Trzy dni dużych utrudnień związanych z zamknięciem wjazdu na stację Łódź Kaliską, rozszerzenie oferty przewozowej w kierunku Łowicza i rozłączanie pociągu z Sieradza w Lublinku – to najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, który wejdzie w życie na początku września.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna przedstawiła swój rozkład jazdy wchodzący w życie 1 września. Podobnie jak w przypadku pasażerów dojeżdżających do Łodzi pociągami Przewozów Regionalnych, klienci ŁKA będą musieli liczyć się z pewnymi utrudnieniami związanymi z pracami infrastrukturalnymi na wjeździe na stację Łódź Kaliska od strony Sieradza i Koluszek.
Równolegle spółka wprowadzi jednak dla swoich pasażerów pewne udogodnienia. Więcej pociągów pojedzie w kierunku Łowicza, a ci, którzy skończą podróż ŁKA na stacji Widzew, będą mogli na podstawie biletów wojewódzkiego przewoźnika dojechać na dworzec Łódź Kaliska pociągami PR.
Ruch na Kaliskiej rozrzedzony – wyjazd tylko co 10 min
Największe utrudnienia będą występować pomiędzy 4 a 6 września. – Na czas całkowitej przerwy w ruchu skrócone będą relacje pociągów jadących z Koluszek do i ze stacji Łódź Widzew, natomiast pociągi relacji Łódź Widzew – Łowicz Gł. będą kursować ze stacji Łódź Kaliska – mówi Anna Kulik z wydziału komunikacji społecznej i promocji Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przewoźnik nie zdecydował się na uruchomienie komunikacji zastępczej choćby w tak niewielkiej formie, jaką zaplanowały Przewozy Regionalne. Także tylko pociągi PR skrócone będą wówczas do stacji Chojny i Pabianicka.
Pewne zmiany będą obowiązywać jednak także w pozostałym okresie do kolejnej korekty rozkładu jazdy zaplanowanej przez PKP PLK, czyli do 17 października. – Wprowadzamy je w związku ze znacznym ograniczeniem przepustowości na odcinku Łódź Widzew – Łódź Kaliska wynikającym z wymiany rozjazdów na stacji Łódź Kaliska oraz z bezwzględnym zarządzeniem przez PKP Polskie Linie Kolejowe wjazdów i wyjazdów pociągów z tej stacji co 10 minut – wskazuje Anna Kulik.
Unia biletowa PR – ŁKA. Także na trasie przez Zgierz
I tak zmieniona zostanie trasa popołudniowego pociągu relacji Koluszki – Łódź Kaliska, który pojedzie objazdem przez Zgierz i Łódź Żabieniec. Jeden kurs w kierunku przeciwnym rozpocznie bieg nie w Łodzi, a w Zgierzu. – Natomiast jedna para pociągów relacji Sieradz – Łódź Kaliska i Łódź Kaliska – Sieradz od 5 września do 12 października będzie kursować z pominięciem stacji Łódź Kaliska do stacji Łódź Widzew z postojami na przystankach Łódź Pabianicka, Łódź Chojny, Łódź Dąbrowa – wylicza przedstawicielka przewoźnika.
Choć skala utrudnień będzie zatem, nie licząc krótkiego okresu całkowitego zerwania komunikacji, mniejsza niż w przypadku drugiego przewoźnika regionalnego, pasażerowie ŁKA mogą liczyć na pewne udogodnienia taryfowe. – Na zasadzie wzajemności we wszystkich pociągach osobowych ŁKA i REGIO PR na odcinku Koluszki – Łódź Kaliska przez Łódź Widzew oraz Łódź Widzew – Zgierz przez Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek lub Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec będą honorowane wszystkie ważne bilety kolejowe wydane na przejazdy pociągami obydwu przewoźników – wskazuje Anna Kulik. – Honorowanie nie dotyczy autobusów uruchamianych przez Przewozy Regionalne na odcinku Łódź Kaliska – Łódź Widzew i pociągów interREGIO – zastrzega. Niezależnie od tego przedłużone zostało porozumienie taryfowe z Zarządem Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, na mocy którego pomiędzy Widzewem a Żabieńcem (tylko najprostszą trasą przez Łódź Kaliską) ŁKA honoruje bilety miejskie.
Częściej do Łowicza, z Sieradza także na Widzew
Niezależnie od utrudnień w samej Łodzi spółka rozszerzy swój rozkład jazdy połączeń regionalnych. – Od 1 września zostaną uruchomione dodatkowo dwie pary pociągów z Łodzi Kaliskiej do Łowicza Głównego i z powrotem – mówi przedstawicielka spółki. Nowe kursy wyjadą ze stolicy regionu po dziesiątej i po dwudziestej, uzupełniając kilkugodzinne dziury.
Innego rodzaju zmiana wprowadzona będzie na linii sieradzkiej. – Uruchomimy tam w godzinach porannych pociąg dwurelacyjny Sieradz – Łódź Kaliska i Sieradz – Łódź Widzew, który będzie rozłączany na stacji Lublinek. Pozwoli to na zapewnienie sprawnego dojazdu do południowych i wschodnich dzielnic Łodzi na godzinę 7:30 – 8:00 – ocenia Anna Kulik i dodaje, że zaproponowane rozwiązanie ma charakter innowacyjny. Choć rozdzielanie kursów jest w istocie raczej powrotem do dobrych praktyk sprzed lat, rzeczywiście w takich relacjach dotychczas nigdy nie funkcjonowało, a pociąg może stanowić dla części podróżnych dobrą alternatywę dla przesiadki na komunikację miejską. To bodaj pierwszy w historii przypadek dzielenia rozkładowego pociągu pasażerskiego w Lublinku i pierwsze od lat planowe wykorzystanie łącznicy Łódź Kaliska Towarowa – Retkinia w regularnym ruchu regionalnym.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.