Stacja kolejowa w Lesznie jest zmodernizowana, ale tylko w połowie. Niezelektryfikowana część po zachodniej stronie budynku dworcowego czeka wciąż na remont, który być może zostanie zrealizowany w ramach obecnej perspektywy finansowej UE. Póki co podróżnym musi wystarczyć wymiana urządzeń informacji pasażerskiej.
Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach
efekty remontu infrastruktury na stacji Nowy Targ. Zmodernizowany został tam tylko jeden z dwóch peronów. Choć przy nowej konstrukcji zatrzymuje się większość pociągów, część przyjmowana jest na tor przy starszym peronie o niższym standardzie. Podobna sytuacja ma obecnie miejsce w Lesznie. W ramach prac na trasie Poznań – Wrocław zmodernizowano tam perony nr 1 i 2, a położone po przeciwnej stronie budynku dworcowego perony oznaczone numerami 3, 4 i 5 pozostają nadal niewyremontowane.
40 mln zł na wschodnią część stacjiPodstawową zaletą nowych peronów w zelektryfikowanej części stacji ma być podniesienie ich wysokości, dzięki czemu łatwiej jest wejść do wagonu. – Jest też nowe zadaszenie i jasne oświetlenie, stanęły nowe ławki – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że z myślą o niewidomych zastosowano antypoślizgową nawierzchnię z odpowiednim oznakowaniem naprowadzającym, a wszystkim osobom z trudnościami w poruszaniu się pomagają windy zamontowane w gruntownie wyremontowanej części przejścia podziemnego.
Zrealizowane przez Torpol roboty kosztowały ok. 40 mln zł. Kwota ta nie wystarczyła do remontu całej stacji. – Perony znajdujące się po stronie zachodniej [również] zapewniają bezpieczne korzystanie z kolei – zapewnia przedstawiciel PKP PLK. Przystają tam pociągi kursujące na liniach Łódź Kaliska – Leszno – Głogów – Tuplice i Leszno – Zbąszyń. – Obiekty są wyposażone m.in. w wiaty i ławki – usłyszeliśmy.
Będzie nowy system informacji pasażerskiej i dodatkowy peron 2a Obecnie prowadzone są tam pewne prace, ale ich zakres jest niewspółmiernie mały w stosunku do tych zrealizowanych we wschodniej grupie torów: tradycyjne paletowe tablice informacyjne (tzw. pragotrony) zastępowane są wyświetlaczami, a ich liczba ma być większa niż liczba demontowanych urządzeń analogowych. Czy podróżni doczekają się szerszego remontu? Ma on być częścią szerszej inwestycji obejmującej modernizację linii kolejowych nr 14, 815 i 816 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Głogów połączoną z elektryfikacją odcinka Krotoszyn – Głogów. – Zgodnie z opracowaną dokumentacją dotychczasowe perony zostaną zastąpione wyższymi o standardzie takim jak perony na linii Poznań – Wrocław – stwierdza nasz rozmówca.
Na razie jednak realizacja przedsięwzięcia nie wydaje się pewna. Przygotowanie projektu ma bowiem ruszyć dopiero po ustaleniu, jak duża będzie dostępność środków unijnych w nowej perspektywie finansowej 2021 – 2027. Wcześniej, bo w połowie tego roku, zakończyć ma się budowa nowego peronu 2a znajdującego się w poznańsko-wrocławskiej części stacji. – Platforma zapewni podobny standard jak już zmodernizowane perony – zapewnia Radosław Śledziński.