Urząd Transportu Kolejowego opublikował wyniki przewozowe za trzy kwartały 2018 roku. Są one optymistyczne – udane wakacje wyrównały wcześniejsze spadki na kolei pasażerskiej. Spadła dynamika wzrostu w przewozach towarów ale to wciąż bardzo udany rok.
Jak podaje UTK, w przewozach pasażerskich trzy kwartały 2018 r. były lepsze niż ten sam okres
rekordowego roku 2017. Po dziewięciu miesiącach 2018 r. z usług kolei skorzystało ponad 229 mln pasażerów. To wzrost o 0,6% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
W pierwszych trzech kwartałach 2018 r., podobnie jak liczba pasażerów, wzrosły również praca przewozowa i eksploatacyjna. Były one odpowiednio wyższe o blisko: 2,7% oraz 1,5%. We wrześniu przewieziono 25,9 mln pasażerów, o 7,4% więcej niż we wrześniu ubiegłego roku. To bezapelacyjnie rekordowy w tym roku wzrost. Praca przewozowa była wyższa o 7,8%, a eksploatacyjna o 1,7%. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 67 km - podaje UTK.
Widać otwarcie linii 447
Dobre wyniki po trzech kwartałach to
efekt udanych wakacji i jeszcze lepszego września. W pierwszym półroczu tego roku liczba przewiezionych osób
spadła względem poprzedniego okresu. Od początku czerwca do końca sierpnia 2018 roku z usług PKP Intercity skorzystało blisko 13,5 mln pasażerów, czyli o milion więcej niż podczas
ubiegłorocznych wakacji. Za wzrost liczby pasażerów we wrześniu nie odpowiada jednak PKP Intercity, a przede wszystkim SKM Warszawa i Koleje Mazowieckie. W statystykach obaj przewoźnicy znacznie urośli względem zeszłego roku. To efekt
oddania do użytku dwutorowo zamkniętej linii 447 - widoczny pomimo tego, że otwarto ją trzy tygodnie później, niż planowano, więc efekt objął tylko końcówkę miesiąca.
Warto zauważyć, że względem zeszłego roku we wrześniu wzrosły udziały w pracy przewozowej SKM Trójmiasto i Przewozów Regionalnych - ale nie w liczbie pasażerów. Oznacza to podniesienie średniej odległości przewozy (względem średniej rynkowej) u tych przewoźników w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z ograniczeniami związanymi z przebudową infrastruktury borykają się Koleje Wielkopolskie, Małopolskie i Dolnośląskie - znalazło to odbicie w mniejszych udziałach w rynku tych przewoźników.
Słabsze przewozy towarowe we wrześniu
Jak podaje UTK, wyniki za trzy kwartały 2018 r. pokazują wzrost przewozów towarowych o blisko 6% masy. Dla pracy przewozowej i eksploatacyjnej wyniki wzrosły odpowiednio o 10,5% oraz 11,9%. Sam wrzesień nie był jednak udany. Przewieziona masa spadła po raz pierwszy w tym roku - o 1,33% względem ubiegłego roku. Dalej rośnie praca przewozowa, co akurat nie jest najlepszą wiadomością. Ale dynamika tych zmian jest już mniejsza (5,04%, względem 6,26% w sierpniu). Średnia odległość przewozu jednej tony wyniosła 244 km.
Ogółem od stycznia do września 2018 r. koleją przewieziono 186,74 mln ton. To wciąż o ponad 10 mln ton więcej niż w takim okresie ubiegłego roku. Dobrze radzi sobie PKP Cargo - we wrześniu 2018 roku pociągi spółki przewiozły ponad 9,4 mln ton towarów, co oznacza wzrost o blisko 166 tys. ton w stosunku do września 2017 roku (+1,8 proc.). Więcej na ten temat
piszemy tutaj.