NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Łódź – Kutno: Najpierw zamknięcie, potem zamknięcie, a na koniec drugi tor?

| Jakub Madrjas 25.04.2018 7,8k

Łódź – Kutno: Najpierw zamknięcie, potem zamknięcie, a na koniec drugi tor?
Fot. Jakub Pietrasiak, cca-sa 4.0
Pasażerowie i przewoźnicy muszą się przygotować na kilka lat utrudnień na linii z Łodzi do Kutna. Niestety, nadchodzące prace, warte setki milionów złotych, nie rozwiążą problemu przepustowości jednotorowej linii, dlatego PLK zastanawia się nad budową w przyszłości drugiego toru lub zupełnie nowego połączenia.
Jak informowaliśmy kilka dni temu, PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i realizację prac na odcinku od km 35,884 do km 47,397 linii nr 16 Łódź – Kutno (Ozorków – Łęczyca). Przedmiotem zamówienia jest według dokumentacji budowa linii kolejowej, ale należy to traktować jako modernizację. – Określenie „budowa” użyte w materiałach przetargowych odnosi się szerokiego zakresu prac modernizacyjnych, w ramach których wysłużona infrastruktura zostanie zastąpiona przez nowe tory, perony, rozjazdy, mosty, przepusty, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania – wyjaśnia Karol Jakubowski z PKP PLK. Po realizacji prac prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie, ale tylko do 120 km/h.

Prace prowadzone etapami. Pasażerowie do autobusów

Jak potwierdza inwestor, prace na liniach nr 15 i 16 w ciągu Łódź Kaliska – Kutno będą prowadzone etapami. Jeszcze w 2019 roku mają ruszyć prace na odcinku linii nr 15 Łódź Kaliska – Zgierz (PLK ma wkrótce rozpisać stosowny przetarg). W 2020 roku, po ich zakończeniu PLK wezmą się za odcinki linii nr 16 Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca. Prace budowlane mają się tu zakończyć w 2022 roku. Ostatni odcinek Łęczyca – Kutno jest planowany do realizacji w 2023 roku.

Jak informuje Karol Jakubowski, na czas prac na dwutorowej trasie między Łodzią Kaliską a Zgierzem ruch pociągów będzie utrzymany po jednym torze. Jedynie przez okres ok. miesiąca (podczas modernizacji stacji Zgierz) zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Niestety, podczas prac pomiędzy Zgierzem a Łęczycą z zastępczej komunikacji autobusowej trzeba będzie korzystać dłużej (prawdopodobnie przez dziewięć miesięcy). Podobnie będzie podczas prac na kolejnym odcinku.

Dlatego etapowanie prac to zła wiadomość dla klientów kolei. – Z punktu widzenia przewoźnika i pasażera lepsze byłoby jedno, nawet dłuższe, zamknięcie torowe. Niestety, przed nami czteroletni okres utrudnień, który może trwale zniechęcić część pasażerów do korzystania z usług kolei – przyznaje Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Drugi tor i tak będzie niezbędny

Inwestycja w poprawę parametrów połączenia Łódź Kaliska – Kutno pochłonie setki milionów złotych. Na sam odcinek Ozorków – Łęczyca PLK zarezerwowała 121 mln zł (netto). – Inwestycja została zapisana w Krajowym Programie Kolejowym. Pieniądze będą pochodziły ze środków budżetowych – informuje Karol Jakubowski. Prace będą realizowane w trybie „projektuj i buduj”.

Niestety, modernizacja jednotorowej linii nie zwiększy znacząco jej przepustowości. A ta – przy rosnącym ruchu towarowym, regionalnym i aglomeracyjnym – już teraz jest na wyczerpaniu. Janusz Malinowski zwraca uwagę, że po otwarciu tunelu pod Łodzią potrzeby gwałtownie wzrosną, bo będzie to najkrótsza trasa dla pociągów z północnej i zachodniej Polski jadących przez Łódź na południe i wschód kraju. – Drugi stanie się niezbędny – przewiduje prezes ŁKA.

PLK już prowadzi prace koncepcyjne dotyczące zwiększenia przepustowości sieci kolejowej pomiędzy Zgierzem a Kutnem. Są one prowadzone niezależnie od obecnie realizowanej inwestycji, a fazy prac budowlanych nie należy się spodziewać w obecnej perspektywie unijnej. Jednym z rozważanych wariantów jest ponowna modernizacja linii nr 16 z dostosowaniem jej do prędkości 160 km/h i budową drugiego toru. Drugim – budowa nowej dwutorowej linii w innym śladzie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5