Mieszkańcy kilku niemieckich miejscowości zlokalizowanych na południe od Frankfurtu narzekają na hałas emitowany przez najnowsze pojazdy regionalne operatora DB Regio. Chodzi o Linki, które Pesa produkowała dla przewoźnika.
Jako pierwszy o sprawie pisał regionalny portal op-online.de, podsumowując uwagi przeszło 20 mieszkańców, którzy swoje domy, punkty usługowe bądź knajpy, zlokalizowane mają wzdłuż Dreieichbahn. To niezelektryfikowana boczna linia o częściowo zabytkowym charakterze, dzięki której można dojechać z Buchschlag do Rödermark na południe od Frankfurtu.
Głośne hamowanie
Tematem większości maili kierowanych do redakcji był hałas, który nowe spalinowe pojazdy emitują przy hamowaniu. Jeden z mieszkańców posunął się do stwierdzenia, że z hałasem nie dają sobie rady nawet specjalne okna, które zainstalował z myślą o jego ograniczaniu kilka lat wcześniej. Zdaniem mieszkańców, problem zupełnie nie występował gdy po linii kursowały starsze, 15-letnie pojazdy Siemens Desiro. Na hałas zwrócił też uwagę zarządca linii, który wystosował w tej sprawie list do DB Regio, które kupiło Linki. Mieszkańcy zwracają też uwagę na problem z korzystaniem z nowych pojazdów, twierdząc, że są cały czas zastępowane przez starsze, a niektóre kursy są wręcz odwoływane.
Co ciekawe, dziennikarze sprawdzili też, czy na innych liniach, gdzie kursują nowe Linki dochodzi do podobnych problemów z głośnością pracy hamulców. Okazuje się, że np. w Sauerlandzie, gdzie Linki jeżdżą od grudnia 2018, takich problemów nie stwierdzono. Potwierdza to także stanowisko Pesy, przesłane do redakcji „Rynku Kolejowego”
– Linki wyprodukowane dla DB spełniają restrykcyjne normy EBA, także te dotyczące hałasu TSI Noise. Do tej pory nie było skarg na hałas w innych miejscach, a w eksploatacji jest już 31 pojazdów, co może wskazywać na specyfikę zabudowy i ukształtowania terenu jakiegoś odcinka trasy lub subiektywne odczucia mieszkających w pobliżu torów – napisał Maciej Grześkowiak, rzecznik Pesy. Nie potwierdza też informacji o poważnych usterkach pojazdów, które na stałe eliminowałyby je z kursowania.
– Wprowadzenie każdego kolejnego pojazdu do ruchu z pasażerami oznacza zwiększone wsparcie serwisowe i techniczne, zarówno ze strony Pesy , jak i DB Regio. We Frankfurcie nie odnotowaliśmy żadnych poważnych usterek, a od lutego 2019 w rejonie Dreiech eksploatowanych jest 6 pojazdów. Wspólnie z DB monitorujemy eksploatację tych pojazdów, analizujemy uwagi pasażerów i tam, gdzie jest to możliwe i zasadne wprowadzamy zmiany – np. poziom głośności dźwiękowej informacji pasażerskiej – dodaje Grześkowiak.
Deutsche Bahn w odpowiedzi dziennikarzom napisał, że Linki spełniają wszystkie wymagania prawne oraz wartości graniczne i dotyczy to w szczególności wartości emisji hałasu, bazujące na dyrektywie tzw. TSI Noise.
Nie taki Link straszny?
Łącznie DB Regio zamówiło 72 spalinowe pojazdy Pesa Link w konfiguracji trzy i dwuczłonowej. Do obsługi Dreieichbahn potrzeba łącznie 10 takich pojazdów, a całkowita wymiana taboru na Linki zajdzie na niej latem tego roku. Jeszcze w marcu 2019 Pesa ma zakończyć dla Deutsche Bahn produkcję pojazdów dwuczłonowych i skupić się na produkcji dłuższych – trójczłonowych.
Warto podkreślić, że oprócz uwag dotyczących hałasu, mieszkańcy miejscowości na południe od Frankfurtu stwierdzają, że pod wieloma względami Linki im się podobają. Zwracają np. uwagę na bardzo wygodne i liczne siedzenia, przygotowanie pociągów dla potrzeb osób niepełnosprawnych, oraz dużo miejsca na rowery.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.