| Roman Czubiński ⚫ 27.08.2015 ⚫
220
Do Państwa Środka pojechały w kontenerach produkty branży cukierniczej oraz napoje butelkowane, w tym alkohole. Są to produkty nieobjęte embargiem na tranzyt przez teren Federacji Rosyjskiej. – Polskie wyroby są cenione na całym świecie za jakość i naturalny sposób produkcji. Jestem pewien, że trafią w gusta Chińczyków. Problemem jest od ponad roku rosyjskie embargo. Mamy jednak nadzieję, że wysiłkiem wszystkich zainteresowanych stron uda się ten problem rozwiązać – deklaruje prezes operatora logistycznego połączenia, firmy Hatrans Logistics, Tomasz Grzelak.
Podróż z Łodzi do Xiamen trwa 15 dni, czyli 3 razy szybciej od transportu morskiego. – Średnia prędkość to około 1000 km na dobę, co oznacza, że poza czasem potrzebnym na przeładunek i zmiany lokomotyw pociąg jedzie praktycznie non stop – wylicza prezes. W tym roku zarówno pociągi Łódź – Xiamen, jak i Łódź – Chengdu będą odjeżdżały co tydzień. Wagony do obu chińskich hubów będą podróżowały w jednym pociągu, inaczej niż w przypadku relacji odwrotnej. Regularne połączenie eksportowe, według danych Hatransu, pozwoli obniżyć koszty w obu kierunkach o co najmniej 30%.
W dwie strony taniej
Dla Hatransu odprawienie pierwszego pociągu Łódź – Xiamen jest jednocześnie ukoronowaniem 25-lecia działalności oraz ponaddwuletniej obsługi połączenia Chengdu – Łódź. – Wkraczamy w nowe ćwierćwiecze. W ciągu ostatnich 2 lat przewieźliśmy ok. 70 tys. ton towarów między Chengdu a Łodzią. Były to głównie artykuły elektroniczne, tekstylia, sprzęt AGD i produkty branży samochodowej – wylicza prezes spółki.
Wybór stacji końcowej zarówno po stronie polskiej, jak i po chińskiej nie był przypadkowy. – Przez kilka lat ambasada przekonywała stronę chińską, że najlepsza droga do Europy prowadzi właśnie przez Polskę. Z kolei centralnym punktem Polski jest Łódź, w której okolicach krzyżują się ważne szlaki północ-południe i wschód-zachód. W dodatku władze miasta i regionu są zdeterminowane, by rozwijać współpracę z Chinami. Urząd Marszałkowski otworzył nawet chińskie biuro regionu – tłumaczy były ambasador RP w Chinach Tadeusz Chomnicki.
Łódź bramą do Europy, Chengdu i Xiamen – do Azji
– Wiemy, że Polska po wstąpieniu do UE osiągnęła bardzo wiele. Odgrywa istotną rolę w Europie, odniosła sukces gospodarczy, jej znaczenie rośnie – potwierdza Xu Yongxin z New Silk Railway. – Zarówno województwo łódzkie, jak i miasto Łódź uczestniczy w tym sukcesie. To jeden z powodów, dla których wybraliśmy Polskę i Łódź dla rozwoju naszych projektów. Chiny natomiast to największy na świecie kraj rozwijający się, osiągnęły też duży sukces w rozwoju mocy produkcyjnych. Są też istotnym rynkiem zbytu – dodaje.
Xiamen z kolei to ważny port na chińskim wybrzeżu, część jednej z czterech wolnocłowych stref ekonomicznych. – Współpraca ze specjalną pilotażową strefą wolnego handlu w porcie Xiamen pozwala skrócić do minimum czas odprawy celnej i fitosanitarnej. Korzystamy ze wszystkich możliwych uproszczeń – zaznacza T. Grzelak. Xiamen to także dogodny przyczółek do ekspansji gospodarczej w kierunku innych państw regionu Azji i Pacyfiku. – To miejsce, w którym w koncepcji „jednego pasa i jednego szlaku” pas i szlak stykają się. Będzie więc nie tylko centrum produkcyjnym, ale i ważnym rynkiem zbytu. Za pośrednictwem Xiamen można dotrzeć na Tajwan i inne rynki Azji Południowo-Wschodniej – podkreśla Xu Yongxin z New Silk Railway. Jeden z większych chińskich portów morskich ma też rozwinięte połączenia lotnicze, dba też jednak o rozwój połączeń kolejowych.
Handel jest, pora na przemysł
– Zamykamy pewien etap rozwoju. Kontakt gospodarczy za pośrednictwem kolei jest już dwustronny. Czas na otwarcie kolejnego etapu: chcielibyśmy budować strefy przemysłowe, zachęcać do inwestowania, wymiany technologii i tworzenia miejsc pracy po obu stronach – deklaruje marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. – Mam też nadzieję, że w ślad za towarami spożywczymi rozpocznie się też eksport artykułów przemysłowych. To 1,5-miliardowy rynek. Jest co zdobywać! – dodaje polityk.
– Rynek chiński jest odmienny zarówno od polskiego, jak i od unijnego czy wschodnioeuropejskich. Inna jest kultura biznesowa i przepisy. Nie jest to rynek łatwy, ale chłonny i wart wysiłku. Skala możliwego rozwoju eksportu jest ogromna, co wobec powolnego nasycania się rynku krajowego i europejskiego polscy przedsiębiorcy powinni brać pod uwagę – komentuje były ambasador.
Infrastruktura jest najważniejsza
Na rozwój połączenia i wzrost pozycji Łodzi jako ważnego hubu logistycznego miały wpływ inwestycje drogowe i kolejowe. Wiadomo jednak, że istniejąca infrastruktura nie zaspokoi na dłuższą metę potrzeb zwiększającego się ruchu. – Wyrażamy gotowość do stworzenia z Łodzią wspólnej platformy logistycznej, która obsługiwałaby transport towarów z Europy do poludniowo-wschodniej Azji, w tym Chin oraz Tajwanu – deklaruje wiceburmistrz Xiamen Zheng Yunfeng.
Wbrew zapowiedziom, na razie nie ogłoszono jednak decyzji o lokalizacji nowego terminalu kontenerowego, który New Silk Railway planuje wybudować w Łodzi. – Wiążące decyzje zapadną w październiku.Na razie mogę powiedzieć, że obiekt na pewno znajdzie się na terenie Łodzi. W grę wchodzi więcej niż 2, a mniej niż 5 lokalizacji. Projekt jest gotowy, są inwestorzy z przygotowanymi funduszami – mówi „Rynkowi Kolejowemu” prezes Grzelak.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
Więcej z regionu:
Łódź (2135)Jakie wyzwania stoją przed Piotrem Rachwalskim w PKM Świerklaniec?
1,3k
Zintegrowany transport Z Piotrem Rachwalskim, nowym prezesem PKM Świerklaniec rozmawiamy o jego zadaniach w nowej spółce, a także szerzej, w strukturach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rachwalski podkreśla, że przed GZM stoi ogromne wyzwanie odnośnie integracji taryfowo-biletowej, które trzeba będzie zrealizować w najbliższych latach.
Wrocław: Tramwaje próbne na mostach Pomorskich
795
Zintegrowany transport Cztery mosty Pomorskie, które mają łącznie 442 lata, przechodzą właśnie remont. Nowością będą przystanki tramwajowe i autobusowe. W środę 25 stycznia rozpoczęły się jazdy próbne tramwajów. Na regularne kursy trzeba poczekać do jesieni.
Pomorze: Zmiana zasad Fali. Bez odbicia karty na wyjściu
655
Zintegrowany transport W systemie Fala, który zacznie funkcjonować od 1 kwietnia w komunikacji publicznej w Gdańsku i na całym Pomorzu, wprowadzono istotną zmianę. Aby skorzystać z niższej ceny biletu nie będzie już trzeba „odbijać” karty przy wychodzeniu z pojazdu, co spotkało się z powszechną krytyką. Wystarczy tylko check in, czyli “odbicie” karty przy rozpoczęciu podróży.
Łódź z ofertami na studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki
541
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi otworzył oferty w przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.
Zmiany w ruchu tramwajów na granicy Świętochłowic i Chorzowa
3,1k
Zintegrowany transport Na początku przyszłego tygodnia na ul. Katowickiej w Świętochłowicach rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego. Dzięki inwestycji poprawi się komfort przemieszczania się oraz zredukowane zostaną wibracje i hałas emitowane przez przejeżdżające tramwaje. Na czas realizacji prac, Zarząd Transportu Metropolitalnego musi wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej i tramwajowej. Będą one obowiązywać od 30 stycznia i obejmą łącznie 5 linii autobusowych oraz 4 linie tramwajowe, których trasy przebiegają przez Bytom, Chorzów, Gliwice, Katowice, Rudę Śląską i Zabrze.
Poznań. Dlaczego Tramino dwukrotnie uderzyły w wiadukt na Górczynie?
5,9k
Zintegrowany transport W odstępie pół roku na poznańskiej pętli Górczyn dwukrotnie doszło do niemal identycznego wypadku tramwajowego. W obu przypadkach poszczególne człony wagonów Solaris Tramino wykoleiły się uderzyły w górczyński wiadukt, powodując wstrzymanie ruchu i konieczność naprawy obu tramwajów. Co więc było powodem tych zdarzeń?
Łódź. Druga Gamma dotarła do miasta
1,3k
Zintegrowany transport Drugi z nowych tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC dotarł do Łodzi w poniedziałek (23 stycznia) w godzinach nocnych. Do Łodzi dotrze łącznie aż 30 takich wagonów.
Bydgoszcz. Wkrótce tramwaje przetestują torowisko na Perłowej
806
Zintegrowany transport Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów, firma Trakcja, rozpoczyna jeden z kluczowych etapów prac przy ich budowie. Do Bydgoszczy jeszcze w tym miesiącu przyjadą gotowe elementy obiektu drogowego, które zostaną zamontowane na wykonanych wcześniej podporach. Wykonawca pracuje również nad przygotowaniem torowiska na ul. Perłowej do próbnych przejazdów. W ostatnich tygodniach ZDMiKP rozmawiał z wykonawcą na temat konieczności zintensyfikowania prac.
Łódź pyta o Franciszkańską. Czy tory tramwajowe zostaną wydzielone?
879
Zintegrowany transport To będzie pierwsza inwestycja w Łodzi współtworzona z mieszkańcami aż w takim stopniu. Już na etapie przygotowania projektu będą zgłaszali wykonawcy swoje opinie i sugestie co do tego, jak ulica Franciszkańska ma wyglądać po przebudowie.
Strażacy z metra pomogą strażakom i ratownikom na powierzchni
596
Pasażer Strażacy Metra Warszawskiego będą wspierać działania ratowników nie tylko pod ziemią, ale na terenie całej Warszawy. Na mocy zawartego porozumienia zakładowa służba ratownicza kolei podziemnej będzie podlegać Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.
Roman Czubiński
Wiecej z regionu:
Łódź (2135)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >