Planowane prace modernizacyjne w rejonie Opoczna nie będą projektowane przy wykorzystaniu środków z rządowego programu Kolej Plus. Zarządca infrastruktury zapewnia, że nie rezygnuje z zamiaru przebudowy linii 25 w rejonie skrzyżowania z Centralną Magistralą Kolejową. Wciąż zakłada też możliwość dobudowy łącznic pomiędzy obiema trasami.
Województwa świętokrzyskie i łódzkie
wspólnie ubiegały się o środki z programu Kolej Plus na przygotowanie modernizacji linii 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna. Choć zadanie znalazło się na liście przedsięwzięć przewidzianych do realizacji, nie oznacza to pozyskania finansowania robót budowlanych. Na razie dotacja objęła bowiem wyłącznie przygotowanie projektu.
Czy powstaną łącznice z CMK?
Jak potwierdził zarządca sieci kolejowej, ostatecznie nie będzie on dotyczyć całej wspomnianej trasy.– W ramach programu Kolej Plus prowadzone będą prace projektowe dla odcinków Tomaszów Mazowiecki – Opoczno oraz Wąsosz Konecki – Skarżysko-Kamienna – mówi Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zadanie nie obejmie więc rejonu skrzyżowania linii 25 z Centralną Magistralą Kolejową.
Nie oznacza to, że spółka nie zamierza zmodernizować tego fragmentu. – W celu kompleksowego wykonania [przebudowy] odcinka Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna planujemy także prace projektowe dla odcinka Opoczno – Wąsosz Konecki oraz budowy
łącznic między linią nr 25 a linią nr 4 (CMK) – stwierdza nasza rozmówczyni. Nie wskazuje przy tym źródła finansowania tego zadania, zaznaczając, że z pewnością nie będzie nim program Kolej Plus.
Wciąż aktualna jest zatem koncepcja dobudowy odcinków umożliwiających przejazd pomiędzy obiema liniami przebiegającymi przez Opoczno. Ich budowa nie nastąpi jednak w najbliższych latach. Aktualnie przygotowywany jest dopiero przetarg na projekt modernizacji odcinków pozostałych w programie Kolej Plus. – Planowany termin zakończenia projektu to rok 2029 – informuje przedstawicielka PLK. Nie wiadomo, czy bezpośrednio po sfinalizowaniu zlecanych robót podjęte zostaną same prace budowlane. Wciąż nie ma bowiem gwarancji ich finansowania.
Wkrótce spore utrudnienia dla podróżnych
Przypomnijmy, że
w sierpniu pasażerowie pociągów z Tomaszowa do Skarżyska muszą liczyć się z utrudnieniami związanymi z usuwaniem tymczasowego toru na moście w rejonie Końskich. Kolejne zmiany w rozkładzie nastąpią jesienią. – W październiku planujemy wymianę rozjazdów na stacji Jeleń oraz naprawę toru i jego oczyszczanie na odcinkach Jeleń – Bratków i Bratków – Opoczno – zapowiada Anna Znajewska-Pawluk. Przełoży się to także na ruch towarowy. Trasę pokonują zazwyczaj dwa pociągi towarowe dziennie.