Partnerzy serwisu:
Biznes

ŁKA: Dłuższy kontrakt to remedium na drożejący prąd?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
20-10-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
ŁKA: Dłuższy kontrakt to remedium na drożejący prąd?
fot. Roman Czubiński
Łódzka Kolej Aglomeracyjna dokłada starań, by zapewnić sobie dostawy prądu po jak najniższych cenach i nie przerzucić rosnących kosztów energii elektrycznej na pasażerów – zapewnia rzecznik ŁKA. Obecnie w toku jest przetarg na dostawę energii od początku 2022 r., którego warunki mają zminimalizować ryzyko po stronie zamawiającego i dostawcy. W przyszłości spółka będzie, być może, wykorzystywała do zasilania pojazdów także własny prąd z ogniw słonecznych.

Umowy na dostawę energii elektrycznej trakcyjnej dla ŁKA obowiązują tylko do końca roku. Jak informuje rzecznik spółki Joanna Osińska, trwa przetarg na dostawę prądu na kolejny okres. – Planowany termin otwarcia ofert przypada na 22 października br. – mówi Osińska. Proponowane ceny nie są na razie znane. Trendy rynkowe każą jednak spodziewać się drogich ofert.

Jak ŁKA zamierza sobie z tym poradzić? – Spółka planuje zawarcie umowy na dostawę energii trakcyjnej na nowy okres, wykraczający poza standardowe długości umów, w celu umożliwienia wykonawcy zaproponowania dogodniejszych warunków cenowych – odpowiada rzecznik przewoźnika. W projekcie umowy zawarto też specjalne klauzule waloryzacyjne, dające możliwość dostosowania realizacji kontraktu do zmieniającej się sytuacji na rynku oraz przepisów. – Klauzule waloryzacyjne dopuszczają zarówno zmniejszenie wartości stawek dostawy energii, jak i ich ewentualne podniesienie, co skutkuje tym, że wykonawca nie musi zabezpieczać ryzyka związanego ze wzrostem kosztów już na etapie składania oferty – dodaje Osińska.

Jak informowaliśmy niedawno, ŁKA zamierza w niedalekiej przyszłości wybudować niewielką farmę fotowoltaiczną na terenie swojego zaplecza technicznego przy stacji Łódź Widzew. – W pierwszym etapie przewidywana jest budowa małej instalacji o mocy na poziomie 0,25MWp [megawatopika, czyli megawata mocy szczytowej – przyp. RC] na terenach zielonych zaplecza – zapowiada nasza rozmówczyni. Dostarczony przez panele prąd będzie przeznaczony na potrzeby nietrakcyjne, przede wszystkim – do zasilania hali utrzymaniowo-naprawczej taboru, a także oświetlenia zewnętrznego i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

W przyszłości możliwe jest jednak produkowanie w ten sposób energii także do zasilania pojazdów. Będzie to jednak wymagało rozbudowy instalacji fotowoltaicznej o kolejne panele. ŁKA rozważa realizację dwóch kolejnych etapów: drugi z nich ma polegać na wybudowaniu paneli o mocy na poziomie 0,12MWp, a trzeci – na poziomie 0,4MWp. – Spowoduje to wzrost produkcji energii, której nadwyżka – po zaspokojeniu potrzeb zaplecza – będzie uwzględniona w rozliczaniu energii trakcyjnej zasilającej pociągi ŁKA – podsumowuje rzecznik.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Tabor i technika

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Roman Czubiński 23 października 2025

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Prawo i polityka

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Roman Czubiński 22 października 2025

Wolsztyn: Parowozownia kupuje kolejne wagony

Tabor i technika

Wolsztyn: Parowozownia kupuje kolejne wagony

Roman Czubiński 10 października 2025

Zobacz również:

ŁKA: Utrudnienia w Warszawie i na linii do Radomska. Będą też nowe linie autobusowe

Pasażer

ŁKA: Utrudnienia w Warszawie i na linii do Radomska. Będą też nowe linie autobusowe

Łódzka Kolej Aglomeracyjna 24 października 2025

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Prawo i polityka

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Roman Czubiński 22 października 2025

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Pasażer

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Kasper Fiszer 20 października 2025

Pozostałe z wątku:

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Tabor i technika

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Roman Czubiński 23 października 2025

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Prawo i polityka

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Roman Czubiński 22 października 2025

Wolsztyn: Parowozownia kupuje kolejne wagony

Tabor i technika

Wolsztyn: Parowozownia kupuje kolejne wagony

Roman Czubiński 10 października 2025

Zobacz również:

ŁKA: Utrudnienia w Warszawie i na linii do Radomska. Będą też nowe linie autobusowe

Pasażer

ŁKA: Utrudnienia w Warszawie i na linii do Radomska. Będą też nowe linie autobusowe

Łódzka Kolej Aglomeracyjna 24 października 2025

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Prawo i polityka

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Roman Czubiński 22 października 2025

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Pasażer

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Kasper Fiszer 20 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij