NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Hatrans: Za dwa lata terminal intermodalny na Żabieńcu

| Roman Czubiński 12.08.2020 24

Hatrans: Za dwa lata terminal intermodalny na Żabieńcu
Siedziba firmy Hatransfot. Roman Czubiński
Mniejsza powierzchnia, rozszerzenie profilu działalności oraz inna lokalizacja – to zmiany, jakie firma Hatrans wprowadziła do planów budowy terminalu intermodalnego w Łodzi. Przygotowywana od kilku lat inwestycja będzie ponadto realizowana we współpracy z partnerem międzynarodowym. Efekt ma być gotowy za nieco ponad dwa lata.
Hatrans zmienił koncepcję inwestycji w budowę terminala multimodalnego. Czym nowa formuła różni się od wcześniej planowanej?

Prezes zarządu Hatrans Tomasz Grzelak: Pierwsza, najważniejsza zmiana to powołanie spółki celowej do realizacji inwestycji – Contargo Hatrans Łódź Sp. z o. o. Drugą jest lokalizacja – obiekt zostanie wybudowany przy ul. Świętej Teresy na Teofilowie Przemysłowym, tuż obok grupy torów towarowych stacji Łódź Żabieniec i w pobliżu nowo powstającej trasy szybkiego ruchu S14. Trzecia to cel budowy: dotychczas terminal miał być przeznaczony przede wszystkim do obsługi pociągów kontenerowych do i z Chin. Teraz – choć oczywiście ruch z Chin będzie obsługiwany – naszym głównym celem jest włączenie Łodzi w sieć 24 terminali Contargo i ich spółek joint venture, działających w najważniejszych ośrodkach gospodarczych w całej Europie Zachodniej. Planujemy uruchamiać między nimi regularne kolejowe połączenia intermodalne. Specjalnością terminalu ma być obsługa eksportu polskiej żywności, w tym zwłaszcza na wschód – zarówno do Azji, jak i do europejskich krajów postradzieckich. Terminal będzie bardziej kompaktowy od tego, który mieliśmy zamiar budować w przeszłości: jego powierzchnia będzie wynosiła ok. 63 tysięcy metrów kwadratowych.

Jakie jest obecne stadium zaawansowania projektu?

Wiceprezes zarządu Contargo Hatrans Sp. z o. o. Żaklina Kaczmarek: Niebawem spodziewamy się uzyskać decyzję o warunkach zabudowy. Trwają prace projektowe. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku – jeśli nie będzie żadnych przesunięć związanych z pandemią – rozpoczną się prace budowlane. Terminal powinien być gotowy pod koniec 2022 r.

Jaka będzie formuła finansowania inwestycji?

Ż.K.:
Nakłady inwestycyjne będą wynosiły kilkadziesiąt milionów złotych. Budową obiektu zajmie się wspomniana wyżej, zawiązana specjalnie w tym celu spółka joint venture, finansowana z pieniędzy udziałowców. Oprócz środków własnych aplikujemy o fundusze unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego (działanie III.3 „Transport multimodalny”). Trwa procedura oceny wniosków. W najbliższych tygodniach powinny być znane wyniki naboru. Jeśli uda się pozyskać środki europejskie, będziemy mieli możliwość zrealizowania planu inwestycyjnego w 100%. Zależy nam na dobrej współpracy z samorządem województwa.

Jaką zdolność przeładunkową będzie miał terminal?

Ż. K.: Planujemy przeładunek ponad 100 tysięcy TEU rocznie. Oznacza to obsługę nawet 4 pociągów dziennie. Zamierzamy wyposażyć terminal w odpowiednie urządzenia, między innymi – w najszybszą, najwydajniejszą i najcichszą w Europie suwnicę.

Jakie dodatkowe funkcjonalności obiektu zaplanowano?

Ż. K.: Dzięki możliwości przyłączenia kontenerów chłodniczych, a także bliskości największej w Łodzi chłodni, usługowej terminal będzie przystosowany do długotrwałego przechowywania żywności. Chcemy też połączyć doświadczenie Hatransu i Contargo, by zaoferować kompleksową obsługę logistyczną. Powstanie tu magazyn przeładunkowy, przeznaczony do przygotowywania i przepakowania towarów do „ostatniej mili” – dostarczenia klientowi końcowemu. Wszystko, wraz z obsługą celną i spedycyjną, będzie odbywało się w jednym miejscu.

T. G.: Przewidujemy około stu stanowisk do obsługi kontenerów chłodniczych i magazyn do przeładunku artykułów spożywczych niewymagających chłodzenia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5