NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kujawsko-pomorski odcinek linii 356 do rewitalizacji po 2023 r.

| jar, Rynek Kolejowy 12.10.2018 4,2k

Kujawsko-pomorski odcinek linii 356 do rewitalizacji po 2023 r.
Zdjęcie ilustracyjnefot. jar (2012)
Wschodni fragment linii kolejowej nr 356 łączącej Poznań z Bydgoszczą ma szansę na rewitalizację w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Wcześniej samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamierza zamówić dokumentację niezbędną do wykonania prac budowlanych.
Trasa Poznań Wschodni – Bydgoszcz Główna, o długości ok. 128 km to linia drugorzędna, jednotorowa i niezelektryfikowana. Mimo że jest najkrótszą, alternatywną dla połączenia przez Gniezno i Inowrocław, trasą łącząca dwa miasta wojewódzkie, nie została wpisana na listę dróg kolejowych znaczenia państwowego, a żaden ze scenariuszy planowanej sieci połączeń międzywojewódzkich nie zakłada obsługi tej trasy.

Im dalej na wschód tym gorzej...

Linia przecina obszar dwóch województw – wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Stanowi przykład, jak różny może być stan techniczny drogi kolejowej na terenie różnych regionów. W Wielkopolsce na znacznym odcinku infrastruktura z pomocą środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego została wyremontowana. Uruchamiane pociągi regionalne z Poznania do Wągrowca i Gołańczy cieszą się dużą frekwencją. Jak informowaliśmy na naszym portalu, samorząd województwa wielkopolskiego dąży do rewitalizacji trasy do granicy województwa. Trwa postępowanie w sprawie pozyskania dokumentacji do projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa. Zadanie o wartości ok. 74 mln zł znalazło się na liście rezerwowej projektów zawartych w Krajowym Programie Kolejowym.

Natomiast na wschodnim odcinku linii regularne połączenia pasażerskie nie są wykonywane od 2003 r. Obecnie jest on wyłączony z eksploatacji lub prędkość dopuszczalną określono na 20 km/h, a infrastruktura wymaga remontu. Projekt „Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego Bydgoszcz – Kcynia – granica województwa” został zgłoszony do kontraktu wojewódzkiego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Jednak zadanie o wartości 112,4 mln zł (za Krajowym Programem Kolejowym) trafiło na listy rezerwowe obu dokumentów.

W Kujawsko-pomorskim rewitalizacja po 2023 r.?

Jak poinformował "Portal Kujawski", rewitalizacja odcinka Bydgoszcz – Szubin – granica województwa nie nastąpi w bieżącej perspektywie finansowej UE. W najbliższych latach inwestycja byłaby realizowana w przypadku pojawienia się tzw. oszczędności poprzetargowych, uzyskanych po rozstrzygnięciach zadań z list podstawowych RPO. Tych jednak nie uzyskano. Natomiast z pomocą środków europejskich władze województwa planują pozyskać dokumentację techniczną. Realizacja prac budowlanych miałaby rozpocząć się po 2023 r.

Informację o zgłoszeniu linii do rewitalizacji ze wsparciem z funduszy unijnych po 2021 r. potwierdził Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Mając na uwadze znaczenie linii dla regionu, zgodnie z decyzją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w pracach planistycznych nad nową perspektywą UE 2021–2027 została ujęta linia kolejowa nr 356. Należy zaznaczyć, że kwestia źródła finansowania inwestycji zostanie rozstrzygnięta w momencie zapoznania się z uwarunkowaniami finansowymi perspektywy budżetowej na lata 2021–2027" – poinformował Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację nr 25360 zgłoszoną przez posła Tomasza Latosa (Prawo i Sprawiedliwość). – Wstępna lista potencjalnych inwestycji, zawierająca przedmiotowy projekt, jest obecnie przedmiotem dalszych analiz. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych – dodał.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5