Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Litwin: Potrzeba prawdziwie interoperacyjnej i szybkiej kolei paneuropejskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
27-07-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Litwin: Potrzeba prawdziwie interoperacyjnej i szybkiej kolei paneuropejskiej
fot. Norbert Hüttisch, Karlsruhe, lic. CC BY-SA 3.0Pociąg TGV we Francji
Budowane odcinki kolei dużych prędkości odpowiadają przede wszystkim na potrzeby wewnętrzne krajów – ocenił Michał Litwin ze Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Zwrócił on uwagę na potrzebę tworzenia nowej, w pełni interoperacyjnej sieci, która służyłaby nie tylko transportowi pasażerów. Szybkie pociągi towarowe przemierzające dystans całego kontynentu byłyby bowiem realną konkurencją np. wobec lotniczego cargo.

– Niedawno Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował raport o budowie linii szybkich kolei w Europie. Konkluzja była taka, że większość tych projektów jest opóźniona, i to co najmniej o dekadę – mówił podczas debaty „Tiry na tory – towary na kolej?” Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Zwrócił uwagę, że dotyczy to krajów, które zasadniczo mają już doświadczenie z takimi technologiami, a nie tylko tych, które dopiero zaczynają stosowanie KDP.

Europejskie komentarze to projekt szkicowany na mapie, a nie budowa nowych tras w terenie

Referował on, że jednym z podstawowych zarzutów formułowanych w dokumencie było prowadzenie inwestycji w taki sposób, że te przyczyniają się głównie do poprawy transportu w relacjach krajowych, a nie w skali Europy, pomimo wykorzystywania przez inwestorów środków unijnych. – Europa nie zbudowała do dziś sieci, która byłaby technicznie i organizacyjnie interoperacyjna – ocenił. Wskazywał na dużą ułomność istniejącej koncepcji korytarzy kolejowych opartych na połączeniu w ciągi istniejących od dawna linii.

– Od zaznaczenia korytarza kolorem na mapie nic się nie poprawia. Dalej poszczególne odcinki leżą w różnych krajach, są inaczej zasilane, a zarządcy komunikują się w różnych językach – stwierdził przedstawiciel ZNPK. W jego opinii powoli powstaje jednak refleksja o potrzebie stworzenia realnego europejskiego systemu transportowego.

Szybka kolej nie tylko dla pasażerów


Skomentował on przy tym ostatni raport Wiedeńskiego Instytutu Opracowań Ekonomicznych dotyczący uzdrawiania gospodarki po epidemii COVID-19. W dokumencie zaproponowano, by większość środków przeznaczonych na ten cel skierować na utworzenie nowej sieci kolei dużych prędkości. – Wiara w to, że przez kolejne 30 – 40 lat będziemy kolorować w ten sam sposób kreski na mapie i stworzymy sieć paneuropejską od Lizbony po Helsinki, chyba powoli nas opuszcza – powiedział Michał Litwin.

– Oczywiście kolej ma jeszcze sporo do zaoferowania w swoim dzisiejszym kształcie poprzez optymalizację pod kątem problemów, które omawiamy – zaznaczył. – Nie wykluczam jednak, że będzie powstawać jakaś nowa struktura, która umożliwi zwiększenie prędkości przewozu – dodał, podkreślając, że interoperacyjność nie może polegać np. na możliwości szybkiego przejazdu przez Polskę zakończonego wielogodzinnym postojem na granicy z Niemcami. Przewidywał też, że jeśli pomysł ten realnie wszedłby w życie, znaczna część towarów z transportu lotniczego trafiłaby na kolej. – Mówi się, że lotnictwo ma 1 proc. udziału w wolumenie cargo, ale już 33 proc. w jego wartości – podkreślał.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025

Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem

Infrastruktura

Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK

Infrastruktura

Zobacz również:

Michał Litwin członkiem zarządu ERFA

Biznes

Michał Litwin członkiem zarządu ERFA

inf. pras 13 czerwca 2022

Tiry na tory? „Trzeba walczyć o biznesowy sens kolei”

Infrastruktura

Strategia Rozwoju Transportu powinna wyznaczać precyzyjne cele

Komentarze

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025

Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem

Infrastruktura

Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK

Infrastruktura

Zobacz również:

Michał Litwin członkiem zarządu ERFA

Biznes

Michał Litwin członkiem zarządu ERFA

inf. pras 13 czerwca 2022

Tiry na tory? „Trzeba walczyć o biznesowy sens kolei”

Infrastruktura

Strategia Rozwoju Transportu powinna wyznaczać precyzyjne cele

Komentarze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij