PKP PLK wyremontują prawie połowę linii kolejowej nr 370, łączącej Zieloną Górę z Żarami. Prace obejmą infrastrukturę torową czy system sterowania ruchem kolejowym i mają kosztować około 70 milionów złotych netto.
PKP PLK naprawią część linii kolejowej nr 370, która łączy Zieloną Górę z Żarami. To prawie 54-kilometrowa trasa, której stan z roku na rok systematycznie się pogarsza. Pociągi rozpędzają się tu maksymalnie do 80 km/h, ale na sporych fragmentach kursują wolniej, a więc 70 lub 60 km/h. Na omawianym odcinku kursują pociągi regionalne oraz jeden pociąg dalekobieżny, a więc Hetman.
Inwestycja pozwoli zwiększyć prędkość?
Jak mówi nam Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK, zarządca infrastruktury przeprowadzi działania na około 21 kilometrach trasy
– PKP Polskie Linie Kolejowe planują realizację prac torowych na wybranych odcinkach linii Zielona Góra – Żary. Między Zieloną Górą a Nowogrodem (ok. 3 km odcinek) wymienione zostaną podkłady, natomiast na szlakach Nowogród Osiedle – Bieniów oraz Bieniów – Żary (łącznie ok. 18 km odcinki) przewidziana jest kompleksowa wymiana nawierzchni kolejowej wraz z m.in. zabudową blokady liniowej. Łącznie, dzięki inwestycji, poprawiony zostanie stan techniczny na ok. 21 km linii – mówi Śledziński.
Przedstawiciel PLK dodał, że po zakończeniu prac inwestycyjnych zostanie przeanalizowana geometria trasy, co może posłużyć do ewentualnego podniesienia prędkości pomiędzy Nowogrodem a Bieniowem oraz Bieniowem a Żarami.
Utrudnienia przez kilka miesięcy
Z racji jednotorowego charakteru linii, inwestycja będzie związana z utrudnieniami dla podróżnych, a więc komunikacją zastępczą na części trasy. W pierwszym etapie autobusy KKZ będą kursowały pomiędzy Zieloną Górą a Nowogrodem Osiedle, gdzie podróżni będą mogli przesiąść się do pociągów, które dowiozą ich do Żar i Żagania. Zgodnie z szacunkami PKP PLK wydłuży to czas podróży z godziny i 5 minut do godziny i 45 minut.
– Prace są planowane od końca czerwca do IV kw. br. Zostaną ujęte w rozkładzie jazdy. W porozumieniu z przewoźnikami konieczna będzie tymczasowa organizacja ruchu na jednotorowej linii. Dla zminimalizowania zmian roboty obejmą w pierwszym etapie szlak Zielona Góra – Nowogród Osiedle, a w kolejnych etapach Nowogród Osiedle – Bieniów i Bieniów – Żary – relacjonuje Śledziński.
Prace mają kosztować około 70 mln złotych netto, które PLK sfinansują ze środków budżetowych oraz własnych.
Nowe przystanki w ramach odrębnego zadania
Opisywana inwestycja nie obejmie modernizacji czy też budowy nowych przystanków kolejowych, natomiast te powstaną na linii w ramach tzw. “programu przystankowemu”. Chodzi o przystanki Żary Muzyków, Grabik oraz Słone.
– W Żarach zakończenie robót budowlanych przewidywane jest w II kw. br. W Grabiku wyłoniono wykonawcę prac, który zakończy je w II poł. 2025 r. W
miejscowości Słone budowa przystanku rozpocznie się po uzyskaniu pozwolenia na budowę – opisuje przedstawiciel PKP PLK.
Kolej Plus do Lubska
Przepustowość jednotorowej linii kolejowej zwiększy się także dzięki innemu zadaniu, a mianowicie
rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 275, na odcinku od Bieniowa do Lubska. W ramach tych działań obecny przystanek osobowy Letnica na linii nr 370 zostanie przebudowany na mijankę. Powrót kolei do Lubska jest realizowany w ramach programu Kolej Plus.