Centrum logistyczne koncernu BSH (Bosch-Siemens) przy ul. Jędrzejowskiej będzie połączone przy pomocy bocznicy z sąsiednią stacją rozrządową Łódź Olechów. To pierwszy od dawna przypadek nowo powstającego zakładu, który deklaruje korzystanie z transportu kolejowego. Według zapowiedzi inwestora drogą kolejową ma być przewożonych około 30% ładunków trafiających do obiektu i wywożonych z niego.
Obiekt o powierzchni 79 tysięcy metrów kwadratowych ma zostać wybudowany od podstaw i oddany do użytku w ciągu roku. BSH zamierza skoncentrować w nim wszystkie związane z dostawami komponentów i wywozem gotowych produktów operacje logistyczne, rozproszone obecnie po łódzkich zakładach spółki. Centrum będzie zapewniało obsługę logistyczną krajową i eksportową zakładów BSH działających także w innych miastach Polski, zaś z dostaw komponentów będą korzystały także zakłady zagraniczne. W nowym obiekcie pracę znajdzie 250 osób, częściowo przeniesionych z innych zakładów BSH.
Jedna trzecia dla kolei
Bocznica kolejowa zostanie wyposażona w peron o długości 590 m. Skrzyżowanie z ul. Jędrzejowską, która na odcinku od Tomaszowskiej do centrum logistycznego zostanie również wyremontowana i poszerzona, będzie miało postać przejazdu jednopoziomowego.
– Około 30% obsługi centrum zapewni transport kolejowy, a resztę – samochodowy. Jeśli przeliczyć to na samochody, szacuję, że będzie to 200-250 samochodów dziennie – mówi dyrektor BSH Polska ds. logistyki Paweł Trojanowski. Jak dodaje, zdolność przeładunkowa będzie liczona w tysiącach sztuk urządzeń dziennie, a docelowo ma przewyższyć 10 tysięcy.
Koniec regresu?
Oprócz bliskości stacji kolejowej znaczenie dla wyboru lokalizacji miała także bliskość ważnych szlaków drogowych. Istniejące autostrady A1 (najbliższy węzeł, Łódź Centrum, jest oddalony o kilka kilometrów) i A2 (ok. 30 km do węzła Łódź Północ) oraz planowane przedłużenie Trasy Górna mają zapewnić optymalne skomunikowanie.
Ostatnie dekady, szczególnie pierwsze lata po transformacji ustrojowej, były okresem zdecydowanego regresu sieci łódzkich bocznic. Eksploatujące je zakłady, jeszcze na przełomie lat 80. i 90. bardzo liczne, upadały lub przestawiały się na transport drogowy. Jedną z ostatnich, na których zaprzestano ruchu, była ta prowadząca ze stacji Łódź Kaliska Towarowa do elektrociepłowni EC2 (zakład wyłączony z użytku przed dwoma laty). Nowi inwestorzy, którzy otwierali w Łodzi fabryki – nawet jeśli lokalizowali je bardzo blisko dużych stacji kolejowych, jak Dell po drugiej stronie Olechowa – nie decydowali się na korzystanie z usług kolei. Inwestycja BSH może być zwiastunem odwracania tego trendu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.