NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK rozważy budowę nowej linii Łódź – Kutno

| Kasper Fiszer 06.01.2018 124

PKP PLK rozważy budowę nowej linii Łódź – Kutno
Pociąg z Łodzi do Kutnafot. Kasper Fiszer
Zarządca infrastruktury rozważa różne scenariusze poprawy jakości infrastruktury kolejowej pomiędzy Łodzią a Kutnem. Jednym z możliwych rozwiązań jest budowa zupełnie nowej linii jedno- lub dwutorowej. W tym roku ma zostać podpisana umowa z wykonawcą studium wykonalności, które pomoże wyłonić optymalny wariant.
PKP PLK częściowo zmienia swoje dotychczasowe plany dotyczące linii Łódź – Kutno, najważniejszej trasy pozwalającej wyjechać z aglomeracji łódzkiej na północ. Zrealizowane zostaną co prawda dotychczasowe zamierzenia dotyczące remontu istniejącej infrastruktury, ale w dłuższej perspektywie czasowej przewidywane są dalsze, o wiele znaczniejsze działania inwestycyjne. PKP Polskie Linie Kolejowe chcą bowiem, by pomiędzy Łodzią a Kutnem można było uruchamiać pociągi z prędkością przewyższającą 120 km/h.

Dalsze podwyższenie prędkości na linii nr 16 albo budowa nowych torów

– Planujemy istotną poprawę podróży na trasie z Łodzi do Kutna. Studia wykonalności, wykorzystywane w obecnie realizowanych projektach zostały przygotowane przed 2015 r. Nowe studia wykonalności uwzględniają wnikliwą analizę pod względem potrzeb eksploatacyjnych i planowane są modernizacje w sposób kompleksowy – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki.

Jak tłumaczy, jeszcze w tym roku zarządca infrastruktury chce podpisać umowę na przygotowanie studium wykonalności inwestycji „Usprawnienia kolejowego połączenia Łódź – Kutno poprzez budowę linii kolejowej lub modernizację istniejących linii”. – Dokument pozwoli wykazać, w zależności od prognozy przewozów, co jest bardziej efektywne i opłacalne: budowanie nowej linii kolejowej (jednotorowej lub dwutorowej) na odcinku Zgierz – Kutno dostosowanej do prędkości wyższych niż 120 km/h czy modernizacja obecnie istniejącej jednotorowej linii z dostosowaniem jej do prędkości pociągów do 160 km/h wraz z dobudową drugiego toru. Dopiero opracowanie tego dokumentu pozwoli na określenie następnych ewentualnych działań – stwierdza.

Istotne prace w węźle łódzkim

Niezależnie od rozpatrywanych wariantów zrealizowane mają zostać wszystkie zaplanowane wcześniej roboty na liniach nr 15 i 16. – W pierwszej kolejności w latach 2019 – 2021 zaplanowano prace za ok 200 mln zł na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz wraz ze stacją Zgierz. Pozwolą one dostosować linię do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h. W zakresie robót znalazła się wymiana torów i sieci trakcyjnej. Przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Prace obejmą także przebudowę dwóch nastawni na stacji Łódź Żabieniec – wylicza Mirosław Siemieniec. W pierwszej połowie tego roku ma zostać ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Kończą się natomiast finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego prace nad studium wykonalności odcinka Zgierz – Ozorków. – Również odcinek Ozorków – Kutno jest planowany do realizacji w obecnej perspektywie [budżetowej UE] – zapewnia rzecznik prasowy PKP PLK. – Obecnie ustalane są szczegóły realizacji prac na tej trasie. Dopuszczalna prędkość zostanie zwiększona do 120 km/h (z możliwością dostosowania w przyszłości linii także do 160 km/h), co przyczyni się do poprawy przepustowości trasy. Wykonywane prace zakładają takie rozwiązania, by przy ich kontynuacji w przyszłości nie było robót straconych – mówi nasz rozmówca.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS