Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plJest szansa, że po zmodernizowanej linii pojedzie też nowy wielkopolski tabor
W odpowiedzi na interpelację posła Bartosza Jóźwiaka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Piotr Stomma wskazał na priorytety w planowanej modernizacji linii kolejowej z Poznania do Piły.
Jak informuje przedstawiciel MIB, PKP PLK wspólnie z wielkopolskim urzędem marszałkowskim prowadziły wspólne analizy studialne dotyczącego najtrafniejszego wariantu modernizacji linii. Na podstawie wyników analizy porównawczej wybrano wariant, który Piotr Stomma nazywa „poszerzoną rewitalizacją”.
Linia ma być doprowadzona do stanu umożliwiającego osiągnięcie maksymalnej prędkości przejazdowej 120 km/h, ponadto przeprowadzona zostanie niewielka korekta geometrii łuków i wielkości przechyłek. Na linii powstaną też 4 nowe przystanki osobowe.
– Projekt pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna” planowany jest do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego 2014–2020. Wartość projektu oszacowano na 500 mln zł. Podkreślenia wymaga fakt, że jest to najwyższa wartość w grupie projektów kolejowych RPO – pisze do posła Piotr Stomma. Zmiany w projekcie niemożliwe
Urzędnik ministerstwa odnosi się także do kwestii przywrócenia ruchu na drugim, nieczynnym torze linii nr 354 – informuję, że na obecnym etapie realizacji inwestycji tak znacząca zmiana zakresu rzeczowego jest praktycznie niemożliwa. Aktualnie trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy robót w formule „projektuj i buduj”. Podpisanie umowy z wykonawcą prac planowane jest na IV kwartał 2016 r., zaś zakończenie inwestycji na IV kwartał 2019 roku – ocenia.
– Wybrany wariant inwestycyjny był podstawą do wydania decyzji środowiskowej z 07.05.2015 r., natomiast procedura uzyskiwania decyzji lokalizacyjnej jest w toku. Zmiany w zakresie rzeczowym mogłyby zatem zagrozić terminowej realizacji projektu, a w konsekwencji doprowadzić nawet do utraty możliwości dofinansowania ze środków UE – wyjaśnia Stomma.
40 minut szybciej niż obecnie
Ministerstwo podkreśla, że projektowane w ramach ww. wariantu inwestycyjnego układy torów stacyjnych na jednotorowym odcinku przedmiotowej linii wraz z nowo projektowanymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i optymalną konstrukcją rozkładu jazdy pociągów pozwolą na płynne prowadzenie ruchu bez konieczności ponoszenia strat czasowych na krzyżowanie mijających się pociągów.
Obecnie podróż pomiędzy Poznaniem Głównym a Piłą Główną najszybszymi pociągami IC na trasie trwa godzinę i 38 minut. Po przeprowadzonej „rozszerzonej rewitalizacji” ma się skrócić o około 40 minut.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.