NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ŁKA: Chcemy obsłużyć Expo Horticultural 2024 w Łodzi

| Roman Czubiński 26.02.2018 1,6k

ŁKA: Chcemy obsłużyć Expo Horticultural 2024 w Łodzi
ŁKA: Chcemy obsłużyć Expo Horticultural 2024 w ŁodziFot. ŁKA
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zamierza być głównym przewoźnikiem podczas tzw. zielonego Expo, o którego organizację ubiegają się władze Łodzi. Schemat połączeń ma być zbliżony do tego planowanego w czasach, gdy Łódź zabiegała o większą wystawę Expo 2022. Urząd Marszałkowski będzie natomiast zabiegał o budowę łącznicy między linią 16 a 17, usprawniającej ruch między stacją Łódź Fabryczna a Zgierzem.
Zabiegi władz miasta oraz rządu o goszczenie w Łodzi wystawy Expo 2022 zakończyły się przegraną. Łódzki magistrat podjął jednak starania o organizację podobnej, choć mniejszej imprezy targowej – Expo Horticultural, poświęconą ogrodom i zieleni w mieście. Liczba odwiedzających może – według prognoz – sięgnąć aż 4 milionów.

– Tempo jest dość duże. Zamiar ubiegania się o wystawę Urząd Miasta ogłosił w poprzedni poniedziałek, w środę radni miejscy przyjęli odpowiednią uchwałę, a aplikacja do AIPH została złożona w czwartek. Od 27 lutego zaczynamy misję ewaluacyjną – do Łodzi przyjedzie delegacja AIPH, która zapozna się z naszym wnioskiem – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Jak dodaje, miastu zależy, by wykorzystać także stworzoną przez wystawę okazję do rozwoju transportu publicznego. – Rola ŁKA będzie bardzo istotna, a po zakończeniu wystawy – wierzę, że ją otrzymamy – łodzianie będą mogli korzystać z lepiej rozwiniętej sieci przystanków oraz pozostałego rodzaju infrastruktury – przekonuje.

Dwa przystanki obsłużą tereny wystawowe

Z planowanym terenem wystawy będą bezpośrednio sąsiadowały dwa przystanki: Łódź Niciarniana i Łódź Stoki. Właśnie one zostaną wykorzystane do obsługi wystawowego „wielkiego ogrodu”, powstałego z rozbudowy kompleksu parków 3 Maja i Baden-Powella. Przystanek na Stokach doczeka się wkrótce lepszej integracji z miejskim transportem publicznym, o czym pisaliśmy niedawno.

– Trudno wyobrazić sobie, by pominąć rolę ŁKA przy organizowaniu tak ważnego wydarzenia. ŁKA ma integrować komunikację publiczną, nie tylko w Łodzi, ale i w innych miastach województwa – i robi to coraz skuteczniej. Przewagą kolei jest szybkość, komfort podróżowania i ekologia – podkreśla marszałek województwa Witold Stępień. Jak twierdzi, dzięki inwestycjom w infrastrukturę na terenie miasta koleją do Łodzi dotrzeć równie łatwo, jak autostradami. Do czasu organizacji Expo trasy ŁKA będą promieniście rozchodziły się z Łodzi w każdym kierunku (przewoźnik przejmie trasy do Tomaszowa Mazowieckiego i Radomska, a także Skierniewice – Łowicz – Kutno), a liczba połączeń ulegnie dalszemu zwiększeniu.

– Dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego przyspieszymy skomunikowanie z Kutnem – zapowiada marszałek. Inne przedsięwzięcia poprawiające infrastrukturę kolejową to budowa tunelu średnicowego (na razie trwa etap projektowy) oraz modernizacja odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola.

Marszałek chce połączyć dwie linie kolejowe

Do tego jednak działania UMWŁ się nie ograniczają. – Zamierzamy przekonać PKP PLK do budowy łącznicy między liniami kolejowymi nr 16 i 17 – deklaruje Stępień. Oddanie do użytku odcinka Łódź Stoki – Łódź Niciarniana pozwoliłoby na dojazd ze Zgierza i Stoków na dworzec Łódź Fabryczna bez zmiany czoła pociągu na Widzewie. Samorządy wojewódzki oraz miejski chcą też budować parkingi Park&Ride przy stacjach i przystankach kolejowych. Dla kierowców zjeżdżających z trasy S8 takie obiekty mogłyby powstać na Retkini oraz w Pabianicach, dla jadących z północy – w Zgierzu, a ze wschodu – w rejonie stacji Łódź Widzew.

Prezes ŁKA Janusz Malinowski przypomina, że już w tym roku ŁKA zacznie otrzymywać dostawy dodatkowego taboru. – Również on będzie mógł zostać wykorzystany w przyszłości do obsługi Expo. Biorąc pod uwagę planowane inwestycje, wszystkie pociągi dalekobieżne z każdego kierunku będą mogły bez przeszkód wjechać na dworzec Łódź Fabryczna, a stamtąd w ciągu 3 minut dojechać ŁKA na Niciarnianą – zapowiada.

Układ linii podobny do tych z planu na Expo

Projekt układu linii wygląda podobnie jak ten przedstawiany przez spółkę jako plan obsługi Expo 2022. Jak wtedy, tak i teraz ŁKA planuje uruchomienie dodatkowych linii wahadłowych z Widzewa przez Łódź Fabryczną do Zgierza i Pabianic. Łączna szczytowa częstotliwość pociągów na odcinku Łódź Widzew – Łódź Manufaktura nie spadnie wtedy poniżej 10 minut. Jedna z tych linii wahadłowych zostanie jednak wydłużona przez Stoki do Zgierza.

– Realizujemy tę strategię wraz z samorządem województwa już od pewnego czasu, jednak w związku z Expo chcemy ją rozszerzyć z korzyścią dla mieszkańców województwa. Po zakończeniu wystawy dodatkowe połączenia mają zostać utrzymane – zapowiada Malinowski.

Marszałek województwa pochwalił się jednocześnie statystykami przewozowymi ŁKA. Według danych za styczeń bieżącego roku nastąpił prawie 25-procentowy przyrost frekwencji w stosunku do stycznia 2017 r. Duży wzrost miał miejsce szczególnie na trasie Kolei Obwodowej Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5