Przewoźnik łódzkiego samorządu wojewódzkiego podwyższył opłaty za przejazd na linii Łódź – Sieradz i wprowadził kilka niekorzystnych zmian w regulacjach dotyczących ofert specjalnych. Są też jednak nowe udogodnienia – bilet dla małych grup i bilet godzinny ważny na obszarze ścisłej aglomeracji.
W czerwcu Łódzka Kolej Aglomeracyjna wprowadziła dość znaczące zmiany w swojej taryfie przewozowej. Najważniejszą z nich jest podniesienie cen biletów na jednej z najważniejszych linii łódzkiego przewoźnika łączącej stolicę regionu z Sieradzem. Na niekorzyść pasażera zmieniły się także warunki korzystania z niektórych ofert promocyjnych, np. dla seniorów czy dla podróżujących w weekendy.
Nowa taryfa przynosi jednak także drobne zmiany mogące obniżyć koszty podróży wąskiej grupie pasażerów korzystających z pociągów ŁKA w samej Łodzi. W sprzedaży pojawił się bowiem kolejny rodzaj biletu ważnego w strefie miejskiej. Uzupełni on ofertę istniejących dotychczas biletów półgodzinnych, trzygodzinnych i dwunastogodzinnych. Rozszerzona zostanie też możliwość korzystania ze zniżki dla małych grup.
Podwyżka w rocznicę inauguracji przewozów
Niemal dokładnie w rok po rozpoczęciu działalności przewozowej na linii z Łodzi do Sieradza, na której ŁKA uruchamia najwięcej połączeń, spółka znacznie podwyższa opłaty za niemal wszystkie sprzedawane tam bilety jednorazowe. Średnio o kilkanaście procent wzrosły bowiem opłaty za przejazd pomiędzy Łodzią a przystankami na trasie naliczane według oferty specjalnej Łódź Bliżej Ciebie. Największa podwyżka dotknęła podróżujących do Chechła, Dobronia i Kolumny (aż o 40%, z 5 do 7 zł) i do Łasku (o 33%, z 6 do 8 zł).
Bez zmian pozostały jedynie ceny biletów do przystanków Męcka Wola i Sieradz Męka (na poziomie 13 zł). Należy zauważyć także, że jednolita do tej pory opłata za przejazd do wszystkich przystanków w Sieradzu została zróżnicowana – bilety do stacji Sieradz i do przystanku Sieradz Warta są o złotówkę droższe. – Zmiana niektórych opłat zryczałtowanych obowiązujących na linii Łódź – Sieradz jest spowodowana głównie względami ekonomicznymi – stwierdza Anna Kulik z wydziału komunikacji społecznej i promocji ŁKA. – Oferta ta ma na celu promowanie przejazdów pociągami uruchamianymi przez naszą spółkę. Ceny są nadal atrakcyjne i ustalone zostały na poziomie zapewniającym konkurencyjność względem opłat w innych środkach transportu – podkreśla.
Koniec bardzo dużej ulgi dla starszych
ŁKA zmieniła także zasady bardzo szeroko promowanej w pierwszym okresie działalności oferty skierowanej do osób, które ukończyły 60 lat. – Zmiana ta polega na likwidacji 50-procentowej ulgi i umożliwieniu tej grupie osób zakupu biletów z zastosowaniem taryfy „Łódzkie Łączy”, które są tańsze o ok. 30% od cen podstawowych – mówi Anna Kulik. Realnie więc seniorzy płacą obecnie w kasie o ok. jedną piątą więcej niż przed podwyżką. – Chciałabym podkreślić, że żaden krajowy przewoźnik kolejowy nie stosuje ulgi dla seniorów w wysokości 50% – tłumaczy decyzję przedstawicielka przewoźnika.
W identyczny sposób spółka podniosła opłaty za bilety grupowe. Niekorzystne dla podróżnych są także zmiany w ofercie biletów wycieczkowych wydawanych w weekendy – te obowiązują teraz w piątki od 18:00, a nie jak do połowy miesiąca od 16:00. – ŁKA podjęła taką decyzję po analizie zapełnienia pociągów. Każdy przewoźnik kolejowy kształtuje własną politykę taryfową, uwzględniając swoją sytuację ekonomiczno–finansową oraz stanowisko organizatora przewozów – komentuje Anna Kulik. Z oferty zniknął natomiast całkowicie „Bilet Wypoczynkowy” (odpowiednik „Biletu Turystycznego” czy „Biletu Podróżnika”), bo – jak twierdzi przewoźnik – cieszył się bardzo niewielkim zainteresowaniem.
Ulga dla małych grup wreszcie bez komplikacji
W nowych przepisach znalazły się jednak także dwie zmiany mogące obniżyć koszty podróży. Pierwszą z nich jest rozszerzenie obowiązywania oferty dla małych grup od dwóch do czterech osób. Zniżkę w wysokości 30% można było uzyskać dotychczas tylko wtedy, gdy przynajmniej jednym z podróżujących było dziecko do 16. roku życia, obecnie obostrzenie to nie obowiązuje i oferta „Razem Taniej” działa podobnie jak znana z pociągów Przewozów Regionalnych promcja „Ty i Raz-Dwa-Trzy”.
Drugą korzystną zmianą jest wprowadzenie do sprzedaży biletu godzinnego ważnego w strefie „A”, czyli na obszarze Łodzi oraz Pabianic i Zgierza. Kosztuje on 4,50 zł i jest o 1,50 zł droższy od funkcjonującego w niezmienionej formie biletu półgodzinnego.
2015-06-30 08:52:36 Autor: uitp
---.adsl.inetia.pl
Czyżby koszty rozbudowywanego zarządu spółki czy też wzrost stawek za dostęp lub mniej pasażerów?
2015-06-30 08:56:42 Autor: gustaw
---.dynamic.chello.pl
PO co marszałkowi dwóch przewozników w województwie- miał PR to powinien w nie inwestować a nie tworzyć sztuczne twory za który wszyscy zapłacą
2015-06-30 09:06:54 Autor: Ictrain
---.dynamic.chello.pl
Dla informacji Panny Anny Kulik, bo najwyraźniej mówi coś, a nie wie, to Koleje Małopolskie posiadają ulgę dla osób powyżej 60 lat w wysokości 50%.
2015-06-30 09:21:35 Autor: d3
---.146.80.206.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@ gustaw
Nie masz racji PR to pasożyt który sprzedawał kible marszałkowi po 1 mln zł, marszałek w każdego inwestował 8 mln a PR-y brały później te przebudowane ezt w nieodpłatne użytkowanie i jeszcze należało im dopłacać kupę szmalu do świadczenia usług nimi a sami nawet Akatusa przez 3 lata także użyczonego nie wysłali na rewizję i gnił w krzakach.
2015-06-30 09:37:03 Autor: gustaw
---.dynamic.chello.pl
@d3-czyżbyś zapomniał że PR rozdzielił Tuski i każdy marszałek dostał swoją działkę na potrzeby województwa w którą powinien inwestować i ją utrzymywać i tyle wtym temacie
2015-06-30 09:38:48 Autor: fufu
---.tktelekom.pl
Co na to ekspert F?
2015-06-30 09:41:03 Autor: Jozio
---.tomaszow.mm.pl
No to się zaczyna, a to dopiero początek, za chwilę wyczerpią się pieniądze z funduszu kolejowego, to dopiero będą ceny, jeszcze ludzie zatęskni z Przewozami Regionalnymi i ich cenami. A ŁKA się "rozwija", zwiększył się Zarząd to i ceny poszły w górę.
2015-06-30 10:03:09 Autor: pispupil.
---.smrw.lodz.pl
RK jak zwykle w tyle z "nowościami"
Marszałek z samorządem "dba" o swoje społeczeństwo. Wykańcza PR na swoim terenie, ujmując im na rzecz ŁKA linii i kursów, jak ostatnio do Kutna w dniu w którym zrobił podwyżki na trasie Łódź Sieradz. Jeszcze chwila a na pozostałych trasach, też pewnie trafi się "małe coś niecoś".
A to wszystko na rzecz i kampanii która się zaczęła, "no" i oczywiście na "życzenie" ludzi.
Tylko pochwalić, i, czekamy na więcej
2015-06-30 11:04:00 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
Przy ograniczonej pojemności składów zachęcanie atrakcyjnymi cenami pasażerów jadących na króciutkiej relacji, tj. mianowicie Łódź - Chechło itd. jest pozbawiono wszelakiego sensu. Pasażerowie ci zajmują miejsce dla pasażerów jadących do Sieradza, którzy są podstawowymi pasażerami tej relacji. Dlatego duża podwyżka w tym segmencie jest uzasadniona i pożyteczna. Chodzi o dbałość o komfort podróży. Pożytek z tych krótkich pasażerów żaden, a zapewnienie komfortu pasażerom do Sieradza jest kluczowe.
2015-06-30 11:04:49 Autor: ET41-101
---.centertel.pl
Acatusy stały, bo z gwarancją na przebieg bez wymiany kół nie mogli się urzędnicy dogadać z producentem, więc PR nie miał na to żadnego wpływu.
2015-06-30 11:07:37 Autor: dudo
---.dynamic.chello.pl
"Chciałabym podkreślić, że żaden krajowy przewoźnik kolejowy nie stosuje ulgi dla seniorów w wysokości 50% – tłumaczy decyzję przedstawicielka przewoźnika."
Koleje Małopolskie stosują dokładnie taką zniżkę....
2015-06-30 11:55:14 Autor: xxxx
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ceny rosną po za coś trzeba utrzymać biurokracje w ŁKA która z każdym miesiącem się rozrasta .
2015-06-30 12:09:29 Autor: wkkurwiiny
---.dynamic.gprs.plus.pl
D3 aglomeracja to pasożyt na zdrowym organizmie
2015-06-30 12:30:41 Autor: Tomek Janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
Witamy w buszu, a właściwie w busie.
2015-06-30 13:44:50 Autor: j23
---.242.104.98
guciu! piszesz bzdury albo marszałek wynajął cię na hejt'a. Akatus to prototyp który kupił marszałek i nie pytał fachowców, kupił niedopracowany sprzęt. Teraz Pesa wytwarza pojazdy których nie wstydził by się żaden wytwórca. Tak to jest jak marszałek zamawia i rzekomo POsiada specjalistów od taboru.
Wszystkie EZT zmodernizowane są na utrzymaniu bieżącym PR i to za przeglądy PR-Łódź płaci. na razie tyle wystarczy!
2015-06-30 15:41:19 Autor: Cracoviak
---.dynamic.chello.pl
Czy to jest ogólna tendencja wszystkich krewnych i znajomych królika, których zatrudnia się w maści wszelakiej spółkach i spółeczkach państwowych/samorządowych, że wypowiadają się na tematy o których nie mają bladego pojęcia?
Przykład ulgi 50%. Jak już wspomnieli moi przedmówcy. Taka ulga jest oferowana/stosowana przez Koleje Małopolskie dla każdego do skończył 60 lat (warunek skorzystania z ulgi to okazanie dowodu osobistego w trakcie kontroli).
Druga rzecz. Jak trzeba mieć zawężone horyzonty myślowe aby pod kolej regionalną/aglomeracyjną w jej łódzkim wydaniu (specyfika linii, ilość podróżnych) kupować dwuczłonowe EZT?
Pozdrawiam z Grodu Kraka.
2015-06-30 22:16:43 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl
Arrivederci Pisałem już - ŁKA powinno być projektem infrowo - taborowym i niczym więcej. Prewoźnik wyłoniony w przetargu lub PR.
2015-07-01 19:48:54 Autor: kurek
---.zenmate.com
granda
2015-07-01 19:53:24 Autor: hela
---.zenmate.com
banda
2015-07-08 14:00:29 Autor: gosc_1
---.29.137.171
Łoł. W sumie to fajnie.
Czyżby była na to kasa ?
2015-07-08 14:10:03 Autor: gosc_1
---.29.137.171
Ał. Nie będę się wypowiadał. ?=+
2015-07-08 14:34:02 Autor: Maniek_9
---.29.137.171
Aż się fajnie robi.
Poperam ======?+
2015-07-08 14:38:01 Autor: Teść
---.29.137.171
Cieszę się że się coś dzieje +
w tym (?) temacie.=
2015-07-08 14:42:06 Autor: Kanar
---.29.137.171
===========================
A mnie tam cieszy każda zniżka (?)