NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Linia 159: Będą nowe przystanki w gminie Pawłowice

| Roman Czubiński 28.09.2020 27

Linia 159: Będą nowe przystanki w gminie Pawłowice
Zdjęcie ilustracyjnefot. PKP PLK
W ciągu pięciu lat na linii 159 między Pawłowicami a Żorami mają zostać otwarte dwa przystanki osobowe: Pawłowice Studzionka i Warszowice. Na inwestycję naciskają władze gminy Pawłowice, pragnące poprawić sytuację komunikacyjną mieszkańców. Obecnie, mimo bardzo dobrych parametrów zmodernizowanego niedawno odcinka, jedynym korzystającym z niego pociągiem turystycznym jest weekendowy kurs turystyczny.
Na przełomie sierpnia i września odbyło się spotkanie przedstawicieli lokalnych samorządów oraz PKP PLK. Tematem były właśnie plany budowy nowego przystanku Pawłowice Studzionka i reaktywacji istniejącego przystanku Warszowice. W ocenie samorządu potencjał rozwoju przewozów pasażerskich jest duży, a postulowane zagęszczenie sieci przystankowej pozwoli na jego lepsze wykorzystanie.

Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK potwierdza, że utworzenie przystanków Warszowice i Pawłowice Studzionka było inicjatywą gminy Pawłowice oraz śląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025 (tzw. program „Przystanek Plus”). – Jego celem jest tworzenie dostępu do komunikacji kolejowej, odpowiadanie na potrzeby komunikacyjne lokalnych społeczności i eliminowanie wykluczenia kolejowego. Samorząd wskazywał również na własną inicjatywę budowy centrum przesiadkowego, które zwiększyłoby liczbę osób zainteresowanych transportem kolejowym – dodaje przedstawicielka zarządcy infrastruktury.

Dokładna lokalizacja zostanie określona dopiero na etapie opracowywania dokumentacji projektowej. – Zakładane jest, że przystanek Pawłowice Studzionka miałby być między Warszowicami a Strumieniem, a przystanek Warszowice – w obecnej lokalizacji. Obecnie określany jest zakres robót oraz koszty – informuje Głowacka.

Jedyny obecnie pociąg pasażerski korzystający rozkładowo z tego odcinka linii 159 – weekendowa „Kubalonka” Kolei Śląskich z Gliwic do Wisły Głębce (a w tegorocznym sezonie, z powodu modernizacji linii do Wisły, „Salmopol” Gliwice – Żywiec) – nie zatrzymuje się na obszarze gminy Pawłowice. Budowa przystanków ma doprowadzić do zmiany tego stanu. Prawdopodobnie zwiększyłaby ona też szanse na uruchomienie codziennych przewozów: przed dwoma laty Koleje Śląskie deklarowały, że mimo modernizacji odcinka Pawłowice – Żory nie planują uruchamiania na nim pociągów osobowych właśnie z powodu oddalenia istniejących stacji i przystanków od generatorów ruchu. Innym czynnikiem sprzyjającym powrotowi pociągów pasażerskich może być planowana odbudowa linii do Jastrzębia Zdroju.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5