Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bielsko-Biała: Porzucone materiały torowe? PLK SA: Wykorzystamy je w nowym zapleczu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
08-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Nieużywane płyty przejazdowe i podkłady leżą od przeszło 10 lat przy nieczynnym odcinku linii 190 w Bielsku-Białej. Zarządca infrastruktury nie podaje, kiedy dokładnie i w jakim celu je tam przywieziono. Zapowiada jednak ich wykorzystanie przy budowie nowej bazy utrzymania.

Ostatnie pociągi przejechały linią 190 na odcinku Bielsko-Biała Główna – Skoczów w roku 2013. Właśnie w okolicach tej daty – według relacji naszych informatorów – opisywane materiały znalazły się w miejscu, w którym są obecnie (ok. 400 m od stacji początkowej, po wschodniej stronie toru, w pobliżu dawnej parowozowni, spalonej w roku 2021). Biorąc pod uwagę lokalizację, zostały zapewne przywiezione drezyną.

Jak można wywnioskować ze zdjęć, zarówno betonowe płyty przejazdowe, jak i drewniane podkłady w momencie ich wyładowania przy torze były nowe. Nie wiadomo jednak, jak wpłynęło na nie kilkunastoletnie już magazynowanie „pod chmurką”.

Czytelnicy, którzy zgłosili sprawę Rynkowi Kolejowemu, domyślają się, że może chodzić o mienie porzucone, o którym zarządca infrastruktury po pewnym czasie zapomniał – być może w związku ze zmianą koncepcji co do przyszłości linii 190. Jak przypominają, odcinek między Bielskiem a Skoczowem definitywnie zamknięto dla ruchu w roku 2014 – bezpośrednią przyczyną był katastrofalny stan wiaduktu nad pobliską ul. Trakcyjną. Dopiero po włączeniu odcinka do programu Kolej Plus rozpoczęły się prace nad jego odbudową (obecnie na etapie projektowym).

PLK SA nie odpowiedziały na pytania o przyczynę, dla której w omawiane miejsce przywieziono przed laty materiały torowe. Nie otrzymaliśmy też informacji o dokładnym czasie, w jakim się tam znalazły. Spółka zapewnia jednak, że podkłady i płyty przejazdowe się nie zmarnują. – Wskazany materiał będzie wykorzystany podczas budowy Centrum Przesiadkowego w Bielsku-Białej realizowanej przez MZD Bielsko-Biała – zapowiada Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury.

Porozumienie w sprawie planowanej inwestycji podpisano 13 marca bieżącego roku. Nazwa przedsięwzięcia może być myląca, bowiem w jego skład – oprócz tytułowego węzła integrującego kolej i autobusy miejskie oraz podmiejskie, o którego założeniach piszemy tutaj – wchodzi także realizacja projektu komercyjnego PKP SA, budowa lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym (jako część osobnego zadania) oraz przeniesienie bielskiego zaplecza PLK SA. Ma ono zostać przeniesione z ul. Podwale na południowy wschód od dworca w kierunku północnym, przy linii 190 – i właśnie przy budowie bazy w nowej lokalizacji mają znaleźć zastosowanie opisywane materiały.

Jak informują PKP SA, nowe zaplecze ma składać się – między innymi – z budynku administracyjnego, przebudowanych budynków warsztatowych, diagnostyki i hali wagonowej, nowych dróg wewnętrznych, placów ładunkowych oraz masztu GSM-R. Częściowo przebudowany zostanie też układ torowy stacji Bielsko-Biała Główna. Zakres inwestycji oraz prac rozbiórkowych opisujemy szerzej tutaj.

Szacunkowa wartość prac z tym związanych wyniesie ok. 80 mln zł brutto. Koszty zmiany lokalizacji pokryje bielski samorząd, który pozyskał na ten cel dofinansowanie z rządowego programu „Polski Ład”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5