NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Bełchatów – Wieluń: Budowa coraz mniej prawdopodobna

| Kasper Fiszer 27.06.2017 4,4k

Bełchatów – Wieluń: Budowa coraz mniej prawdopodobna
Pociąg specjalny na linii nr 24.fot. Kasper Fiszer
Rząd nie planuje obecnie przedłużać linii nr 24 z Bełchatowa do Wielunia. Wcześniej inwestycja wpisana była do tzw. kontraktu terytorialnego dla województwa łódzkiego. Wobec niepewnej sytuacji w sprawie stworzenia nowej odkrywki węglowej w Złoczewie coraz bardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się więc stopniowe zmniejszanie roli trasy prowadzące być może do jej zamknięcia.
Wciąż niepewne jest otwarcie nowej odkrywki węgla brunatnego w Złoczewie. Jej powstanie i doprowadzenie tam torów byłoby szansą na dalszą eksploatację linii kolejowej nr 24 łączącej Piotrków Trybunalski z Bełchatowem i Rogowcem. Jak informował na początku miesiąca wicepremier Mateusz Morawiecki, rząd stara się o możliwość prowadzenia wydobycia, jednak na przeszkodzie stoją unijne przepisy dotyczące emisji dwutlenku węgla.

Planów poprzedniego rządu nie zrealizuje obecny

Innym pomysłem na wykorzystanie linii bełchatowskiej było do niedawna jej przedłużenie do Wielunia w kształcie zbliżonym do planowanego jeszcze w okresie PRL. W ten sposób powstałby nowy ciąg komunikacyjny biegnący z Warszawy do Wrocławia, który nie tylko skracałby podróż pomiędzy tymi miastami, ale i dawałby dostęp do pasażerskiej sieci kolejowej terenom południowego województwa łódzkiego. Dość dogodne połączenie z Łodzią uzyskałyby natomiast Bełchatów i Wieluń. Inwestycja została ujęta w tzw. kontrakcie terytorialnym zawartym przez łódzkiego marszałka z poprzednim rządem.

Obecne władze nie planują jednak jej przeprowadzenia w perspektywie kilku najbliższych lat. – Aktualnie w ramach Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 nie jest planowana realizacja prac na linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski – Zarzecze – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Tłumaczy bowiem, że wobec znacznych potrzeb inwestycyjnych w skali całego kraju głównym celem KPK jest dokończenie prac na najważniejszych ciągach kolejowych.

Do Wrocławia szybciej, ale innymi trasami

Dzięki robotom prowadzonym na już istniejących trasach poprawie ma ulec m.in. właśnie skomunikowanie Warszawy z Wrocławiem. – Realizowane są szerokie prace inwestycyjne w tym zakresie – stwierdza przedstawiciel resortu. Dodaje też, że ewentualne prowadzenie ruchu do Wrocławia przez Bełchatów wymagałoby nakładów finansowych większych niż sam koszt budowy nowej trasy. Konieczne byłoby bowiem podjęcie działań inwestycyjnych także na linii nr 181 Herby Nowe – Wieluń – Oleśnica.

Tymczasem już dziś ruch na linii nr 24 jest niewielki i wydaje się, że bez dostosowania infrastruktury do współczesnych potrzeb kres eksploatacji trasy jest nieunikniony. Przypomnijmy, że od siedemnastu lat nie jest ona obsługiwana przez pociągi pasażerskie, a kilka inicjatyw postulujących uruchomienie połączeń osobowych zakończyło się fiaskiem. Jednym z powodów jest niekorzystne położenie przystanku pasażerskiego Bełchatów Miasto i stacji Bełchatów. Pociąg mógłby być więc stosunkowo mało konkurencyjny względem transportu autobusowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5