Linia stanowiąca południową obwodnicę Warszawskiego Węzła Kolejowego na razie nie będzie modernizowana. Jej zarządca ogranicza się do prac pozwalających na utrzymanie parametrów eksploatacyjnych. Poszukuje jednak możliwości wykonania modernizacji trasy, co będzie możliwe po pozyskaniu niezbędnych środków finansowych. Przynajmniej na razie nie będą one pochodzić z unijnego CEF.
Rosnący ruch towarowy
Linia nr 12 Skierniewice – Łuków o długości ok. 161,5 km jest położona „na stykach” województw łódzkiego, mazowieckiego i lubelskiego. Ma znaczenie państwowe i międzynarodowe – stanowi korytarz transportowy linii C-E 20. Obecnie ta dwutorowa (choć z wyłączonym z eksploatacji jednym ze szlaków) i zelektryfikowana „droga żelazna” wykorzystywana jest praktycznie tylko w ruchu towarowym – ruch pasażerski prowadzony jest na krótkim odcinku między linią nr 8 a Górą Kalwarią. Z uwagi na rozwój przewozów ładunków na kierunku Wschód – Zachód linia zyskuje na znaczeniu, stanowiąc m.in. fragment najkrótszej drogi kolejowej z Małaszewicz do Łodzi.
Potwierdza to „Rynkowi Kolejowemu” Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. – Linia kolejowa nr 12 Skierniewice – Łuków z roku na rok zyskuje na znaczeniu w przewozach towarowych. Wpływ na to ma rozwój polityki gospodarczej polskiego rządu i Chin oraz wzrastające przewozy kontenerów Nowym Jedwabnym Szlakiem – informuje. Zapewne ruch zwiększył się także z powodu zamknięcia znacznej części modernizowanej linii nr 7 Warszawa – Dorohusk, jednak tego nie potwierdza udzielający informacji naszemu portalowi.
Trasa do poprawy
Mimo rosnącego znaczenia trasy, linia kolejowa nr 12 nie odznacza się wysokimi parametrami eksploatacyjnymi. Mimo że jej prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h, pociągi towarowe mogą się po niej poruszać z prędkościami 40-80 km/h, najczęściej 50 lub 60 km/h. Ponadto występują dalsze ograniczenia wynikające z przekroczonych iloczynów ruchu na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych, złego stanu podtorza w rejonie osuwiska (odcinek 50 m), skutkujący ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Zamknięcie dwóch stacji –Jedlanka i Parysów – obok ograniczenia przepustowości, spowodowało wprowadzenie ograniczeń prędkości do 40 km/h na łącznie prawie 4 km linii.
Jak zapewnia udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”, obecnie są prowadzone prace na linii nr 12. – Prowadzone obecnie prace utrzymaniowe mają za zadanie utrzymanie obecnych parametrów eksploatacyjnych. Pozwalają one zachować dobrą przepustowość dwutorowej linii przy istotnym wzroście przewozów towarowych – wyjaśnia Karol Jakubowski. Jednak nie podał jakie roboty są realizowane. Z ”Harmonogramu zamknięciowego” na lata 2017/2018 wynika, że zaplanowano wykonanie napraw głównych dwóch przejazdów oraz remont jednego obiektu inżynieryjnego.
PKP PLK dąży do modernizacji
PKP PLK dąży do modernizacji linii, co pozwoli na znaczącą poprawę jej parametrów. – PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowywały się do uruchomienia projektu „Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków”. Został on zgłoszony do trzeciego naboru konkursu CEF, jednak projekt nie zakwalifikował się do dofinansowania unijnego. Poszukujemy obecnie innych źródeł finansowania do opracowania dokumentacji projektowej, co umożliwiłoby szybką i sprawną realizację modernizacji linii przy pozyskaniu środków w nowej perspektywie – zapewnia Karol Jakubowski. – Zakładamy, że ogłoszenie postępowania przetargowego na „Opracowanie dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia „Prace Na Linii Kolejowej Nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E 20)” mogłoby nastąpić, w przypadku dostępności środków, jeszcze w 2018 roku. W ramach dokumentacji planowane jest uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych, co pozwoli na sprawną realizację prac i szybkie przystąpienie do robót w ramach przyszłej perspektywy – dodaje.
Jak wyjaśnia przedstawiciel przewoźnika, wśród założeń projektu jest lepsze dostosowanie linii nr 12 do przewozów towarowych. W związku z postulatami władz lokalnych oraz Marszałka Województwa Mazowieckiego na odcinku Skierniewice – Pilawa zaplanowano także modernizację infrastruktury pasażerskiej.