W łódzkim węźle kolejowym aktualnie prowadzonych jest kilka remontów, które mocno wpływaja na ruch pociągów. Do utrudnień związanych z przebudową Łodzi Kaliskiej czy z budową wiaduktów pomiędzy Łodzią-Widzewem a Koluszkami trzeba teraz dołożyć jeszcze ograniczenia wynikające z robót energetycznych na początkowym odcinku linii nr 25. Mają one pomóc zachować dobre parametry trasy.
Od około roku prowadzony jest
remont stacji Łódź Kaliska. W okresie przebudowy przepustowość ważnego węzła jest bardzo mocno ograniczona – przewoźnicy korzystają obecnie tylko z dwóch krawędzi peronowych – a utrudnienia w ruchu dotyczą także szlaków dojazdowych. Ruch jednotorowy prowadzony jest od dłuższego czasu pomiędzy stacjami Kaliska i Żabieniec, a podobne ograniczenia – choć niezwiązane bezpośrednio z modernizacją Łodzi Kaliskiej – wprowadzono właśnie w kierunku Chojen.
Prace zapobiegną spadkowi parametrów technicznych szlakuRozpoczął się bowiem remont początkowego odcinka linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica na miejskim odcinku do dużej towarowej stacji Łódź-Olechów. – Kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej wymaga okresowego zamknięcia jednego z torów – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Roboty zaplanowano na wrzesień, październik i listopad.
Część pociągów kursuje więc zmienionymi trasami – z ominięciem bądź stacji Olechów i zlokalizowanych na jej terenie trzech przystanków pasażerskich, bądź przystanku Łódź-Dąbrowa. Oznacza to, że utrudnienia odczuwalne są nie tylko na samej linii nr 25, ale także na łącznicy Łódź-Chojny – Łódź-Widzew stanowiącej element tzw. łódzkiej kolei obwodowej. – Efektem prac będzie utrzymanie sprawnego przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych – informuje nasz rozmówca. Nie dojdzie więc do bezpośredniej poprawy parametrów technicznych, ale zarządca infrastruktury chce zapobiec ich pogorszeniu.
Prac na linii nr 25 będzie więcej O ile pomiędzy Łodzią Kaliską a Chojnami pociągi pasażerskie kursują bez przerwy, o tyle ruch pomiędzy Chojnami a Olechowem został przywrócony dopiero dwa lata temu. Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomiła wówczas pociągi mające obsługiwać olechowską strefę przemysłową. Stała się wówczas jednym z podstawowych środków transportu dla pracowników tamtejszych zakładów, zwłaszcza tych dojeżdżających spoza Łodzi. Bezpośrednie kursy realizowane są m.in. z Sieradza.
– Wartość prac to ok. 12 mln zł – usłyszeliśmy od przedstawiciela PKP PLK. Będą one finansowane w całości ze środków własnych spółki. Przypomnijmy, że w ramach obecnej korekty rozkładu jazdy Polskie Linie Kolejowe planują także prace na dalszym odcinku linii nr 25 – w rejonie Końskich. Tam w październiku ma zostać wyremontowany jeden z przejazdów kolejowych, a także krótkia fragment torowiska.