Litewski państwowy operator LTG Link rozpoczął przetarg w ramach zamówienia publicznego, na zakup 30 nowych hybrydowych pociągów elektrycznych z akumulatorami o wartości około 200 mln euro.
Spółka chce zamówić elektryczne zespoły trakcyjne z
akumulatorami do użytku na liniach częściowo zelektryfikowanych. Hybrydy zastąpią istniejącą flotę z silnikami spalinowymi, a zamówienie jest częścią planu LTG mającego na celu zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Zakup pomoże obniżyć całkowitą emisję CO2 o około 69% w skali roku.
Nowe pociągi będą również przystosowane do obsługi pasażerów o szczególnych potrzebach, takich jak rodziny z dziećmi, czy osoby o ograniczonej sprawności ruchowej i osoby starsze. Decyzja o zakupie nowych pociągów jest następstwem konsultacji rynkowych przeprowadzonych latem 2020 roku, które potwierdziły rentowność floty w pełni elektrycznej.
– Planujemy pozyskiwać pociągi zeroemisyjne, które będą zgodne z kierunkiem Europejskiego Zielonego Ładu i długoterminową strategią firmy mającą na celu poprawę jakości obsługi podróżnych i konsekwentny wzrost liczby pasażerów kolei – mówi Linas Baužys, dyrektor generalny LTG Link. Jak dodaje Baužys: – Obecnie czynnik ekologiczny przy wyborze pojazdu nie jest jeszcze silnym wyznacznikiem na Litwie, ale nie powinniśmy czekać, aż postawy ludzi się zmienią, tylko wyznaczać trendy.
Prężny rozwój kolei na Litwie
Litwa ma jeden z najniższych wskaźników wykorzystania kolei pasażerskiej w Europie – jednak kraj ten odnotował też jeden z najwyższych wskaźników wzrostu w ostatnich latach. To wynik przeprowadzonej restrukturyzacji. Koleje Litewskie (LTG) chcą wykorzystać tę dynamikę, tworząc bardziej nowoczesne usługi kolejowe, które zaspokajają potrzeby pasażerów, a także klientów towarowych zarówno w kraju, jak i za granicą.
Usługi pasażerskie i towarowe zostały podzielone na oddzielne działy, przy czym dział transportu towarowego działa na zasadach komercyjnych, podczas gdy dział pasażerski jest dotowany przez rząd litewski. Ta reorganizacja zakończyła się też rebrandingiem firmy i powstaniem trzech przedsiębiorstw.
Firma zachowała swoją litewską nazwę Lietuvos Gelezinkeliai, ale wprowadziła nowy skrót LTG. Dział transportu pasażerskiego został przemianowany na LTG Link, dział przewozów towarowych na LTG Cargo, a zarządca infrastruktury został nazwany LTG Infra.
Strategia LGT
Podczas opracowywania nowej strategii LTG zaprosiła do rozmów opinię publiczną, polityków i ekspertów, by zrozumieć oczekiwania różnych grup i wskazać priorytety na przyszłość. Na podstawie tych dyskusji firma LTG przedstawiła 10 zobowiązań. Przewoźnik chciałby konkurować za granicą oraz z wykorzystaniem Rail Baltica oferować szybkie połączenia z prędkością 250 km/h do Rygi i Tallina.
W zakresie infrastruktury jest mowa o opracowaniu nowych tras, które połączą kolejne miejscowości na Litwie, modernizacja obecnych stacji oraz elektryfikacja do 2023 r. głównego korytarza Wilno – Kłajpeda. Aby zapewnić wygodniejsze podróżowanie, grupa chce zwiększyć cyfryzację poprzez wdrażanie nowoczesnych systemów informacji o stacjach. Grupa chce także zakupić nowe, szybkie pociągi pasażerskie, które obsłużą zelektryfikowane trasy. Do 2050 r. Litwini stawiają sobie cel osiągnięcia zeroemisyjności.