Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kujawsko-pomorski odcinek linii 356 do rewitalizacji po 2023 r.

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-10-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kujawsko-pomorski odcinek linii 356 do rewitalizacji po 2023 r.
fot. jar (2012)Zdjęcie ilustracyjne
Wschodni fragment linii kolejowej nr 356 łączącej Poznań z Bydgoszczą ma szansę na rewitalizację w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Wcześniej samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamierza zamówić dokumentację niezbędną do wykonania prac budowlanych.

Trasa Poznań Wschodni – Bydgoszcz Główna, o długości ok. 128 km to linia drugorzędna, jednotorowa i niezelektryfikowana. Mimo że jest najkrótszą, alternatywną dla połączenia przez Gniezno i Inowrocław, trasą łącząca dwa miasta wojewódzkie, nie została wpisana na listę dróg kolejowych znaczenia państwowego, a żaden ze scenariuszy planowanej sieci połączeń międzywojewódzkich nie zakłada obsługi tej trasy.

Im dalej na wschód tym gorzej...

Linia przecina obszar dwóch województw – wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Stanowi przykład, jak różny może być stan techniczny drogi kolejowej na terenie różnych regionów. W Wielkopolsce na znacznym odcinku infrastruktura z pomocą środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego została wyremontowana. Uruchamiane pociągi regionalne z Poznania do Wągrowca i Gołańczy cieszą się dużą frekwencją. Jak informowaliśmy na naszym portalu, samorząd województwa wielkopolskiego dąży do rewitalizacji trasy do granicy województwa. Trwa postępowanie w sprawie pozyskania dokumentacji do projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa. Zadanie o wartości ok. 74 mln zł znalazło się na liście rezerwowej projektów zawartych w Krajowym Programie Kolejowym.

Natomiast na wschodnim odcinku linii regularne połączenia pasażerskie nie są wykonywane od 2003 r. Obecnie jest on wyłączony z eksploatacji lub prędkość dopuszczalną określono na 20 km/h, a infrastruktura wymaga remontu. Projekt „Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego Bydgoszcz – Kcynia – granica województwa” został zgłoszony do kontraktu wojewódzkiego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Jednak zadanie o wartości 112,4 mln zł (za Krajowym Programem Kolejowym) trafiło na listy rezerwowe obu dokumentów.

W Kujawsko-pomorskim rewitalizacja po 2023 r.?

Jak poinformował "Portal Kujawski", rewitalizacja odcinka Bydgoszcz – Szubin – granica województwa nie nastąpi w bieżącej perspektywie finansowej UE. W najbliższych latach inwestycja byłaby realizowana w przypadku pojawienia się tzw. oszczędności poprzetargowych, uzyskanych po rozstrzygnięciach zadań z list podstawowych RPO. Tych jednak nie uzyskano. Natomiast z pomocą środków europejskich władze województwa planują pozyskać dokumentację techniczną. Realizacja prac budowlanych miałaby rozpocząć się po 2023 r.

Informację o zgłoszeniu linii do rewitalizacji ze wsparciem z funduszy unijnych po 2021 r. potwierdził Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Mając na uwadze znaczenie linii dla regionu, zgodnie z decyzją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w pracach planistycznych nad nową perspektywą UE 2021–2027 została ujęta linia kolejowa nr 356. Należy zaznaczyć, że kwestia źródła finansowania inwestycji zostanie rozstrzygnięta w momencie zapoznania się z uwarunkowaniami finansowymi perspektywy budżetowej na lata 2021–2027" – poinformował Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację nr 25360 zgłoszoną przez posła Tomasza Latosa (Prawo i Sprawiedliwość). – Wstępna lista potencjalnych inwestycji, zawierająca przedmiotowy projekt, jest obecnie przedmiotem dalszych analiz. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych – dodał.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bliżej rewitalizacji linii od Wągrowca przez Gołańcz do Kcyni

Infrastruktura

Bliżej rewitalizacji linii od Wągrowca przez Gołańcz do Kcyni

Jakub Rösler 28 marca 2022

Linia 356 powróci do Kcyni? Przetarg od razu na projekt

Infrastruktura

Linia 356: więcej połączeń czy dłuższe składy?

Pasażer

Linia 356: więcej połączeń czy dłuższe składy?

Roman Czubiński 06 listopada 2014

Trwa drugi etap modernizacji linii Poznań – Wągrowiec

Infrastruktura

Trwa drugi etap modernizacji linii Poznań – Wągrowiec

PKP PLK / ms, Rynek-Kolejowy.pl 11 maja 2015

Zobacz również:

Bliżej rewitalizacji linii od Wągrowca przez Gołańcz do Kcyni

Infrastruktura

Bliżej rewitalizacji linii od Wągrowca przez Gołańcz do Kcyni

Jakub Rösler 28 marca 2022

Linia 356 powróci do Kcyni? Przetarg od razu na projekt

Infrastruktura

Linia 356: więcej połączeń czy dłuższe składy?

Pasażer

Linia 356: więcej połączeń czy dłuższe składy?

Roman Czubiński 06 listopada 2014

Trwa drugi etap modernizacji linii Poznań – Wągrowiec

Infrastruktura

Trwa drugi etap modernizacji linii Poznań – Wągrowiec

PKP PLK / ms, Rynek-Kolejowy.pl 11 maja 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5