NUMER 03/2019
NUMER 03/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Plany rozwojowe Grupy PKP
szukaj
Śledź nas:

Kujawsko-pomorskie wycofa się z przetargu na przewozy kolejowe?

| Michał Szymajda 22.02.2019 57

Kujawsko-pomorskie wycofa się z przetargu na przewozy kolejowe?
Pociąg Przewozów Regionalnych na stacji Bydgoszcz GłównaFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Podczas sesji sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego poruszono temat przetargu na wykonywanie przewozów w regionie na okres 15 lat. Radny Michał Krzemkowski naciska, by przetargu nie organizowano, ponieważ „istnieje ryzyko, że tą usługę świadczyć tylko i wyłącznie niemiecka spółka Arriva”.
Na organizowanie przetargu na wykonywanie przewozów kolejowych województwo kujawsko-pomorskie, jako jedyne w całej Polsce, zdecydowało się w styczniu 2019, oficjalnie publikując taki zamiar, czego wymaga unijne prawo. W dokumentach zaznacza, że w styczniu 2020 roku zamierza przeprowadzić procedurę przetargową na obsługę linii kolejowych wewnątrz województwa. 

Temat planowanego przetargu poruszył radnych sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego, którzy po raz pierwszy w 2019 spotkali się w Toruniu 18 lutego. Głos zabrał m.in. Michał Krzemkowski, radny PiS.

– Jest ryzyko, że tą usługę świadczyć tylko i wyłącznie niemiecka spółka Arriva. Istnieje niestety takie ryzyko. Chciałbym zapytać skąd wynika decyzja, aby realizować przetarg? – pytał radny marszałka Całbeckiego, w sposób dość dziwny bronił decyzji o ogłoszeniu konkursu ofert.

– Ta uchwała mówi mniej więcej o tym, że można się spodziewać, że taki przetarg ogłosimy w przyszłości . Zawsze łatwiej negocjuje się warunki z wykonawcą, jeśli jest na stole możliwość skorzystania z różnych opcji. To, że w tej chwili Przewozy Regionalne funkcjonują na zasadzie powierzenia, wynika stąd, że chcieliśmy wyrównać w czasie koniec kontraktu zarówno dla wybranej w przetargu Arrivy i Przewozów Regionalnych – mówił marszałek Całbecki.

Według naszej wiedzy, województwo kujawsko-pomorskie nie będzie mogło wycofać się z przetargu. Unijne prawo stanowi, że decyzję o bezprzetargowym powierzeniu można było podjąć do grudnia 2018, z datą realizacji od grudnia 2019 roku. Mechanizm ten objaśniamy dokładnie w artykule „Kiedy przetargi będą w Polsce decydować o wyborze przewoźnika kolejowego?”. Wojewódzcy radni nie pytali o warunki przetargu, ani o to, jakie warunki podróży otrzymają w wyniku realizacji długoletniej umowy pasażerowie korzystający z kolei w województwie. Nie padło również pytanie o spodziewane oszczędności po stronie zamawiającego, z tytułu wyboru najkorzystniejszej oferty.

Warto podkreślić, że podczas sesji radni podjęli także uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej w wysokości 74 tys. zł gminie Żnin z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów działalności Żnińskiej Kolei Powiatowej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2019
NUMER 03/2019
Ten numer „Rynku Kolejowego” jest pierwszym zamykanym przez nas w tym roku, więc zdecydowaliśmy się na pokazanie planów Grupy PKP na najbliższą przyszłość. Nadal głównymi tematami pozostają budowa struktury holdingowej, wspólny bilet czy tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Zarządy spółek mówią o postępach i wytężonej pracy, ale część pasażerów i wykonawców patrzy na te kwestie inaczej. O tym wszystkim w raporcie i innych tekstach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5