczy Łodzi.
Nam WOLNO.
Nam SIĘ NALEŻY.
My jesteśmy z innej, LEPSZEJ gliny.
Łódź MOŻE, nawet segmencie ekonomicznym TLK grzać sobie do Krakowa po szczerych polach CMK z pominięciem jakiś tam wiosek typu Piotrków, Radomsko czy CZĘSTOCHOWA, a postoje pośrednie sobie wymyślimy w oPOcznie i Gosiewie w szczerym polu- i gra muzyka. I mamy już ekonomiczny pociąg pospieszny w służbie publicznej.
Nam WOLNO.
Nam SIĘ NALEŻY.
Chcemy w końcu pokazać temu śmiesznemu kraikowi wała.
2014-12-04 12:04:51 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
@Kuzyn Bozi aka Kolejarz 65
Świetne naprawdę ;) Pokichałem się ze śmiechu.
2014-12-04 12:17:31 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A w jeszcze dalszej perspektywie Bełchatowowi bardzo przysłużyłaby się linia Pabianice - Bełchatów - Kamieńsk (ewentualnie Radomsko). I porządny węzeł by się zrobił i do Łodzi byłoby bliżej...
2014-12-04 14:14:10 Autor: Małpolanin
---.168.193.198
@Kuzyn Bozi
Gratulacje - znakomite podsumowanie :)
2014-12-04 14:44:41 Autor: wasiu
---.static.korbank.pl
Już słyszę te protesty i larum jakie się podniesie w Bełchatowie jak się ludziska dowiedzą, że pod ich oknami będzie przejeżdżał pociąg. Polacy są przecież tacy, że owszem pociąg jest potrzebny ale nie w moim sąsiedztwie. Co innego, gdyby budowano kolejną wielopasmową ulicę albo supermarket.
A z innej beczki - czy ktoś sprawdzał jakie będą promienie łuku poziomego dla toru w wariancie czerwonym, bo tutaj widzę piękną serpentynę a'la Wałbrzych Miasto - Wałbrzych Główny. Widoki może i fajne ale jak to się odbije na prędkości i zużyciu elementów stalowych.
2014-12-04 18:08:34 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia W odpowiedzi na post Kuzyn Bozi:
"Ta linia powinna mieć wpisany ustawowy ZAKAZ poruszania się po niej pociągów ekonomicznych TLK relacji Warszawa- Wrocław , ponieważ oznacza krzywdzące pomijanie Najważniejszej Łajby pod Słońcem, czyli Łodzi oraz naszego wiernego sojusznika w sprawach Ygrekowych Kalisza.
Co innego, gdy sprawa dotyczy Łodzi.
Nam WOLNO.
Nam SIĘ NALEŻY.
My jesteśmy z innej, LEPSZEJ gliny.
Łódź MOŻE, nawet segmencie ekonomicznym TLK grzać sobie do Krakowa po szczerych polach CMK z pominięciem jakiś tam wiosek typu Piotrków, Radomsko czy CZĘSTOCHOWA, a postoje pośrednie sobie wymyślimy w oPOcznie i Gosiewie w szczerym polu- i gra muzyka. I mamy już ekonomiczny pociąg pospieszny w służbie publicznej.
Nam WOLNO.
Nam SIĘ NALEŻY.
Chcemy w końcu pokazać temu śmiesznemu kraikowi wała."
Tutaj nie ma czego zakazywać, bo ta linia nie powstanie, a CZT nieźle buja w obłokach. Zresztą, co Częstochowy sprawa jest już jasna, tam będzie multum pociągów do Krakowa (w ramach przewozów Kraków - Wrocław po protezie), więc nie ma potrzeby kierowania Flirtów dłuższą kilometrażowo i czasowo trasą, a Piotrków i Radomsko zostaną obsłużone w stopniu ich zapotrzebowania, czyli dowa parami Stoczniowcem i Reymontem.
2014-12-04 18:18:53 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia W odpowiedzi na post Małpolanin:
"@Kuzyn Bozi
Gratulacje - znakomite podsumowanie :)"
Ból dupy K65 jakoś ostatnio coraz bardziej wzmożony, wraz z coraz bliższą rewolucją jak będzie wprowadzenie Flirtów i Dartów, umożliwiających pierwszy raz w historii normalnie skomunikować Łódź z największymi miastami w kraju. A skoro K65 ma problem tym, że Łódź ma szanse zostać dobrze skomunikowana z innymi miasta, to tylko potwierdza, że ma jakiś umysłowy uraz Łodzi... No ale co się dziwić, w końcu to Warszawiak...
Każdy inny człowiek, któremu leży dobro rozwoju transportu kolejowego w Polsce, powinien się cieszyć, że milionowa aglomeracja wrócić na krajową mapę Polski. Ale w sumie nienawiść do Łodzi i dążenie wyłącznie do głębszej jej izolacji to chyba jakieś hobby K65 i jego ekipy.
2014-12-04 18:22:36 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia W odpowiedzi na post krzysztof rytel:
"qbas: wiemy, wiemy, taki materiał oferuje państwowy zasób geodezyjny. Natomiast robiliśmy to oglądając aktualne zdjęcia satelitarne, wskazane korytarze są nadal wolne. Nowa zabudowa tym bardziej uzasadnia dodatkowy przystanek we wschodniej części.
Dobra wiadomość jest taka, że Instytut Kolejnictwa kończy opracowanie dla linii do Złoczowa, która ma mieć także odnogę do linii Herby Nowe - Oleśnica (czyli połącznie z Wrocławiem), a UMWŁ wydaje się być gotów w przypadku realizacji tego projektu do dorzucenia się do części pasażerskiej. Wszystko zależy od tego czy dojdzie do skutku inwestycja PGE."
No właśnie słowo klucz PGE. Jak nową linii będzie (jeżeli będzie) budowa z głównym udziałem PGE, a bez PLK (albo mniejszym udziałem), linia będzie na własność tej pierwszej, co w sumie z miejsca eliminuje możliwość wykorzystania jej w ruch pasażerskim.
2014-12-04 19:57:15 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
@Bozia
Zdziwisz się i to bardzo. JSK pewnie znana ci z infrastruktury kolejowej w rejonie kopalń jest żywo zainteresowana wprowadzeniem na linie JSK w obrębie Jastrzębia Zdroju ruchu pasażerskiego. Powód? Na dostosowanie infry dostanie sporo kasy z FK i UE!
2014-12-04 20:06:17 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia W odpowiedzi na post scorpio:
"@Bozia
Zdziwisz się i to bardzo. JSK pewnie znana ci z infrastruktury kolejowej w rejonie kopalń jest żywo zainteresowana wprowadzeniem na linie JSK w obrębie Jastrzębia Zdroju ruchu pasażerskiego. Powód? Na dostosowanie infry dostanie sporo kasy z FK i UE!"
Zobaczymy... Jak na razie PGE musi liczyć tylko na siebie i UMWŁ, bo centrala i PLK nie są zainteresowaną tą inwestycją (nadal mówię o Bełchatowie), a obsługa linii przez inny podmiot, niż PLK możne odstraszyć potencjalnych przewoźników pasażerskich.
2014-12-04 20:24:08 Autor: Eurotram
---.internetdsl.tpnet.pl
W odpowiedzi na post krzysztof rytel:
"qbas: wiemy, wiemy, taki materiał oferuje państwowy zasób geodezyjny. Natomiast robiliśmy to oglądając aktualne zdjęcia satelitarne, wskazane korytarze są nadal wolne. Nowa zabudowa tym bardziej uzasadnia dodatkowy przystanek we wschodniej części.
Dobra wiadomość jest taka, że Instytut Kolejnictwa kończy opracowanie dla linii do Złoczowa, która ma mieć także odnogę do linii Herby Nowe - Oleśnica (czyli połącznie z Wrocławiem), a UMWŁ wydaje się być gotów w przypadku realizacji tego projektu do dorzucenia się do części pasażerskiej. Wszystko zależy od tego czy dojdzie do skutku inwestycja PGE."
A oglądając zdjęcia satelitarne zauważyliście drobny szczegół,tzn. że wariant zielony przebiega doliną Rakówki?Teren musi być tam ciekawy,tym bardziej że przy większych deszczach to regularne mokradło (zresztą nie wiem,czy nie w jakimś stopniu chronione)?Właśnie dlatego to jedyny wolny pas w tym rejonie Bełchatowa.Poza tym dobrze widziałem,że zielony wariant ma wykosić rynek (ależ ludzie się wzburzą;frekwencja spora,jako niejednokrotny klient wiem)?Ten pierwszy przystanek na zielony jak widzę przy Olimpii,prawda?To akurat całkiem rozsądne,gorzej z resztą; wariant czerwony z kolei też idzie parkiem nadwodnym,tym co przebiega w pobliżu hali,hotelu Sport i Leclerca?Coście się tak na te parki bełchatowskie uwzięli?Bo to jedyne wolne pasy w mieście?
Żaden z Was nie wziął chyba pod uwagę lokalnych realiów: tam każdy i jego pies ma brykę;dodaj do tego kozacką naturę kierowców z blachami EBE i fakt,że największym popytem z PKS-ów ciesz się trasa do Łodzi przez Pabianice,a zobaczysz że to chyba ostatnie miejsce,gdzie jest sens odtwarzania linii kolejowej. Spędzałem tam cały roboczy tydzień niemal przez 1,5 roku, więc zdążyłem nieco poznać tę mieścinę. No i kwestia PGE: mieszkałem w tym czasie na Przytorzu,z widokiem na linię kolejową,więc ruch na niej mogłem śledzić praktycznie na bieżąco.Kilka pociągów dziennie,ale chyba nie do końca pokrywające się godziny,więc "kopalniaki" i elektrownia mogą się rzucać i taktu nie da się ułożyć. W sumie ciężka sprawa,a i słodkich owoców tego trudu też jakoś nie widać w perspektywie...
2014-12-04 23:12:50 Autor: dróżnik
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
a jakoś nikt nie mówi żeby Bełchatów połączyć z Łodzią - wystarczy pociągnąć linię z Zelowa (Łaska) i już w domu. Rzut beretem.
Szacunek dla CZT.
2014-12-05 01:14:45 Autor: siemens
---.dynamic.gprs.plus.pl
siemens Pomysł dobry. Zobaczymy jak z realizacją.
A czy w końcu Łódź doczeka się dwutorówki do Kutna?
2014-12-08 12:08:40 Autor: K65
---.dynamic.gprs.plus.pl
@Bozia
Człowieku pleciesz od rzeczy jak obity. Poza tym mieszasz podstawowe kategorie- nie rozróżniając ich oraz nie rozumiesz podstawowych mechanizmów.
Jakby mi zależało na uwaleniu Łodzi i wymazaniu jej z mapy połączeń dalekobieżnych Polski to przecież bym kibicował na przykład przetrasowaniu nocnych Karkonoszy na CMK przez Gosiewo, co zresztą będzie miało niestety miejsce, a nie obstawałbym aby ten pociąg dalej jeździł przez Łódź i Kalisz. I gdzie ja kiedykolwiek negowałem to, że większa część segmentu ekonomicznego Warszawa- Wrocław powinna jeździć przez Kalisz, tylko część przez Częstochowę , ale tu również wiedenką przez Koluszki, a nie bynajmniej po linii CMK. Inna bajka to segment Premium relacji Wrocław – Warszawa od tego jest specjalnie do tego celu wybudowana linia dedykowana CMK, a proteza koniecpolska jest tylko WSTĘPNĄ ŁĄCZNICĄ. Być może koncepcja Wieluń- Idzikowice będzie następnym etapem – już docelowym :P
Ale Ty jak zwykle „widzisz, jedynie co chcesz widzieć” oraz „odczytujesz sobie jedynie to, co chcesz odczytać” - a nie jak moje stanowisko w „kwestiach łódzkich” naprawdę wygląda formułując pod moim adresem zupełnie niedorzeczne zarzuty w stylu : „w sumie nienawiść do Łodzi i dążenie wyłącznie do głębszej jej izolacji to chyba jakieś hobby K65 i jego ekipy”.
Cytat : „a Piotrków i Radomsko zostaną obsłużone w stopniu ich
zapotrzebowania, czyli dowa parami Stoczniowcem i Reymontem. „
A zapotrzebowanie włoszczowskiej i opoczyńskiej wiochy szacujesz jednocześnie na 4 pary.
Nie ośmieszaj się Człowieku znad Neru , bo się permanentnie kompromitujesz.
Poza tym czas finalny Łódź- Kraków zmodernizowaną wiedenką przez Częstochowę i dalej przez Koniecpol będzie tożsamy z czasem po „opoczyńsko- włoszczowskich szczerych polach.” Puszczanie więc pociągu dla szczerych pól mija się z celem. Zwłaszcza, że to ma być pociąg kategorii ekonomicznej, a więc dostępowy, a nie sprinterski EIC. Przypominam, że po zrównaniu czasu finalnego NAWET pociągi ekspresowe Opolanin i Panorama przeszły w roku 1999 na wiedenkę z postojem w Piotrkowie i zastały z opcji przez Koniecpol CMK wycofane. A były to przecież pociągi kategorii Ex. Łódź nie powinna być tu traktowana inaczej niż inni, czyli jak zwykle jako „dziecko specjalnej troski” .
Bo niby w imię czego puszczać pociągi z tożsamym czasem finalnym przejazdu po szczerych polach???
No chyba w imię już tylko w „mikolskiej zabawy” oraz „mikolskiej podniety” dla różnego rodzaju "Boziów" znad Neru ???
2014-12-09 02:08:10 Autor: ejze
---.toya.net.pl
K 65 jak zwykle lewituje.
Czas przejazdu z Krakowa do miasta w którym wdepnąłeś w psie odchody i go teraz nienawidzisz po CMK ZAWSZE będzie szybszy niż jazda p. Częstochowę. A wiesz dlaczego? Bo gdyby nawet czas przejazdu przy prędkości 120-160km/h się wyrównał (co się nie stanie) to zawsze będzie można pojechać w relacji Poznań-Łódź-Kraków taborem zdolnym osiągać wyższe prędkości
Czas wpływu twoich urojeń na rozwój kolei w Polsce mija. Nawet nie wiesz jak niedużo go już zostało