NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ŁKA: Dłuższy kontrakt to remedium na drożejący prąd?

| Roman Czubiński 20.10.2021 1,1k

ŁKA: Dłuższy kontrakt to remedium na drożejący prąd?
fot. Roman Czubiński
Łódzka Kolej Aglomeracyjna dokłada starań, by zapewnić sobie dostawy prądu po jak najniższych cenach i nie przerzucić rosnących kosztów energii elektrycznej na pasażerów – zapewnia rzecznik ŁKA. Obecnie w toku jest przetarg na dostawę energii od początku 2022 r., którego warunki mają zminimalizować ryzyko po stronie zamawiającego i dostawcy. W przyszłości spółka będzie, być może, wykorzystywała do zasilania pojazdów także własny prąd z ogniw słonecznych.
Umowy na dostawę energii elektrycznej trakcyjnej dla ŁKA obowiązują tylko do końca roku. Jak informuje rzecznik spółki Joanna Osińska, trwa przetarg na dostawę prądu na kolejny okres. – Planowany termin otwarcia ofert przypada na 22 października br. – mówi Osińska. Proponowane ceny nie są na razie znane. Trendy rynkowe każą jednak spodziewać się drogich ofert.

Jak ŁKA zamierza sobie z tym poradzić? – Spółka planuje zawarcie umowy na dostawę energii trakcyjnej na nowy okres, wykraczający poza standardowe długości umów, w celu umożliwienia wykonawcy zaproponowania dogodniejszych warunków cenowych – odpowiada rzecznik przewoźnika. W projekcie umowy zawarto też specjalne klauzule waloryzacyjne, dające możliwość dostosowania realizacji kontraktu do zmieniającej się sytuacji na rynku oraz przepisów. – Klauzule waloryzacyjne dopuszczają zarówno zmniejszenie wartości stawek dostawy energii, jak i ich ewentualne podniesienie, co skutkuje tym, że wykonawca nie musi zabezpieczać ryzyka związanego ze wzrostem kosztów już na etapie składania oferty – dodaje Osińska.

Jak informowaliśmy niedawno, ŁKA zamierza w niedalekiej przyszłości wybudować niewielką farmę fotowoltaiczną na terenie swojego zaplecza technicznego przy stacji Łódź Widzew. – W pierwszym etapie przewidywana jest budowa małej instalacji o mocy na poziomie 0,25MWp [megawatopika, czyli megawata mocy szczytowej – przyp. RC] na terenach zielonych zaplecza – zapowiada nasza rozmówczyni. Dostarczony przez panele prąd będzie przeznaczony na potrzeby nietrakcyjne, przede wszystkim – do zasilania hali utrzymaniowo-naprawczej taboru, a także oświetlenia zewnętrznego i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

W przyszłości możliwe jest jednak produkowanie w ten sposób energii także do zasilania pojazdów. Będzie to jednak wymagało rozbudowy instalacji fotowoltaicznej o kolejne panele. ŁKA rozważa realizację dwóch kolejnych etapów: drugi z nich ma polegać na wybudowaniu paneli o mocy na poziomie 0,12MWp, a trzeci – na poziomie 0,4MWp. – Spowoduje to wzrost produkcji energii, której nadwyżka – po zaspokojeniu potrzeb zaplecza – będzie uwzględniona w rozliczaniu energii trakcyjnej zasilającej pociągi ŁKA – podsumowuje rzecznik.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5