Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Koleje Mazowieckie powołały wspólny zespół, który analizuje możliwość obsługi linii Łódź – Warszawa przez obu samorządowych przewoźników. Na efekty jego pracy trzeba będzie jednak poczekać co najmniej kilka lat. Póki co ŁKA nie dysponuje bowiem taborem, który mogłaby przeznaczyć do codziennej obsługi połączenia ze stolicą.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomi w marcu pierwsze wybiegające poza województwo łódzkie połączenie do Warszawy. Zgodnie z zapowiedziami, samorządowy przewoźnik zapewni dwie pary kursów realizowanych jedynie w soboty i w niedziele. Nader skromna póki co oferta ma być jednak tylko początkiem działalności spółki na jednej z najważniejszych tras kolejowych w centralnej Polsce.
– Inicjatywa uruchomienia pociągów weekendowych jest odpowiedzią na liczne postulaty pasażerów dotyczące ograniczonej oferty innych przewoźników w soboty i niedziele – przypomina Anna Kulik, p.o. rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Uruchomienie połączeń było możliwe, ponieważ w weekendy ŁKA ma rezerwę taboru, a włączenie jej do eksploatacji pozwala na poprawienie oferty dla pasażerów i jednocześnie na wykorzystanie floty pociągów w pełnym zakresie – stwierdza.
ŁKA eksploatuje obecnie tylko dwadzieścia dwuczłonowych jednostek Flirt 3, a obsługa niektórych połączeń wymaga wykorzystania ich w trakcji ukrotnionej. Póki co nie ma więc planów obsługi kursów do Warszawy w dni robocze. Tym niemniej trwają rozmowy z Kolejami Mazowieckimi w sprawie wspólnej obsługi połączeń Łódź – Warszawa w przyszłości.
Na razie zwiększa się liczba połączeń własnych UMWŁ
Plany utworzenia obsługiwanych przez obu przewoźników kursów dotowanych przez władze województw łódzkiego i mazowieckiego zapowiadał w lipcu zeszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. – W ramach współpracy rozważane jest wykorzystanie taboru obu województw oraz pozyskanie nowych pojazdów kolejowych ze środków dostępnych m.in. w ramach funduszy UE – mówił nam wówczas Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej UMWŁ.
Dotychczas nie przedstawiono propozycji konkretnych rozwiązań, które tworzyłyby w tym zakresie wspólną ofertę. Województwo łódzkie zwiększyło jedynie w grudniu zeszłego roku liczbę własnych pociągów interRegio łączących oba największe ośrodki centralnej Polski i zapowiedziało uruchomienie wspomnianych sobotnio-niedzielnych kursów ŁKA, również niezależnych od władz Mazowsza. – Dziś ŁKA nie posiada wystarczającej liczby pociągów, by wdrożyć rozkładowe połączenia do Warszawy w ciągu tygodnia – tłumaczy Anna Kulik.
Uruchomienie wspólnej linii dopiero po głębokich analizach
– Jednak nasza półka zamierza kupić kolejną partię nowych pociągów. Niezależnie od tego inicjatywa połączeń wykonywanych przez obu przewoźników (KM i ŁKA) jest aktualna. Został powołany zespół roboczy, który ma przygotować opracowania niezbędne do stworzenia połączeń stolicy i Łodzi w przyszłości – informuje przedstawicielka łódzkiej spółki.
– Sprawa połączeń Łodzi ze stolicą przy wykorzystaniu taboru ŁKA i Kolei Mazowieckich wymaga gruntownego przygotowania poprzedzonego analizą kosztów, potoków pasażerskich, a także analizą połączeń innych przewoźników korzystających z torów na tej trasie – dodaje. Rozwiązań w tym zakresie należy się więc spodziewać dopiero w perspektywie kilkuletniej.