Po wielu latach przystanek osobowy Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 do Chełmży znów stanie się stacją kolejową, dzięki czemu poprawi się przepustowość jednotorowej trasy. Inwestycja obejmuje również zmianę lokalizacji peronów – i nie tylko. Dzięki uprzejmości jednego z naszych czytelników możemy wam pokazać zdjęcia z placu budowy.
Na początku ubiegłego roku
PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę ze spółką Gór-Tor na wykonanie prac w bydgoskim węźle kolejowym, mającym na celu poprawę przepustowości odcinka Bydgoszcz Wschód – Unisław Pomorski na linii kolejowej nr 209. Jej wartość netto opiewa na kwotę 40 mln zł. Najważniejszym elementem zadania jest odbudowa stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon, która w 1997 roku stała się przystankiem osobowym. Jej efektem – oprócz zapewnienia możliwości bardziej płynnego przejazdu większej liczby pociągów – będzie zatem również umożliwienie wydłużenia relacji pociągów obsługiwanych taborem elektrycznym, które już blisko trzech dekad z uwagi na ograniczenia infrastrukturalne nie mogą kończyć biegu w Fordonie.
Same perony na stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon zostaną jednocześnie nieco przesunięte – w kierunku zachodnim, za wiaduktem w ciągu ulicy Brzechwy (zostanie on zresztą wyremontowany) w stronę centrum miasta. Inwestycja obejmuje również budowę nowego przystanku osobowego Bydgoszcz Stary Fordon, który powstaje w rejonie wiaduktu w ciągu ulicy Fordońskiej, a także zabudowę samoczynnej sygnalizacji przejazdowej wraz z rogatkami na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych – w ciągu drogi krajowej nr 80 w rejonie miejscowości Strzyżawa oraz w Dąbrowie Chełmińskiej na drodze wojewódzkiej nr 551.
Roboty budowlane w ramach realizowanego przedsięwzięcia ruszyły na początku wiosny, o czym informowaliśmy was wówczas na łamach “Rynku Kolejowego”.Od początku października pasażerowie w Fordonie mogą już korzystać z nowego peronu nr 2. Został on udostępniony wraz z zakończeniem autobusowej komunikacji zastępczej. Jest to rzecz jasna wysoki peron, dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózku inwalidzkim. Kontynuowana jest przebudowa układu torowego przyszłej stacji kolejowej, a także budowa peronu nr 1. Prace realizowane są ponadto w branży systemów sterowania ruchem kolejowym. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem prac, zadanie powinno zostać zrealizowane w przyszłym roku w drugim kwartale. Dzięki uprzejmości jednego z naszych czytelników możemy zaprezentować wam serię zdjęć z placu budowy.
Trudno wprawdzie łudzić się, że wykonanie zadania spowoduje transportową rewolucję w Fordonie, który jest w końcu obsługiwany przez linię szybkiego tramwaju, przebiegającą między osiedlami mieszkaniowymi. Linia kolejowa przebiega natomiast pomiędzy ich południowym krańcem a terenami przemysłowymi. Pomijając zresztą kwestię przebiegu, trudno oczekiwać, że samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zapewni mieszkańcom atrakcyjną w podróżach miejskich częstotliwość. Korzyści z inwestycji należy upatrywać się zatem głównie w kontekście ruchu regionalnego na kierunku chełmżyńskim. Warto dodać, że inwestycja jest realizowana ze wsparciem ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, jako część większego projektu pod nazwą “Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”.