NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Litwin: Potrzeba prawdziwie interoperacyjnej i szybkiej kolei paneuropejskiej

| Kasper Fiszer 27.07.2020 85

Litwin: Potrzeba prawdziwie interoperacyjnej i szybkiej kolei paneuropejskiej
Pociąg TGV we Francjifot. Norbert Hüttisch, Karlsruhe, lic. CC BY-SA 3.0
Budowane odcinki kolei dużych prędkości odpowiadają przede wszystkim na potrzeby wewnętrzne krajów – ocenił Michał Litwin ze Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Zwrócił on uwagę na potrzebę tworzenia nowej, w pełni interoperacyjnej sieci, która służyłaby nie tylko transportowi pasażerów. Szybkie pociągi towarowe przemierzające dystans całego kontynentu byłyby bowiem realną konkurencją np. wobec lotniczego cargo.
– Niedawno Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował raport o budowie linii szybkich kolei w Europie. Konkluzja była taka, że większość tych projektów jest opóźniona, i to co najmniej o dekadę – mówił podczas debaty „Tiry na tory – towary na kolej?” Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Zwrócił uwagę, że dotyczy to krajów, które zasadniczo mają już doświadczenie z takimi technologiami, a nie tylko tych, które dopiero zaczynają stosowanie KDP.

Europejskie komentarze to projekt szkicowany na mapie, a nie budowa nowych tras w terenie

Referował on, że jednym z podstawowych zarzutów formułowanych w dokumencie było prowadzenie inwestycji w taki sposób, że te przyczyniają się głównie do poprawy transportu w relacjach krajowych, a nie w skali Europy, pomimo wykorzystywania przez inwestorów środków unijnych. – Europa nie zbudowała do dziś sieci, która byłaby technicznie i organizacyjnie interoperacyjna – ocenił. Wskazywał na dużą ułomność istniejącej koncepcji korytarzy kolejowych opartych na połączeniu w ciągi istniejących od dawna linii.

– Od zaznaczenia korytarza kolorem na mapie nic się nie poprawia. Dalej poszczególne odcinki leżą w różnych krajach, są inaczej zasilane, a zarządcy komunikują się w różnych językach – stwierdził przedstawiciel ZNPK. W jego opinii powoli powstaje jednak refleksja o potrzebie stworzenia realnego europejskiego systemu transportowego.

Szybka kolej nie tylko dla pasażerów


Skomentował on przy tym ostatni raport Wiedeńskiego Instytutu Opracowań Ekonomicznych dotyczący uzdrawiania gospodarki po epidemii COVID-19. W dokumencie zaproponowano, by większość środków przeznaczonych na ten cel skierować na utworzenie nowej sieci kolei dużych prędkości. – Wiara w to, że przez kolejne 30 – 40 lat będziemy kolorować w ten sam sposób kreski na mapie i stworzymy sieć paneuropejską od Lizbony po Helsinki, chyba powoli nas opuszcza – powiedział Michał Litwin.

– Oczywiście kolej ma jeszcze sporo do zaoferowania w swoim dzisiejszym kształcie poprzez optymalizację pod kątem problemów, które omawiamy – zaznaczył. – Nie wykluczam jednak, że będzie powstawać jakaś nowa struktura, która umożliwi zwiększenie prędkości przewozu – dodał, podkreślając, że interoperacyjność nie może polegać np. na możliwości szybkiego przejazdu przez Polskę zakończonego wielogodzinnym postojem na granicy z Niemcami. Przewidywał też, że jeśli pomysł ten realnie wszedłby w życie, znaczna część towarów z transportu lotniczego trafiłaby na kolej. – Mówi się, że lotnictwo ma 1 proc. udziału w wolumenie cargo, ale już 33 proc. w jego wartości – podkreślał.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Europa (204)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Europa (204)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5