NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Łódź: Różna wysokość peronów na modernizowanych przystankach

| Kasper Fiszer 13.01.2021 2,4k

Łódź: Różna wysokość peronów na modernizowanych przystankach
Nowy peron na Żabieńcufot. Kasper Fiszer
Podczas trwającej przebudowy stacji Łódź-Żabieniec budowane są nowe perony o wysokości większej niż na sąsiednim przystanku Radogoszcz Zachód. Mimo to ma pozostać zapewniona możliwość nadawania w Łodzi ładunków ponadgabarytowych. Te kierowane są z Żabieńca w stronę Zgierza.
Przystanek kolejowy Łódź-Radogoszcz Zachód położony jest przy linii nr 15 Łódź Kaliska – Bernary pomiędzy stacjami na łódzkim Żabieńcu i w Zgierzu. Wybudowano go w 2013 r. w ramach pierwszego etapu przygotowań infrastrukturalnych do stworzenia systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ma on dwa perony jednokrawędziowe o wysokości 55 cm każdy. Są więc położone niżej niż wejścia do pojazdów, w tym należących do ŁKA.

Obie wysokości peronów dopuszczone w normach krajowych i unijnych

Obecnie trwa remont sąsiedniej stacji Łódź-Żabieniec prowadzony w ramach modernizacji linii nr 15 pomiędzy Łodzią a Zgierzem. Na tej ważnej stacji, która obsługuje przede wszystkim kursy do Kutna i Łowicza, powstają perony o wysokości 76 cm, co ułatwia wejście do pociągów zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności czy prowadzącym wózki dziecięce. Kilka lat temu PKP PLK argumentowały, że zastosowanie peronów o tej wysokości na Radogoszczu nie jest możliwe ze względu na ruch pociągów towarowych z przekroczoną skrajnią (szerszych i mających podwozia umieszczone niżej niż standardowo). Dlaczego więc można postawić je na Żabieńcu?

– Perony na przystanku Łódź-Radogoszcz Zachód o wysokości 55 cm umożliwiają transport ładunków wielkogabarytowych na specjalistycznych platformach niskopodwoziowych. Spełniają one krajowe i unijne normy, w tym TSI PRM (techniczne specyfikacje interoperacyjności – osoby o ograniczonej możliwości poruszania się) – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla, że obydwa standardy – 55 i 76 cm wysokości – są dopuszczone we wskazanych normach.

Zapewniony wyjazd z Żabieńca na północ

– Oprócz peronów modernizacja stacji na Żabieńcu obejmuje również układ torowy i sieć trakcyjną – wskazuje nasz rozmówca. – Dzięki temu stacja dalej będzie zapewniać możliwość transportu ładunków wielkogabarytowych – stwierdza. Towarowa część stacji znajduje się na północ od przystanku pasażerskiego. Możliwe ma więc być wyprawienie pociągu z nadawanym w Łodzi ładunkiem ponadgabarytowym w kierunku Zgierza bez konieczności przejazdu przy peronach.

Dla pasażerów jednym z najważniejszych elementów inwestycji na Żabieńcu jest natomiast trwająca przebudowa przejścia podziemnego. Obiekt często był zalewany w czasie ulewnych deszczy, a podejmowane w ostatnich latach próby poprawy stanu odwodnienia przyniosły tylko częściowe rozwiązanie tego problemu. Wciąż konieczne było utrzymywanie dodatkowych drewnianych podestów, które miały umożliwiać przedostanie się pod torami podczas zalegania wody.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5