Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Mała tarcza rozpoczęła drążenie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy: Mała tarcza rozpoczęła drążenie
fot. Urząd Miasta Łodzi (zdjęcie archiwalne)
Rozpoczęło się właściwe drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Mniejsza tarcza TBM przesunęła się pod ziemią o pierwsze metry. Wykonywany obecnie odcinek to jedna z nitek między komorą rozjazdową a stacją Łódź Kaliska.

Maszyna o średnicy tarczy tnącej 8,5 m wyruszyła z komory startowej przy ul. Długosza na na północny wschód, w kierunku ul. Stolarskiej. Na powierzchnię wydobyto taśmociągami pierwszy urobek. Czekamy na bardziej szczegółowe informacje ze strony inwestora i wykonawcy. PKP PLK niedawno potwierdziła termin oddania tunelu do użytku w 2022 roku, choć zdaniem ekspertów jest on nierealny.

Długa droga do rozpoczęcia prac

Nazwana imieniem „Faustyna” tarcza posłuży do wydrążenia czterech jednotorowych nitek tunelu, biegnących na zachód od komory rozgałęźnej i wyprowadzających ruch w kierunku stacji Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec. Większa maszyna o średnicy 13 m („Katarzyna”) wykona wspólny, dwutorowy odcinek od rozgałęzienia do dworca Łódź Fabryczna. By zapobiec uszkodzeniom budynków, postęp prac jest ściśle monitorowany.

Choć uroczysty rozruch tarcz odbył się już pod koniec ubiegłego roku, na faktyczne rozpoczęcie drążenia tunelu trzeba było czekać aż do wczoraj. Jego termin kilkakrotnie przekładano. Wykonawca tłumaczył opóźnienie – między innymi – zachorowaniami kluczowych, mających obsługiwać maszyny pracowników na COVID-19. Tymczasem rozpoczęto budowę podziemnych przystanków: Łódź Polesie (z tygodniowym poślizgiem) i Łódź Śródmieście (tu opóźnienie sięgnęło miesiąca).

Nowe połączenie w łódzkim węźle

Szacowane tempo budowy to 10-15 m tunelu na dobę. Po wydrążeniu kolejne odcinki będą obudowywane żelbetowymi tubingami. Dostarcza je działająca pod Mszczonowem firma Pekabex. Budowa pochłonie ok. 30 tysięcy takich prefabrykowanych elementów. 

Łódzki tunel średnicowy to nowa, podziemna linia kolejowa. Połączy ona podziemny, dziś jeszcze czołowy dworzec Łódź Fabryczną ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec. Dwutorowy tunel po ok. 3 km rozwidli się na cztery nitki jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km. Na linii powstaną trzy przystanki: Śródmieście, Polesie oraz Koziny.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Infrastruktura

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Roman Czubiński 11 lipca 2023

Łódzki tunel średnicowy: Wyciek z tarczy zatrzymał tramwaje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wkrótce poważne utrudnienia na ulicach

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Infrastruktura

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Roman Czubiński 11 lipca 2023

Łódzki tunel średnicowy: Wyciek z tarczy zatrzymał tramwaje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wkrótce poważne utrudnienia na ulicach

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5