NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Łódź: Różna wysokość peronów na modernizowanych przystankach

| Kasper Fiszer 13.01.2021 47

Łódź: Różna wysokość peronów na modernizowanych przystankach
Nowy peron na Żabieńcufot. Kasper Fiszer
Podczas trwającej przebudowy stacji Łódź-Żabieniec budowane są nowe perony o wysokości większej niż na sąsiednim przystanku Radogoszcz Zachód. Mimo to ma pozostać zapewniona możliwość nadawania w Łodzi ładunków ponadgabarytowych. Te kierowane są z Żabieńca w stronę Zgierza.
Przystanek kolejowy Łódź-Radogoszcz Zachód położony jest przy linii nr 15 Łódź Kaliska – Bernary pomiędzy stacjami na łódzkim Żabieńcu i w Zgierzu. Wybudowano go w 2013 r. w ramach pierwszego etapu przygotowań infrastrukturalnych do stworzenia systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ma on dwa perony jednokrawędziowe o wysokości 55 cm każdy. Są więc położone niżej niż wejścia do pojazdów, w tym należących do ŁKA.

Obie wysokości peronów dopuszczone w normach krajowych i unijnych

Obecnie trwa remont sąsiedniej stacji Łódź-Żabieniec prowadzony w ramach modernizacji linii nr 15 pomiędzy Łodzią a Zgierzem. Na tej ważnej stacji, która obsługuje przede wszystkim kursy do Kutna i Łowicza, powstają perony o wysokości 76 cm, co ułatwia wejście do pociągów zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności czy prowadzącym wózki dziecięce. Kilka lat temu PKP PLK argumentowały, że zastosowanie peronów o tej wysokości na Radogoszczu nie jest możliwe ze względu na ruch pociągów towarowych z przekroczoną skrajnią (szerszych i mających podwozia umieszczone niżej niż standardowo). Dlaczego więc można postawić je na Żabieńcu?

– Perony na przystanku Łódź-Radogoszcz Zachód o wysokości 55 cm umożliwiają transport ładunków wielkogabarytowych na specjalistycznych platformach niskopodwoziowych. Spełniają one krajowe i unijne normy, w tym TSI PRM (techniczne specyfikacje interoperacyjności – osoby o ograniczonej możliwości poruszania się) – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla, że obydwa standardy – 55 i 76 cm wysokości – są dopuszczone we wskazanych normach.

Zapewniony wyjazd z Żabieńca na północ

– Oprócz peronów modernizacja stacji na Żabieńcu obejmuje również układ torowy i sieć trakcyjną – wskazuje nasz rozmówca. – Dzięki temu stacja dalej będzie zapewniać możliwość transportu ładunków wielkogabarytowych – stwierdza. Towarowa część stacji znajduje się na północ od przystanku pasażerskiego. Możliwe ma więc być wyprawienie pociągu z nadawanym w Łodzi ładunkiem ponadgabarytowym w kierunku Zgierza bez konieczności przejazdu przy peronach.

Dla pasażerów jednym z najważniejszych elementów inwestycji na Żabieńcu jest natomiast trwająca przebudowa przejścia podziemnego. Obiekt często był zalewany w czasie ulewnych deszczy, a podejmowane w ostatnich latach próby poprawy stanu odwodnienia przyniosły tylko częściowe rozwiązanie tego problemu. Wciąż konieczne było utrzymywanie dodatkowych drewnianych podestów, które miały umożliwiać przedostanie się pod torami podczas zalegania wody.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5