NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Bełchatów: Los kolei uzależniony od nowej odkrywki

| Kasper Fiszer 23.08.2016 1,1k

Bełchatów: Los kolei uzależniony od nowej odkrywki
Pociąg specjalny na linii nr 24 (2012)fot. Kasper Fiszer.
Czy zrealizowane zostanie przedłużenie linii nr 24 do Złoczewa i do Wielunia? Losy inwestycji mają zależeć od decyzji o otwarciu nowej odkrywki węgla brunatnego. Do Bełchatowa na razie nie wrócą natomiast przewozy pasażerskie.
Od dłuższego czasu toczą się dyskusje o przyszłości kolei w Bełchatowie. Od lat pełni ona bowiem jedynie marginalną rolę w obsłudze tego niemal 60-tyssięcznego miasta. Skromny ruch pasażerski w sile dwóch par zamknięto w ramach wielkich cięć siatki połączeń lokalnych w roku 2000. Od tamtej pory linia nr 24 wykorzystywana jest tylko przez pociągi towarowe uruchamiane na potrzeby kopalni węgla brunatnego „Bełchatów” działającej na terenie sąsiedniej gminy Kleszczów.

Zamiast wyłączenia z ruchu – śmiałe plany rozbudowy

Przed trzema laty prawdopodobne wydawało się, że z bełchatowskiej linii kolejowej znikną także składy towarowe. PKP Polskie Linie Kolejowe planowały bowiem przy okazji tzw. optymalizacji sieci kolejowej wyłączyć całą linię nr 24 z eksploatacji. Zamiary zarządcy infrastruktury spotkały się wówczas z ostrym sprzeciwem samorządów, zwłaszcza Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Władze regionu argumentowały wówczas, że dalsze funkcjonowanie linii jest bardzo istotne, bo łączy ona dwa ciążące do siebie powiaty – bełchatowski i piotrkowski. Wskazywały też na możliwość wznowienia regionalnego ruchu pasażerskiego. Analizy w tej sprawie prowadzono przy okazji przygotowywania wojewódzkiego planu transportowego, połączenie Piotrków Trybunalski – Bełchatów ostatecznie nie zostało jednak w nim ujęte. Tym niemniej PKP PLK zrezygnowały z zawieszania ruchu towarowego. Szansą na jego rozwój miało być wydłużenie linii do Kleszczowa lub postulowana od lat budowa nowego połączenia Bełchatów – Wieluń.

Kolej do Bełchatowa nadal priorytetem dla władz regionu...

– Budowa linii kolejowej Bełchatów – Wieluń z bocznicą do Złoczewa i rewitalizacja linii Bełchatów – Piotrków Trybunalski nadal są przedmiotem zainteresowania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego – zapewnia po trzech latach dalszej stagnacji Arnold Lorenc z wydziału informacji i komunikacji społecznej UMWŁ. Przypomina, że inwestycja została wpisana do tzw. kontraktu terytorialnego zawartego z władzami regionu przez poprzedni rząd. – Realizacja tego projektu jest właściwością strony rządowej. W ramach I etapu inwestycji mają być prowadzone prace analityczno-studialne – stwierdza.

Powstanie przedłużenia trasy, które z jednej strony pozwoliłoby poprawić obsługę kopalni, z drugiej zaś utworzyłoby istotny dalekobieżny ciąg pasażerski Łódź – Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń – Wrocław, nie wydaje się jednak pewne. – W 2014 r. PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. przy współpracy UMWŁ i PKP PLK zleciło wykonanie wstępnego studium wykonalności dla budowy linii Bełchatów – Wieluń/Złoczew. Dodatkowo dla linii Piotrków Trybunalski – Bełchatów wykonano studium wykonalności w zakresie jej rewitalizacji. Realizacja tej inwestycji możliwa będzie po podjęciu decyzji o rozpoczęciu prac przy odkrywce węgla brunatnego Złoczew i przyznaniu na ten cel niezbędnych krajowych środków finansowych – wskazuje bowiem Arnold Lorenc.

... ale szanse na powrót pociągów osobowych są niewielkie

UMWŁ nie wskazuje natomiast obecnie żadnych planów wykorzystania linii nr 24 do regionalnych przewozów pasażerskich. Należy się więc spodziewać, że ewentualny remont linii w standardzie tzw. rewitalizacji przyczyni się jedynie do poprawy warunków prowadzenia ruchu towarowego. Jedyną szansą na powrót kolei pasażerskiej do Bełchatowa wydaje się więc wydłużenie trasy do Wielunia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bełchatów (27)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bełchatów (27)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5