Partnerzy serwisu:
Pasażer

Łódź – Warszawa. Końca opóźnień pociągów nie widać

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Łódź – Warszawa. Końca opóźnień pociągów nie widać
fot. Roman Czubiński
Po korekcie marcowej przybędzie pociągów, które najkrótszy dystans między stacjami w Łodzi i Warszawie pokonają w ciągu godziny i 5 minut. Głównym problemem jest jednak nie rozkład, ale jego realizacja – opóźnienia przekraczają miesięcznie tysiąc minut, dla kierunku do stolicy są bliskie dwóch tysięcy. Co gorsza, nie wiadomo nawet, kiedy zakończy się przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, będąca jedną z głównych przyczyn utrudnień – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską.

W zgłoszonej pod koniec października interpelacji poseł Koalicji Obywatelskiej Dariusz Joński stwierdził, że do jego biura zgłaszają się mieszkańcy Łodzi i okolic, zmagający się codziennie z utrudnieniami w dojazdach pociągami do pracy i szkół w Warszawie. Przypomniał, że jeszcze w 2006 r., gdy rozpoczynała się modernizacja odcinka Łódź – Skierniewice, zapowiadano, że po zakończeniu prac na całej linii przejazd między Łodzią a stolicą będzie możliwy w ciągu 65 minut. – Obecnie podróż pociągiem po 130-kilometrowej trasie zajmuje ponad dwie godziny – podniósł Joński. Pierwsze pytanie posła do ministerstwa dotyczy właśnie terminu wypełnienia tej deklaracji.

Będzie 14 pociągów do 65 minut. Chyba że...

Parlamentarzysta chciał też poznać łączną wielkość opóźnień pociągów Łódź – Warszawa – Łódź w ostatnim kwartale. Interesowało go też zaawansowanie przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, ewentualne opóźnienia w stosunku do harmonogramu oraz data planowanego zakończenia inwestycji.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel zapewnił, że parametry linii kolejowych 1 i 17 mają docelowo umożliwić 65-minutowy lub krótszy przejazd na odcinku Łódź Widzew – Warszawa Zachodnia. – Należy jednak zauważyć, że osiągnięcie tego czasu jest uzależnione od parametrów taboru, w tym prędkości maksymalnej oraz liczby i czasu postojów handlowych wnioskowanych przez przewoźników – zastrzegł. W nowym rozkładzie jazdy przed pierwszą korektą w granicy tej będą mieściły się dwa pociągi, a po korekcie marcowej (od 12 marca 2023 r.) – już 14, o ile nie dojdzie do nieplanowanych na razie zmian z powodu np. prac torowych.

Opóźnienia: Mniej, niż w lipcu, ale więcej, niż w sierpniu

Osobną kwestią jest realizacja rozkładu jazdy w praktyce. Jak wynika z przedstawionych danych, od lipca do września zmniejszała się łączna liczba opóźnionych pociągów, ale wraz z liczbą połączeń kolejowych w ogóle.

Co do zasady, pociągi z Łodzi do Warszawy (jadące w porannym szczycie) spóźniają się bardziej, niż te w kierunku przeciwnym. W lipcu powyżej 5 minut spóźniło się 121 pociągów Łódź – Warszawa (na 404 ogółem), a we wrześniu – 101 spośród 395. Dla kierunku Warszawa – Łódź liczby te wynoszą odpowiednio: 112 na 398 (lipiec) i 74 na 392 (wrzesień). Łączny czas opóźnień na stacjach końcowych spadł z 2534 w lipcu do 1714 we wrześniu (Łódź – Warszawa) i z 2115 do 1271 (Warszawa – Łódź). Warto dodać, że w stosunku do sierpnia sytuacja pogorszyła się: opóźnienia wynosiły wtedy 1690 minut (Łódź – Warszawa) i 973 minuty (Warszawa – Łódź).

Warszawa Zachodnia: Nie wiemy, kiedy skończymy

Wiceminister przyznał, że wydłużony czas pozyskiwania decyzji administracyjnych koniecznych do rozpoczęcia robót na stacji Warszawa Zachodnia przyczynił się do ich opóźnienia. – Ponadto wykonawca musi przeprowadzić nieplanowane prace przy wymianie gruntu oraz przebudowywać szereg niezinwentaryzowanych kolizji (…), które nie były możliwe do wykrycia na wcześniejszych etapach robót. (…) PKP PLK wraz z wykonawcą robót budowlanych dokonują korekt i przesunięć zadań pomiędzy poszczególnymi etapami fazowania robót, co umożliwi optymalizacje działań, poszerzy fronty robót w celu przyspieszania prac budowlanych – tłumaczy. Jak twierdzi, z tego powodu nie jest obecnie możliwe podanie daty planowanego zakończenia przebudowy.

Jak poinformował Bittel – zaawansowanie prac na warszawskim węźle (według stanu na 1 grudnia) wynosi ok. 53%. – Trwają prace przy budowie peronów, kładki dla pieszych, przejścia podziemnego, budynku wielofunkcyjnego, zadaszenia, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układu torowego oraz budowa wiaduktów – wyliczył przedstawiciel MI. Zakończyła się przebudowa dwóch peronów (nr 6 i 7) i budowa jednego nowego (nr 8). Ukończono budynek przyszłego Lokalnego Centrum Sterowania. Częściowo wybudowano kładkę w kierunku Ochoty i Woli. W planowanym pod stacją tunelu odbywają się prace wykończeniowe. 25 października rozpoczęły się prace rozbiórkowe na peronie nr 5, po których przeprowadzeniu będzie można wykonać wykop pod dalszą część nowego przejścia podziemnego.

– Ponadto wykonane zostały także prace przy budowie nowych torów, sieci trakcyjnej i sterowania ruchem kolejowym – kontynuował Bittel. Trwa też budowa trzech wiaduktów, które mają zapewnić bezkolizyjne połączenie z Piaseczna i Służewca na Wolę i do stacji Warszawa Gdańska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Roman Czubiński 25 lipca 2023

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Infrastruktura

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

Pasażer

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 15 lipca 2023

Zobacz również:

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Roman Czubiński 25 lipca 2023

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Infrastruktura

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

Pasażer

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 15 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5