NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Litwin: Lepiej wydać mądrze miliard, niż głupio „przerobić” dwa miliardy

| Michał Litwin 12.02.2018 2,2k

Litwin: Lepiej wydać mądrze miliard, niż głupio „przerobić” dwa miliardy
Fot. Daniel Tetkowski, SM42.pl
– Mówiąc o inwestycjach kolejowych, słyszymy głównie troskę o przerobienie „miliardów”, a nikt głośno nie mówi o celu, jakim jest zwiększenie jakości sieci w kierunku oczekiwań użytkowników torów, tj. przewoźników kolejowych – pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" Michał Litwin, dyrektor zarządzający Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
Mówiąc o inwestycjach kolejowych, słyszymy głównie troskę o przerobienie „miliardów”, a nikt głośno nie mówi o celu, jakim jest zwiększenie jakości sieci w kierunku oczekiwań użytkowników torów, tj. przewoźników kolejowych. Choćby podczas Forum Inwestycyjnego pracuje się głównie nad zapisami kontraktowymi, karami umownymi czy przesuwaniem ryzyka, ale największe ryzyko prowadzonych projektów jest takie, że terminowo wydamy środki na niepotrzebne lub źle przygotowane inwestycje.

Moim zdaniem tej kwestii należy nadać równie wysoką rangę co trosce o finansowo-prawne relacje na linii zamawiający – wykonawcy. Powiedziałbym, że ta troska powinna być wręcz większa, bo z zagadnieniami finansowo-prawnymi dobrzy prawnicy powinni sobie poradzić, podczas gdy to, jakimi torami w perspektywie kolejnych dekad dysponować będzie PKP PLK, jest dla tej spółki absolutnie fundamentalne, strategiczne i na tym powinien koncentrować się zarząd PLK w pierwszej kolejności. Przewrotnie mówiąc, lepiej wydać mądrze miliard, niż głupio „przerobić” dwa miliardy.

Znamienne, że w gdy chodzi o relacje na linii przewoźnicy-PLK, to zarządca infrastruktury postuluje duże zaufanie dla wykonawców; jednak podczas branżowych dyskusji dominują kwestie ryzyka czy kar umownych. Należy pamiętać, że dla wykonawców kara za opóźnienia do dopiero „ryzyko”, które może ale nie musi się zmaterializować, natomiast dla przewoźników każdy dzień zamknięcia to realne utraty dochodów. W takiej sytuacji PLK powinna przypomnieć sobie stare, dobre rewolucyjne hasło „kontrola podstawą zaufania”, i dopiero w oparciu o nie „ufać” wykonawcom i aktywnie motywować ich do pełnego wykorzystania zamknięć.

Gdyby ktoś liczył koszty zamknięcia linii wg nowoczesnych metodologii rachunkowości zarządczej to odkryłby, że każda minuta zamknięcia to dla PLK-i koszt, wszak aktywa spółki leżą odłogiem i nie zarabiają. Wykonawcy – skoro tego nie robią - sami z siebie mogą nie mieć wystarczających zachęt do pracy całodobowej, więc PLK powinna przyłożyć tu istotnie większą troskę do zwiększenia efektywności prac.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Michał Litwin - sekretarz Związku Niezależnych Pracodawców Kolejowych

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5