Partnerzy serwisu:
Innowacje

Lepszy zasięg w pociągach - jak to się udało?

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
23-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
biuroprasowe.orange.pl

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Lepszy zasięg w pociągach - jak to się udało?
fot. PKP Intercity
Niedawno w 300 wagonach pociągów PKP Intercity pojawiły się wzmacniacze sygnału. To efekt współpracy przewoźnika i operatorów sieci komórkowych: Orange, Play, Plus i T-Mobile. Teraz poznaliśmy szczegóły techniczne tego rozwiązania.

Jak pisze na blogu Orange Polska Kinga Gora, zapewnienie zasięgu w pociągu to nie lada wyzwanie techniczne. Metalowa konstrukcja i metalizowane szyby, które chronią pasażerów przed oślepiającymi promieniami słońca to skuteczna przeszkoda dla fal radiowych próbujących przenikać do wnętrza. Wagon przypomina tzw. klatkę Faradaya wykorzystywaną w laboratoriach do odizolowania się od zewnętrznych pól elektromagnetycznych. Do tego pociąg zwykle przemieszcza się z prędkością 100-160 km/h czy nawet 200 km/h. 

Rozwiązanie: wzmacniacze sygnału

Na pomoc przychodzą nam wzmacniacze sygnału sieci komórkowej tzw. repeatery. Pośredniczą one w przesyłaniu sygnałów radiowych między stacjami bazowymi, a smartfonami lub innymi urządzeniami, które wykorzystują sieć mobilną. To rozwiązanie jest stosowane, żeby wzmocnić sygnał i poprawić zasięg usług wewnątrz budynków, hal produkcyjnych i magazynowych, galerii handlowych czy w długich tunelach.


graf. blog Orange Polska

- Repeatery współpracują z dwoma systemami antenowymi. W przypadku budynków jedną z anten (tzw. antenę donorową) instaluje się na zewnątrz np. na dachu budynku, a wewnątrz – tzw. antenę serwisową (lub kilka takich anten). Antena donorowa odbiera sygnały ze stacji bazowej. Następnie kablem koncentrycznym są one doprowadzane do repeatera i po wzmocnieniu docierają do anteny serwisowej. Ta wysyła sygnały dalej, do telefonów i innych urządzeń abonenckich. Z kolei sygnały wysyłane z telefonów wędrują tą samą drogą, ale w odwrotnym kierunku. W przypadku pociągów specjalne anteny donorowe mocowane są na dachach wagonów. Zamiast anten serwisowych korzysta się z rozciągniętych wzdłuż wagonów tzw. cieknących kabli koncentrycznych (ang. Leaky Feeder). Taki kabel umożliwia „wyciek” sygnału radiowego wzdłuż swojej długości i stąd jego nazwa - wyjaśnia Orange.

Wzmocniony zasięg w wagonach

Jak pisaliśmy, w październiku PKP Intercity uruchomiło wzmacniacze w 300 wagonach pociągów. W planach jest kolejnych 254 do końca tego roku. - Co do zasady, repeatery wzmacniają sygnał LTE, UMTS i GSM, ale jednocześnie mogą zakłócać działanie sieci komórkowej. To z kolei mogłoby na przykład obniżyć jakość i komfort korzystania z sieci w miejscowościach położonych niedaleko przejeżdżającego pociągu. Dlatego przed włączeniem zainstalowanych w wagonach repeaterów, razem z innymi operatorami uczestniczyliśmy w testach. Pozwoliły one sprawdzić, czy i w jakim stopniu urządzenia mogą oddziaływać na sieci mobilne poszczególnych operatorów - pisze przedstawicielka Orange.

- Wzmacniacze w pociągach realizują szereg specyficznych funkcji i wymagają znacznie bardziej skomplikowanej konfiguracji niż te stacjonarne – w tunelach i budynkach. Przykładem jest sytuacja, gdy pociąg wyjeżdża poza granicę Polski i wtedy repeater musi zostać wyłączony. Dlatego właśnie wzmacniacze kolejowe wyposaża się w odbiorniki GPS. Konieczne jest także zapewnienie możliwość ich zdalnego nadzorowania i konfigurowania. Parametry takich urządzeń mogą zmieniać się dynamicznie, w sposób automatyczny, w zależności od ich lokalizacji. W przypadku stacjonarnych repeaterów, wielu takich opcji nie trzeba brać pod uwagę. Uruchomienie wzmacniaczy w wagonach to, po instalacji routerów Wi-Fi, kolejny krok w kierunku polepszenia dostępności usług mobilnych w pociągach. W wagonach, w których je zamontowano z pewnością poprawi się siła sygnałów komórkowych i będzie można bardziej komfortowo korzystać z internetu oraz połączeń głosowych. A jeśli jeszcze ich nie ma, pozostaje nam pobrać multimedia wcześniej i korzystać w trybie offline lub opcja bardziej tradycyjna – niezawodna książka - podsumowuje Kinga Gora.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL ma kolejne wagony z Niemiec. Co z DM90?

Tabor i technika

SKPL ma kolejne wagony z Niemiec. Co z DM90?

Jakub Madrjas 09 lutego 2024

Ostatnia tura ferii. Co przygotowało PKP Intercity?

Pasażer

Ostatnia tura ferii. Co przygotowało PKP Intercity?

inf. pras. PKP Intercity 09 lutego 2024

PLK: Koniec prac na torach między Poznaniem a Szczecinem w 2024 roku

Infrastruktura

Magistrala E30 znów jednotorowa. Powstaje Oława Zachodnia

Infrastruktura

Więcej pociągów dalekobieżnych w Ostrowie Wlkp.? Niewykluczone

Prawo i polityka

Zobacz również:

SKPL ma kolejne wagony z Niemiec. Co z DM90?

Tabor i technika

SKPL ma kolejne wagony z Niemiec. Co z DM90?

Jakub Madrjas 09 lutego 2024

Ostatnia tura ferii. Co przygotowało PKP Intercity?

Pasażer

Ostatnia tura ferii. Co przygotowało PKP Intercity?

inf. pras. PKP Intercity 09 lutego 2024

PLK: Koniec prac na torach między Poznaniem a Szczecinem w 2024 roku

Infrastruktura

Magistrala E30 znów jednotorowa. Powstaje Oława Zachodnia

Infrastruktura

Więcej pociągów dalekobieżnych w Ostrowie Wlkp.? Niewykluczone

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5