NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Łódź – Zduńska Wola: Podniesienie prędkości do 160 km/h trudniejsze

| Kasper Fiszer 12.07.2017 57

Łódź – Zduńska Wola: Podniesienie prędkości do 160 km/h trudniejsze
Pociąg do Łodzi w Zduńskiej Wolifot. Kasper Fiszer
PKP PLK przygotowuje się do modernizacji linii nr 14 na odcinku leżącym w regionie łódzkim. Po remoncie prędkość ma zostać podniesiona do 120, ale nie 160 km/h. Problemem przy późniejszej zmianie parametrów może okazać się przyjęta droga hamowania, która jest odpowiednia dla prowadzenia ruchu z prędkościami nieprzekraczającymi 140 km/h.
W zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły pewne poprawki do projektu modernizacji linii nr 14 na odcinku z Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli. Choć założone obecnie roboty mają dostosować fragment Pabianice – Zduńska Wola do prowadzenia ruchu z prędkością maksymalną 120 km/h, korekty miały pomóc w późniejszym podniesieniu jej do 160 km/h. – Chcąc zapewnić możliwie jak najlepsze warunki na linii oraz zminimalizować koszty i zakres ewentualnych przyszłych prac na tym odcinku, dokonaliśmy weryfikacji przygotowanych opracowań pod kątem przyjętego do realizacji zakresu rzeczowego – mówił wówczas Łukasz Kwasiborski z Wydziału Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Droga hamowania wyniesie kilometr

Zmiany objęły m.in. likwidację urządzeń mechanicznych i zastąpienie ich urządzeniami przekaźnikowymi z nakładką komputerową, a także nieplanowany wcześniej montaż rogatek na kilku przejazdach kolejowo-drogowych. Tymczasem jeśli decyzja o ponownym podniesieniu parametrów linii zostanie rzeczywiście podjęta, problemem mogą okazać się duże koszty związane z koniecznością wydłużenia tzw. drogi hamowania. Urządzenia sygnalizacyjne itp. będą bowiem ustawione w odległości zbyt małej w przypadku pociągów rozpędzonych do 160 km/h.

– Przyjęta droga hamowania to 1000 m, co jest właściwe dla prędkości [maksymalnych] od 101 do 140 km/h. Szczegóły doprecyzowała umowa z wykonawcą – potwierdza dziś Łukasz Kwasiborski. – Urządzenia sterowania ruchem kolejowym należy projektować dla prędkości 120 km/h z możliwością ich dalszej rozbudowy czy modernizacji do [standardów dla] 160 km/h – dodaje.

Zakres robót już wcześniej budził kontrowersje

Zarządca infrastruktury zaznacza przy tym, że droga do podwyższenia dopuszczalnej prędkości jest bardzo daleka. – W tym celu na analizowanym odcinku konieczne byłoby wykonanie analizy dostosowania m.in. obiektów inżynieryjnych, [urządzeń] branży elektroenergetycznej czy układów stacyjnych. Dopiero szczegółowa analiza techniczna tych elementów pozwoli na określenie koniecznych działań – stwierdza przedstawiciel PKP PLK.

Inwestycja ma być realizowana w latach 2018–2020 i przyczyni się do znacznego skrócenia czasu przejazdu na jednej z najważniejszych tras pasażerskich w regionie łódzkim o dużym znaczeniu zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Dziś prędkość dopuszczalna na niektórych odcinkach jest tam bowem ograniczona nawet do 70 km/h. Tym niemniej od początku prac przygotowawczych przyjęty zakres robót budzi pewne kontrowersje. Decyzję o nieprzyjęciu parametrów trasy dla prędkości 160 km/h krytykował m.in. poseł Tomasz Rzymkowski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5