NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Lewandowski: Koleje Mazowieckie nie będą ciąć inwestycji podczas pandemii

| Jakub Madrjas 25.11.2020 1,9k

Lewandowski: Koleje Mazowieckie nie będą ciąć inwestycji podczas pandemii
fot. KM
– Spółka ma zapewnione finansowanie na zakup taboru i budowę bazy w Radomiu więc uszczuplone przychody nie wpłyną na realizację tych inwestycji – mówi członek zarządu Kolei Mazowieckich Cezary Lewandowski. KM szukają też finansowania dla inwestycji w Sochaczewie.
Rynek Kolejowy: Jak pandemia i spadki w przewozach przełożą się na finalne wyniki przewozowe za 2020 r.? Jak te statystyki przedstawiają się obecnie i czego spodziewamy się na koniec roku?

Cezary Lewandowski, członek zarządu dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich:
Pasażerski transport publiczny pełni wyjątkową rolę w życiu mieszkańców Mazowsza. Mimo wprowadzanych ograniczeń spółka zapewnia podróżnym sprawny dojazd, w obecnej sytuacji, głównie do pracy. Stąd też mimo spadku ilości pasażerów, liczba uruchamianych pociągów nie maleje. Niemniej jednak rok 2020 zamkniemy znacznym spadkiem pracy przewozowej, który może sięgnąć jedynie ok. 60%. wielkości osiągniętych w 2019 roku.

Jak Pan sądzi, czy pandemia może w jakiś sposób zrewidować podejście do kwestii oferty transportowej, np. poprzez nieco bardziej ekonomiczne planowanie rozkładu jazdy? Czy w przypadku przewoźników nastawionych przede wszystkim na misję dotyczącą świadczenia usług przewozowych nieco bardziej marketingowe podejście jest słuszną opcją?

Jak wspomniałem wcześniej, pasażerski transport publiczny jest specyficzny. Jego rolą jest przede wszystkim zapewnienie mieszkańcom dogodnych usług transportu umożliwiających dojazd w celach edukacyjnych, zarobkowych, medycznych czy rekreacyjnych.

Spółka dokłada wszelkich starań, aby we właściwy sposób realizować swoją misję: przewozimy bezpiecznie solidnie i na czas. Jednak nie zawsze powyższe działania przekładają się na dodatni wynik finansowy Spółki

Jeśli chodzi o planowanie rozkładu jazdy to staramy się to robić w sposób maksymalnie spełniający oczekiwania naszych pasażerów. Musi on też uwzględniać optymalne wykorzystanie posiadanego przez nas taboru, pracowników oraz możliwości finansowe organizatora przewozów czyli Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Czy w dobie kryzysu gospodarczego i idących za tym cięć na rynku pracy sytuacja finansowa spółki jest obecnie na tyle stabilna i przewidywalna, że pracownicy mogą być bezpieczni o swoje miejsca pracy?

Znajdujemy się w sytuacji wyjątkowej, która powoduje, że zasoby spółki nie są w pełni wykorzystywane – dzieci i młodzież mają nauczanie zdalne, duża część osób również pracuje zdalnie. Jednak analizując możliwości rozwojowe transportu publicznego, miejsca pracy na tym rynku nie są zagrożone. Mimo niesprzyjających warunków staramy się w pełni wykorzystać potencjał zatrudnionych pracowników co sprawia, że na dzień dzisiejszy nie istnieją przesłanki, które wymuszałyby ograniczenie miejsc pracy.

Uszczuplone wpływy z pewnością przełożą się na realizację zaplanowanych jeszcze przed wybuchem pandemii inwestycji. Które z nich trzeba będzie na razie odłożyć w czasie i jak pandemia wpłynie na biznes plan na 2021 r.?

Spółka ma zapewnione finansowanie na zakup taboru i budowę bazy w Radomiu więc uszczuplone przychody nie wpłyną na realizację tych inwestycji. Jeżeli chodzi o projekt  w Sochaczewie, to podejmujemy działania mające na celu uzyskanie finansowania i przygotowanie procedury przetargowej. Podjęte zostały również działania mające na celu pozyskanie środków z UE w ramach nowej perspektywy 2021-2027. Dodatkowo projekt ten został również zgłoszony do Krajowego Planu Odbudowy.

Oprócz tego, spółka w najbliższym czasie skupi się przede wszystkim na inwestycjach odtworzeniowych pozwalających na bieżące, sprawne funkcjonowanie. Zostaną przesunięte w czasie wszystkie te inwestycje, których przełożenie jest możliwe i nie wpłynie to na realizację zadań spółki wynikających z zawartych umów z kontrahentami, w tym z Samorządem Województwa Mazowieckiego. Niewątpliwie jednak należy wprowadzać plany oszczędnościowe i minimalizować generowane koszty oraz uruchamiać efektywne ekonomicznie działania.

Czy w związku z trudną sytuacją finansową spółka będzie wnioskować o zwiększenie rekompensaty za 2020 roku?

Obecnie mamy ustabilizowaną sytuację finansową. Korzystamy ze wsparcia antykryzysowego, które zapewnia spółce wykonanie zobowiązań związanych z realizacją rozkładu jazdy pociągów wynikającego z zawartej na 2020 rok Umowy Rocznej z Samorządem Województwa Mazowieckiego. Obecnie jesteśmy na etapie negocjacji wysokości rekompensaty w perspektywie do 2031 roku obejmującej nie tylko obecną sytuację, ale również to, jak Koleje Mazowieckie będą funkcjonowały w kolejnych latach. Ponadto na bieżąco monitorujemy sytuację finansową oraz otoczenie prawne zapewniające możliwość korzystania ze wsparcia wynikającego z kolejnych programów zwalczających skutki pandemii.

25 listopada obchodzimy Święto Kolejarza. W dobie pandemii kolejarska służba nabiera szczególnego charakteru społecznego. Czego życzyłby Pan kolejarzom z okazji nadchodzącego święta?

Praca na kolei miała zawsze charakter służby publicznej. W tak trudnym dla wszystkich czasie życzę wszystkim Kolejarzom z okazji Ich Święta zdrowia, które w czasie pandemii doceniamy coraz bardziej, satysfakcji z wykonywanej pracy, wytrwałości w pokonywaniu codziennych trudności oraz szacunku ze strony Pasażerów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Mazowieckie (1149)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Mazowieckie (1149)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5