Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Kępno – Oleśnica do modernizacji. Czy będą środki z KPO?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
03-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Kępno – Oleśnica do modernizacji. Czy będą środki z KPO?
By Travelarz - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, commons.wikimedia.orgDworzec w Kępnie
Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji odcinka linii 181 między Kępnem a Oleśnicą. 47-kilometrowy fragment ma zostać zelektryfikowany. Oferty można składać do 7 lutego.

Obecnie linia jest wykorzystywana tylko (niezbyt intensywnie) w ruchu towarowym. Również jej stan techniczny (mimo ograniczonego remontu w latach 2016-2017) pozostawia wiele do życzenia. Prędkość maksymalna to dziś najwyżej 60 (a często 40, ze zwolnieniami do 20) km/h. Nawierzchnia ma na ogół ok. 30-40 lat – większość szyn i podkładów zabudowano w latach 80. lub wczesnych 90. ubiegłego wieku. Najstarszy rozjazd ma ponad 50 lat (pochodzi z roku 1971). Część peronów ma nawierzchnię tylko z utwardzonego gruntu.

Wyższe prędkości, nowe LCS...

Po regeneracji podtorza, wyprofilowaniu ław torowiska i całkowitej wymianie nawierzchni (w torze głównym oraz na torach stacyjnych w Cieślach, Jemielnej Oleśnickiej, Sycowie i Bralinie) prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wynosić 120 km/h, a dla towarowych – 100 km/h. Planowany maksymalny nacisk na oś to 221 kN. Wszystkie obiekty inżynieryjne (przepusty, mosty i wiadukty) powinny być rozebrane i wybudowane od nowa. Infrastruktura ma zostać dostosowana do przyjmowania składów towarowych o długości do 750 m. Część torów stacyjnych przewidziano jednak do likwidacji.

Perony – o nawierzchni zgodnej z obecnymi standardami PKP PLK – mają mieć długość 200 m i wysokość 76 cm nad główką szyny. Sterowanie ruchem na wszystkich posterunkach w ciągu linii będzie odbywało się z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania w Kępnie przy pomocy urządzeń komputerowych i przekaźnikowych. Wszystkie rozjazdy objęte pracami (zarówno nowe, jak i przebudowane oraz remontowane) będą wyposażone w system elektrycznego ogrzewania. 26 przejazdów kategorii D zostanie przebudowanych na skrzyżowania kat. C. Dla potrzeb zasilania odcinka powstaną dwie podstacje trakcyjne: w Perzowie i Jemielnej.

Co z dofinansowaniem z KPO?

Przewidziany okres obowiązywania umowy to niecałe 2,5 roku (29 miesięcy). Zwycięzca postępowania będzie musiał przygotować w tym czasie dokumentację projektową, uzyskać komplet pozwoleń, wykonać prace budowlane, przeprowadzić ocenę zgodności podsystemów oraz wykonać kompleksową dokumentację powykonawczą.

W pierwszej kolejności prace powinny objąć odcinek z Kępna do Jemielnej. PKP PLK przywiązuje dużą wagę do obsługi bocznicy w Cieślach – dostęp do niej ma być zapewniony przez cały czas inwestycji. Pewne prace mają zostać przeprowadzone także na stacjach Kępno i Oleśnica, jednak mogą one odbywać się tylko na jednym torze jednocześnie.

Jedynym kryterium wyboru zwycięzcy jest cena. Modernizacja i elektryfikacja odcinka Kępno – Oleśnica ma zostać dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy – których jednak Polska, z powodu łamania zasad praworządności przez rząd, nadal nie otrzymała.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij