NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łódź: Pociągi dalekobieżne znów na Kaliskiej. „Rozwiązanie przejściowe”

| Kasper Fiszer 15.12.2022 3,6k

Łódź: Pociągi dalekobieżne znów na Kaliskiej. „Rozwiązanie przejściowe”
fot. Axe, lic. CC BY-SA 4.0
Przez Łódź Kaliską pojadą pociągi TLK i IC z Poznania i Gdyni do Katowic i Krakowa. PKP Intercity zmieniło ich trasy, by ułatwić dojazd do centrum Łodzi. Spowoduje to pewne wydłużenie czasu przejazdu dla pasażerów podróżujących w dłuższych relacjach.
W ostatnim czasie ze stacji Łódź Kaliska odjeżdżały tylko pojedyncze pociągi spółki PKP Intercity, głównie rozpoczynające tu bieg składy wagonowe. Kilka lat temu przewoźnik zmienił bowiem trasy wszystkich przejeżdżających przez miasto pociągów przelotowych tak, by zatrzymywały się jedynie na Widzewie. Miało to skutkować skróceniem czasu przejazdu przez aglomerację łódzką, co jest szczególnie ważne dla pasażerów jadących w relacjach dłuższych – np. z Poznania do Krakowa czy z Gdańska do Katowic.

Jednocześnie znacząco wpływało to na atrakcyjność oferty dla mieszkańców Łodzi, zwłaszcza z jej zachodnich i północnych dzielnic. Pociągi omijały bowiem centrum oraz wszystkie stacje położone w jego pobliżu, co wymuszało długie dojazdy na położony dość peryferyjnie Widzew. Polityka przewoźnika znacząco zmieniła się jednak 11 grudnia. Od minionej niedzieli pociągi wjeżdżające do Łodzi od strony Zgierza, a wyjeżdżające z niej w kierunku Koluszek są kierowane nie linią nr 16 przez Łódź-Marysin (bez postoju), a linią nr 15 do Łodzi Kaliskiej, a następnie tzw. koleją obwodową przez Chojny na Widzew.

Widzew zbyt daleko od ścisłego centrum

– Zmiana trasy ma na celu lepszą obsługę centrum Łodzi – mówi Marta Ziemska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Rzeczywiście z najważniejszego przystanku tramwajowego Piotrkowska – Centrum na Dworzec Kaliski można dostać się tramwajem w ok. 5 minut, podczas gdy dojazd na Widzew wraz z dojściem zajmuje ok. pół godziny. Zdecydowanie bliżej do pociągu mają też mieszkańcy dużych blokowisk na Bałutach (Teofilów, Żubardź(, Polesiu (Retkinia) czy Górnej (Dąbrowa, Chojny).

Przewoźnik czeka na tunel średnicowy

– Obecne rozwiązanie ma charakter przejściowy – zaznacza przy tym nasza rozmówczyni. Docelowo, po wybudowaniu tunelu średnicowego pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska wraz z odgałęzieniem na Żabieniec, wszystkie pociągi jadące tranzytem przez Łódź mają wjeżdżać na czołowy dziś Dworzec Fabryczny. Znajduje się on w ścisłym centrum, kilka minut pieszo od reprezentacyjnej ul. Piotrkowskiej.

Na dotychczasowej trasie omijającej Kaliską pozostaną natomiast pociągi kursujące pomiędzy Warszawą a Wrocławiem przez Łódź. Ich wjazd na stację wymagałby bowiem czasochłonnej zmiany czoła. Pasażerowie mogą natomiast dosiąść się do nich nie tylko na Widzewie, ale i na Chojnach.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5