Prace utrzymaniowe między Herbami Nowymi a Wieluniem pozwoliły na poprawę warunków jazdy. Trwa przebudowa samej stacji Herby Nowe, której efektem będą – między innymi – nowe perony. Na dalszym odcinku linii 181 w ciągu kilku lat będą natomiast mogły wrócić pociągi pasażerskie – wynika z informacji nadesłanych przez PKP PLK.
1 lutego na odcinek Herby Nowe – Wieluń powróciły pociągi dalekobieżne PKP IC. Przerwa w ich kursowaniu wynikała z rozpoczętych 15 czerwca ubiegłego roku
prac remontowo-utrzymaniowych. Na linii wymieniono zużyte podkłady i wzmocniono obiekty inżynierskie. Prace miały na celu likwidację punktowych ograniczeń prędkości. Później, w październiku, zarządca infrastruktury zaczął prowadzić
remont stacji Herby Nowe i przyległej łącznicy (linia 704), co wymusiło kolejne zamknięcie. Choć prac na stacji jeszcze nie zakończono, pociągi powróciły na stale trasy.
Herby Nowe: Odnowa torów i peronów
Jak informuje Bohdan Ząbek z Wydziału Prasowego PKP PLK, na stacji zaplanowano kompleksowy remont torowiska. – Roboty wykonywane są wraz ze wzmacnianiem podtorza i obejmują branże energetyczną, srk, teletechniczną [oraz] elektroenergetyczną sześciu torów. Wymieniane są też rozjazdy w głowicy południowej (kierunek podg. Kalina) oraz północnej (kierunek st. Wręczyca) – mówi nasz rozmówca. Zakres ten ma zostać wykonany do końca czerwca. Wtedy też powinien zostać oddany do użytku peron nr 1.
– W następnym etapie rozpocznie się remont kolejnych torów w takim samym zakresie jak obecnie prowadzony. Będą też prace zwiększające komfort obsługi na peronie nr 2 – kontynuuje Ząbek. Do końca 2021 r. modernizacja stacji Herby Nowe ma się zakończyć. Jest ona częścią dofinansowywanego z funduszy UE przedsięwzięcia „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”.
Kępno – Oleśnica: Będzie modernizacja. Także dla ruchu pasażerskiego
W 2017 r., po blisko 15 latach przerwy, otwarto odcinek Oleśnica – Kępno. Na razie jest on wykorzystywany tylko w ruchu towarowym. Otwarcie było poprzedzone trwającym dwa lata remontem. Koszty przeprowadzonych prac wyniosły 25 mln zł. Ich zakres obejmował: wzmocnienie toru, wymianę podkładów, naprawę nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych oraz roboty z branży telekomunikacyjnej. – Średnia prędkość pociągów towarowych wynosi ok. 40 km/h – informuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Jak wynika z interpelacji poselskiej z 2017 r. oraz odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, z powodu
złej jakości infrastruktury po wykonaniu pierwszych prac zainteresowanie przewoźników
było jednak znikome.
Nie przeprowadzono na razie prac przy peronach. Długofalowe plany PKP PLK wobec odcinka przewidują jednak umożliwienie przywrócenia ruchu pasażerskiego. – Dla przyszłych prac modernizacyjnych na linii nr 181 przygotowywany jest obecnie opis przedmiotu zamówienia na opracowanie studium wykonalności – referuje Ząbek. Założenia inwestycyjne projektu „Prace na linii kolejowej nr 181 na odcinku Herby Nowe – Kępno – Hanulin – Oleśnica wraz z analizą dostosowania linii nr 272, 394 824 na odc. Hanulin – Poznań Franowo do kursowania pociągów o długości 750 m” przewidują – między innymi – zapewnienie możliwości krzyżowania i wyprzedzania pociągów towarowych o długości 750 metrów przez pociągi pasażerskie. W planach jest też budowa nowych przystanków i przesunięcie niektórych istniejących. Odcinek Kępno – Oleśnica zostanie w ten sposób dostosowany do potrzeb ruchu regionalnego. Umowa na opracowanie studium wykonalności ma zostać podpisana jeszcze w bieżącym roku. Przewidywany termin oddania linii do użytku to – według deklaracji MI sprzed 3 lat – rok 2025.