NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Różne taryfy w IR i Sprinterach ŁKA. do Łodzi. Czy to się zmieni?

| Kasper Fiszer 08.07.2021 1,6k

Różne taryfy w IR i Sprinterach ŁKA. do Łodzi. Czy to się zmieni?
Pociąg Polregio na stacji Warszawa GłównaFot. R. Stolnicki
Podróżujący pomiędzy Łodzią a Warszawą muszą liczyć się z obowiązywaniem na tej trasie trzech różnych taryf: PKP Intercity, Polregio i ŁKA. Samorząd województwa łódzkiego zapewnia, że dąży do ujednolicenia oferty biletowej w organizowanych przez siebie kursach. Na razie pasażerowie nie mogą jednak liczyć na takie udogodnienie.
Samorząd województwa łódzkiego od dekady zamawia pociągi relacji Łódź – Warszawa. Uzupełniają one ofertę PKP Intercity finansowaną z budżetu centralnego: z jednej strony kursy realizowane przez operatorów regionalnych pozwalają na podróże w porach, w których nie ma w rozkładzie połączeń organizowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, z drugiej zaś umożliwiają bezpośredni przejazd z kilku przystanków, na których składy kategorii Intercity i TLK się nie zatrzymują. W dni robocze wszystkie pociągi, które dotuje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, obsługuje Polregio. W weekendy na linii łączącej dwa największe ośrodki centralnej Polski pojawia się natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna (spółka należąca do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego).

Inny bilet w dni robocze, inny w weekendy

W ostatnim czasie znaczenie kursów organizowanych przez UMWŁ (lub wykonywanych przez jego spółkę) wzrosło. W okresie pandemii koronawirusa Ministerstwo Infrastruktury zmniejszyło bowiem liczbę dotowanych połączeń PKP Intercity, a ich rozkład jazdy wciąż jest uboższy niż na początku 2020 r. Zniknęła z niego część kursów realizowanych standardową trasą. Nie ma również funkcjonujących zaledwie przez ok. cztery miesiące połączeń Łódź Fabryczna – Warszawa Lotnisko Chopina.

O ile podróżujący okazjonalnie mogą uznać ofertę samorządową za dobrą, o tyle może być ona mniej atrakcyjna dla przemieszczających się regularnie. Choć liczba kursów umożliwiałaby korzystanie z nich do przejazdów codziennych, jeśli pasażer potrzebuje korzystać z kolei zarówno w dni robocze, jak i wolne, spółki nie mają dla niego odpowiedniej opcji taryfowej. Choć Polregio i ŁKA wzajemnie honorują swoje bilety na terenie województwa łódzkiego, zasada ta nie obowiązuje poza jego terenem. Niezbędne byłoby więc osobne opłacanie podróży kursami interRegio, a osobne – Sprinterami ŁKA.

Województwo chce wspólnej taryfy, ale nie ma konkretnych rozwiązań

– Dążymy do zapewniania zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego przewozów o charakterze użyteczności publicznej – zapewnił nas Wydział Komunikacji Społecznej UMWŁ. Samorząd nie wskazał jednak żadnego konkretnego rozwiązania, jakie byłoby opracowywane czy rozważane przez organizatora. – W przypadku gdy będzie możliwe rozszerzenie integracji taryfowej, stosowne informacje zostaną przekazane na stronach internetowych operatorów – usłyszeliśmy jedynie od służb prasowych marszałka.

Aktualnie w dzień roboczy PKP Intercity uruchamia 18 par bezpośrednich kursów z Łodzi do Warszawy, przy czym nie są one równiomiernie rozłożone w ciągu doby, a pracujący w niestandardowych godzinach muszą się liczyć z dużymi przerwami (np. od 17:55 do 20:59 w kierunku Warszawy). Dodatkowo część pociągów przelotowych nie wjeżdża na Dworzec Fabryczny. Tymczasem od poniedziałku do piątku Polregio oferuje jedenaście par kursów interRegio (nie zawsze wypełniają one luki pomiędzy kursami PKP Intercity). W weekendy ŁKA zapewnia zaś dziewięć par Sprinterów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5