Po ponaddwuletnim postoju prototypowy elektryczny zespół trakcyjny ED59 ma powrócić do służby. Właściciel pojazdu, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, zlecił producentowi - bydgoskiej Pesie - wykonanie naprawy okresowej trzeciego stopnia.
- Przewidujemy czas naprawy w granicach 3-4 miesięcy. Po tym czasie ED59 wyjedzie na linię - mówi Teresa Woźniak z Departamentu Infrastruktury UMWŁ. Pojazd został odstawiony jesienią 2011 r., o jego rychłym powrocie spekulowano już kilkakrotnie (ostatni raz wiosną bieżącego roku). Powodem tak długiego unieruchomienia były - jak twierdzi przedstawicielka UMWŁ - między innymi problemy z oszacowaniem kosztów naprawy.
- Okazała się ona droższa, niż się spodziewaliśmy. Spodziewaliśmy się, że koszt nie przekroczy 1,5 mln, tymczasem w rzeczywistości wyniósł ponad 2 miliony. Znaleźliśmy jednak potrzebne środki w budżecie województwa - relacjonuje Woźniak. Dodatkowych problemów nastręczała nietypowość pojazdu - ED59-01 jest jedynym przedstawicielem serii.
Po powrocie na linię w marcu 2014 r. ED59 będzie zapewne - podobnie, jak przed unieruchomieniem - obsługiwał pociągi InterRegio relacji Łódź - Warszawa.