NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Litania uwag do opóźnionej modernizacji stacji Leszno. Ministerstwo odpowiada

| Michał Szymajda 06.06.2018 4,5k

Litania uwag do opóźnionej modernizacji stacji Leszno. Ministerstwo odpowiada
Fot. Luca Salieri
Z końcem marca Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, przyznał, że modernizacja magistrali kolejowej E59 w rejonie Leszna nie jest prowadzona zgodnie z pierwotnym harmonogramem. Odbija się to mocno na opóźnieniach pociągów i dostępności stacji Leszno.
Jak zauważa poseł Adam Szłapka, od początku 2018 roku praktycznie nie było dnia bez dużych opóźnień pociągów, gdy tymczasem podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Bittel, przekazał, że „pozostawienie toru nr 2 przy peronie nr 1 dla ruchu przelotowego nie powoduje opóźnień w ruchu pociągów”. Szłapka sygnalizuje, że firma Torpol, odpowiedzialna za modernizację leszczyńskiej stacji, w sposób naganny składuje "zabytkową" wiatę z 1905 roku, którą zdemontowano z peronu 2. Prowadzi to do jej degradacji, a przecież miała być ponownie wykorzystana.

Poseł pyta głównie o konsekwencje, jakie poniosły osoby sprawujące nadzór nad inwestycją oraz o to, czy dojdzie do opóźnienia w jej realizacji. Pyta o to, kiedy kluczowy dla prowadzenia ruchu pociągów peron 2 leszczyńskiej stacji zostanie oddany do użytku.

Zmiana inżyniera przyniosła poprawienie jakości i terminowości prac

Ministerstwo Infrastruktury szczegółowo opisało zmiany, do jakich doszło w związku z osobami nadzorującymi inwestycję.

– Podczas realizacji prac wystąpiły problemy z wykonywaniem usług po stronie BBF. PKP PLK na bieżąco monitorowała pracę zespołu nadzorującego, a w przypadku wykrycia nieprawidłowości stosowała pisemne upomnienia z żądaniami ich usunięcia. Ostatecznie PLK wystąpiła do inżyniera z żądaniem dokonania zmian na stanowiskach: inżyniera projektu, inżyniera rezydenta kontraktu oraz inspektorów nadzoru. BBF dokonała zmian na tych stanowiskach, obecnie obserwuje się poprawę jakości zespołu nadzorującego inwestycję, a wykonawca w dalszym ciągu usprawnia pracę swojego zespołu.

W kwestii wiaty MI zaznacza, że obiekt z 1905 roku nie jest zabytkowy, a wiata składowana jest poprawnie (czemu przeczą przekazane „RK” liczne zdjęcia). – Ponowny montaż wiaty jest planowany przy ul. Towarowej w miejscu projektowanego wyjścia z przejścia podziemnego w kierunku wschodnim po zakończeniu prac w tym zakresie, tj. w II połowie 2019 r. – informuje ministerstwo.

"Opóźnienie nie z winy inwestora i wykonawcy"

Ministerstwo dodaje, że opóźnienia w modernizacji stacji Leszno nie wynikają z winy ani PLK, ani Torpolu. Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI pisze, że za 3,5-miesięczne opóźnienie w realizacji inwestycji odpowiadają zmiany w projekcie, które dokonano na wniosek miasta Leszno.

– Na wniosek władz miasta Leszna w celu poprawy funkcjonalności stacji Leszno, została podjęta decyzja o wydłużeniu przejścia dla pasażerów pod torami nr 3 i 5 w kierunku wschodnim (…). Spowodowało to również konieczność przeprojektowania kanalizacji sanitarnej – napisał minister i wspomniał o tym, że opóźnienia spowodowane są też nieudanymi próbami wpisania ponad 113-letniej wiaty na listę obiektów zabytkowych.

– Zgodnie z deklaracją PKP PLK pozostawienie jednego toru na stacji w Lesznie nie było i nadal nie jest bezpośrednią przyczyną opóźnień w ruchu pociągów występujących na linii kolejowej nr 271, gdyż rozkład jazdy został opracowany z uwzględnieniem zamknięcia stacyjnego. Niemniej występujące przypadki nieplanowych opóźnień pociągów tranzytowych destabilizują niekiedy rozkład jazdy i wymuszają oczekiwanie na wolną krawędź peronową. Po oddaniu drugiej krawędzi peronowej, które planowane jest w III kw. 2018 r., sytuacja powinna ulec poprawie – dodał minister Bittel.

Pociągi regionalne musiały być odwołane

Poseł Szłapka przypomniał, że pozostawienie jedynie 10 pociągów regionalnych pomiędzy Poznaniem a Lesznem źle wpływa na komunikację między miastami. Zdaniem ministerstwa ograniczenia są konieczne, aby dalekobieżne pociągi, w wypadku opóźnień, miały czas na ich nadrobienie i nie blokowały linii z ograniczoną przepustowością.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5