- Jeżeli powstaną spółki jednego samorządu, to będą otrzymywać zlecenia bez przetargów i w tych województwach nie będzie wolnego rynku. Na każdym rynku zamkniętym następują prędzej lub później wypaczenia racjonalnego działania - mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.
Podczas spotkania w październiku ub.r. marszałków samorządów wojewódzkich szeŚciu z nich zadeklarowało, że będą rozwijać własne spółki przewozowe - nie tylko na terenie swojego województwa. Czy oznacza to, że spółka Przewozy Regionalne będzie zmniejszać zakres działania lub w ogóle przestanie istnieć?
- Nie ma jeszcze żadnych ustaleń - odpowiada prezes Kuczewska-Łaska. - Na ostatnim konwencie marszałków, jaki odbył się 12-13 stycznia tego roku, wszyscy zgodzili się, że najważniejszą dla nich sprawą jest poprawa efektywnoŚci realizacji przewozów regionalnych i minimalizacja dopłat do przewozów.
Jak zaznacza, PR realizują od początku swojej działania, czyli od 2009 roku, program poprawy efektywnoŚci. Jego efektem jest to, że w 2011 roku spółka uzyskała z działalnoŚci operacyjnej wynik dodatni, co "należy obiektywnie uznać za sukces". Problemem jest jednak zadłużenie, przekraczające 400 mln zł.
- Aby przyspieszyć proces restrukturyzacji, ale także w celu uzyskania analizy optymalnego modelu działania przewozów w regionach, współpracujemy z doradcą strategicznym - mówi prezes PR. - Do końca lutego spodziewamy się pierwszych rekomendacji, w jakim kierunku powinniŚmy pójŚć.
Jej zdaniem, na tym etapie prac zbyt wczeŚnie jest mówić o konkretnym rozwiązaniu. W analizie będą uwzględnione różne aspekty, w tym modele funkcjonowania spółek przewozowych w Europie, ale także np. problem nabierający coraz bardziej na ważnoŚci ze względu na sposób sfinansowania, czyli koniecznoŚć odnowienia taboru do przewozu osób w województwach. "Nie można pominąć tego problemu przy wyborze modelu przewozów regionalnych, niezależnie od tego, czy to będzie jedna, czy kilka spółek" - dodaje prezes Kuczewska-Łaska. "My praktycznie utraciliŚmy możliwoŚć zakupu taboru ze Środków PO Infrastruktura i Środowisko, choć byliŚmy na liŚcie indykatywnej, bowiem gros pieniędzy przeznaczono na zakup taboru dla PKP Intercity."
Więcej
